*min lille sin!* Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 hei jeg har tatt min stesønn i å lyge ganske mye i det siste (8år) , han har bestandig vært så pålitelig å aldri gjort noe galt, nesten som om han har ventet med alt til nå , jeg er veldig mye alene hjemme sammens med han , faren jobber å er på mye kurser. jeg syns selv at jeg må vise guttongen at jeg betsemmer da pappaen ikke er hjemme siden jeg er voksen . men hva slags rettferdighet "straff" bruker dere på barna deres? har hørt at noen "vasker" barnas munn med zalo pga de har løge eller vært stygg i munnen .. er det rett? jeeezzz ... venter mit egen barn også nå , blir det like vanskelig? faren tar jo ansvar da han er hjemme, men da syns jeg at guttongen bare har respekt for han .
LivetErEnLek Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Hva du enn gjør, så vask ikke barnets munn med såpe, det er etter min mening ett overgrep og konsekvensen har ingen sammenheng med overtrampet. Jeg har selv en gutt på 12 år og det jeg har prentet inn i han, er om han gjør noe han ikke skal, så må han komme selv å fortelle meg hva han har gjort. Greit det vil få konsekvenser, men jeg blir ikke rasende. Jeg prøver på denne måten å lære han at jeg er her for å hjelpe han, og gjør han noe dumt, så kom til meg, så finner vi sammen ut av hva som burde gjøres og eventulet hvilke konsekvenser det burde få.. De gangen jeg har tatt han i løgn eller i å unnlate å fortelle meg om dumme ting han har gjort, blir konsevensene mye tøffere og han har ingenting han skulle ha sagt i forhold til dem. Han er som sagt nå blitt 12 år og er veldig flink til å fortelle meg om ting og jeg opplever ytters sjeldent at han lyver, så det har fungert for han.
*min lille sin!* Skrevet 7. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2008 va slags konsekvenser skal man bruke da? syns dette er kjempevankelig... syns ikke "rydd rommet ditt " setninga skal bli ei straffesetning heller...å holde ting ryddig skal man lære at det gjør man bare til vanlig . syns jeg da
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Enig at man ikke skal vaske munnen med såpe! Når det kommer til passende straff så må nok denne vurderes ut fra hva det er han har løge om. Det kan være alt fra at han ikke får se et program på TV som han har gledet seg til eller at han ikke får ut å leke med kompisene sine. Men for all del ikke "tru" med noe du ikke kan gjennomføre. Velg en straff som du klarer å fullføre.
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Kansje du kan begynne med og sette deg ned med han (kansje mens pappaen er tilstede) og forklar hva lyving kan føre til og hvor alvorlig lyving for foreldre/steforeldre faktisk er og at om han heller forteller sannheten så er det bedre en at han skal lyve og dere finne ut at han lyver for så og få "strengere" straff.. Prøv og fokuser på hvor viktig ærlighet er. Når dere tar han i og lyve så la han feks ikke få gå ut mere den dagen, får ikke lov og spille tvspill, se på tv slike ting, men for all del ikke bruk pepper på tunga, zalo i munnen o.l...
*min lille sin!* Skrevet 7. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2008 slapp av , såpa er ikke i bruk;) bare noe jeg hørte.. truing feil det å syns jeg . men jeg vil han skal virkelig forstå at lyging er feil ..
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Hehe..Det der er vanskelig det der,men du kan jo alltids bli enig med faren at dere lager VIRKELIG hammock om dere tar han i og juge da... Så han får kjeft når han gjør noe galt men det er BETRAKTELIG mindre en om han har jugd om det eller prøver å juge seg ut av det... Og huske på og si unnskyld om dere trudde han jugde men ikke gjorde det så klart,den er og viktig... Min bror har veldig kraftig ADHD og han jugde så det rant av han når han var mindre,og min eksstemor er den eneste som hadde kustus på han noen sinne,det var for at hun gjorde det på den måten... Men du må ihvertfall avklare med barnefaren da,det er veldig viktig...! Her ødela pappa alt,men det er fordi han juger ofte og mye selv,så min eksstemors teknikk funket men det hjalp liksom ikke tilslutt...Brodern er nå 21,og en del av de historiene han kommer med er helt fantastiske må jeg si...
*min lille sin!* Skrevet 7. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2008 det ble en stille å rolig prat alle 3 sammens rundt middagsmatn... bedre å snakke om ting enn å kjefte. selv om noen ganger kan jeg iallefall bli sinna å såra..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå