Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Sikkert et dumt spørsmål, men jeg mener jeg har hørt om det før??? Finnes det en tablett som gjør at man utsetter mensen? (Går ikke på p-piller eller annen prevensjon)
Vannmann35 Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 He, he - det ville jo vært litt kjipt men... Er det ikke like greit å la naturen gå sin gang? Man kan jo gjøre andre ting likevel ;-) Jeg har personlig ingen tro på bryllupsnatta - tror man vil være totalt utslitt, og brisen.... Har dessverre ingen tips da, men du kan jo høre med fastlegen din.... Kanskje litt flaut å spørre men. Du får kanskje flere svar her :-)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Jo, jeg mener man kan la naturen gå sin gang. Men vi skal utenlands, bare vi to, og gifte oss i sjømannskirken. Bryllupsreise og bryllup i ett. Tror ikke vi blir så sliten og brisen denne dag. (heller dagene etter ) Uff, ja det er jo flaut å spørre legen, men fint om jeg kan få bekreftet at det faktisk finnes en slik vidunder-pille før jeg drister meg til å spør... ) )
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 HEia! Ja jeg har hørt om en sånn tablett. Du kan utsette opp til en uke, tror jeg. Vet ei venninne fikk noe sånt da hun skulle til syden, men vet ikke hva det er. Ta kontakt med fastlegen din du... Er jo ikke bare bryllupsnatta det er snakk om da... hele bryllupsdagen... Tenk å gå å være redd for å blø igjennom... skifte bind/tampong med en enorm brudekjole utover, og da kanskje gjerne med forloveren innpå do sammen med deg. Nei, mensen på bryllupsdagen/natten ser jeg for meg som meget anstrengende.
Vannmann35 Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 He, he - jeg må legge til at jeg faktisk hadde dette i tankene da vi satte bryllupsdatoen... Er ikke den "røde uken" for å si det slik ;-)
Maritbrud Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Les dette: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333877
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Uffameg, for en tragisk situasjon det hadde vært! Jeg har ikke planlagt dato etter syklus, men etter når det passer med ferie. Og sånn det ser ut nå så kan det kanskje akkurat gå bra, enten at jeg får det rett etter, eller blir ferdig til den dato. Men det spørs jo om jeg er presis i syklusene innen den tid. Uffameg, for et problem. Må le litt, men det er jo så viktig også da!! Men kult at du også har hørt om noe sånt!! Dette må vi finne ut av!!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Nydelig!!! Takk for linken! Da er det bare å se hvordan det ligger an når tiden nærmer seg og bestille tabletter!!!
Tweak Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Du kan bruke Primolut N for å utsette mensen. Det har jeg gjort selv en gang da jeg skulle på ferie (og legekontoret mente at jeg ikke kunne utsette mensen med p-pillene mine...) Kopiert fra felleskatalogen.no: Primolut-N Bayer Schering Pharma AG Progestogen. Pakningsvedlegg VarenummerATC-nr.: G03D C02 T TABLETTER 5 mg: Hver tablett inneh.: Norethisteron. 5 mg, lactos. monohydr. et const. q.s. Indikasjoner: Dysfunksjonelle blødninger pga. for lav progesteronproduksjon. Menstruasjonsforskyvning. Gestagentest som ledd i utredning av sekundær amenoré. Dosering: Tablettene skal svelges hele, gjerne med vann. Menstruasjonsforskyvning (hvis mulig bør framskynding av menstruasjon med en kombinasjons-p-pille foretrekkes, fordi ovulasjonshemningen gjør at svangerskap er så godt som utelukket): 1 tablett 3 ganger daglig - dog ikke lenger enn 10-14 dager. Medikasjonen begynner 3 dager før ventet menstruasjon. 2-3 dager etter at tablettene er seponert kommer det en avbruddsblødning som ligner en normal menstruasjon. Ved menstruasjonsforskyvning bør pasienten på forhånd ha sikret seg mot å være blitt gravid i siste syklus. Dysfunksjonelle blødninger: 1 tablett 3 ganger daglig i 10 dager. 2-4 dager etter siste tablett vil en få en avbruddsbløding som ligner en normal menstruasjonsblødning. Gestagentest som ledd i utredning av sekundær amenoré: Hormonbehandling kan gis tidligst 8 uker etter siste menstruasjonsperiode. 1 tablett daglig i 8-12 dager. Bortfallsblødning kan opptre 2-4 dager etter inntak av den siste tabletten. Ved glemte doser bør neste tablett tas så snart som mulig, og tablettinntak deretter fortsette til vanlig tid neste dag. Lykke til med bryllupsdagen!
lutefisk Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 HURRAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Nå ble jeg kjempeglad :0) Fant ut at jeg får mensen samme dag som vielsen, men nå er jo ikke det et problem lenger. Flyttet vielsen fram to uker pga gjester som kommer langveisfra. Nå slipper jeg å føle at jeg ofret bryllupsnatta for dem :0) Urimelig tanke, men jeg kan være litt urimelig iblant. He he
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Helt enig med deg :) Det er jo noe i det å feire bryllupsnatta helt skikkelig da... ;o) Jeg skal sikre meg slike tabletter! Tipper man kanskje blir litt oppblåst, men det får gå. Kan holde inn magen på bildene jeg!!! Hehehe
Mamman til Mari Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Takk for tips, damer :-) Så bra! Sliter nemlig uregelmessig mens, så veldig greit å vite at en har mulighet til å skippe "tanta" dersom hun dukker opp.... Bryllupsnatta skulle vi nok klart å finne på noe alternativt ;-) men kjedelig å skifte ob med brudekjole ser jeg for meg... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå