Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir snart opp nå med mini på 9,5 mnd altså...

Han skal bare spise selv og det er helt greit med skive, frukt og hjemmelaget middag, men babygrøt og middag på lass går bare ikke i det hele tatt, han spiser jo med hendene og ikke med skje (enda). Tror han liker grøtene og middagsglassene, han bare finner seg ikke i å bli matet og blir hysterisk forbanna når vi gir ham. Har styrt på i 2-3 mnd nå og blir bare værre og værre. I går gav jeg opp etter å ha kranglet i ham 6-7skjeer, gav ham skive i stede og da var han såre fornøyd og slukte 2 skiver på under 10 minutter.

Probleet er vel todelt. Han er veldig glad i mat (men faktisk slank) og spiser alt nå 4-5 skiver pr dag, skal vi kutte ut grøten blir det vel oppe i 6-7 skvier og det synes jeg er MYE for en baby på 9-10 mnd! Og da har vi endatil innført et beger med youghurt enda jeg vet han egenlig er litt liten til det, har i havregryn go så gir vi frukt ved siden av, da blir det ett måltid, så spiser han to måltider med skive (2-3 skiver til hvert av dem), middag og frem til nå grøt. + at han pleier å få ca 200 ml med mme. Tenker jo på at han skal ha i seg nok jern, næringsstoffer, kalk osv. Vil han få det uten grøt? Nå får han somregel leverpostei, makrell i tomat og smørost på skivene, av og til litt syltetøy. Han blir IKKE mett av frutti ol.

Noen gode råd eller forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min minste...

Han liker heller ikke grøt noe særlig (spiste litt), men har hatt en voldsom appetitt. Han er utrolig aktiv, så han er slank likevel.

Da han var i den alderen (frem til ca 1 år) spiste han sikkert dobbelt så mye som broren på 3 år! Nå er han 15 mnd, og har roet seg litt ned. Det henger vel sammen med vekst.

Hvorfor er det for mye med 6 skiver? Så lenge han får leverpostei etc vil jeg tro han får i seg nok, men du kan jo høre med HS.

Skrevet

Hva hvis du gir han en skje som han kan grise med selv og så har du en annen skje du mater med? Mini er egentlig veldig glad i mat, men har perioder hvor det er vanskelig å få han til å konsentrere seg om å spise og da hender det jeg gir han en skje som han kan leke med og når han åpner munnen for å putte inn den, så skynter jeg meg og putter inn en skje med grøt eller middag i stedet for. Ellers har vi stort sett det motsatte problemet her;-) Mini bare leker med skivene når vi prøver å få han til å spise selv og skjønner ikke at de skal inn i munnen...

Skrevet

Bare synes det høres så mye ut. En ting er at han spiser sikker 3-4 ganger så mye som 3 åringen (og omtrent likt til 5 åringen), men han spiser jo nesten dobbelt så mye som meg! ;-)

Hans kal til kontroll om en ukes tid tror jeg, da er han 10 mnd så kan høre med henne (HS) da. Bare orker ikke tanken på å gi grøt i kveld slik som han har vært i det siste....

Skrevet

Takk for tips :-) Har nok alt prøvd dette uten særlig hell desverre.

Skrevet

Vi kuttet grøten helt på kvelden alerede rundt 8 mnd for han fikk sånn mageknip om natten av det... Han har spist mye brød ;-)

Har også vært veldig tidlig ute motorisk, og trenger sikkert derfor mye mat. Han gikk da han var 10 mnd f eks ;-)

Skrevet

Ja det kan jo ha litt å si, mini er jo også kjapp motorisk. På den annen side så var mellomste også det (gikk ved 10 mnd alder) og han har alltid vært småspist mens eldstemann var like storspist som mini er (men veldig glad i grøt han da) og treg motorisk, skikkelig rolig liten tass. Nei, da kutter jeg grøten for en stund og bare gir skive så snakker jeg med HS om en uke. Takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...