Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Som jeg har skrevet tidligere så vil jeg døpe og ikke han. Vi diskuterer det veldig mye for ingen av oss vil at den andre skal "tape" og vi ønsker å finne en løsning begge to er enige med. Mitt problem oppi dette er at han mener at hvis vi skal døpe sønnen vår må han være enig i ALT statskirken står for ellers blir det feil og han vil seff heller ikke stå der oppe med døpefonten og lyve for presten siden han ikke kan love å oppdra han i den kristne tro. Jeg synes det er vanskelig å måtte stå for alt som kirken står for og det tror jeg det er veldig få som gjør. men jeg vet ikke hva jeg skal si til han for at han skal endre mening, Grunnen til at han mener sånn tror jeg henger sammen med at han er oppdratt i Jehovas vitne (meldt seg ut som ungdom) og der skal de jo stå for alt som står i bibelen. Dette har nok preget han. har dere noen gode råd for hva vi skal gjøre/evt hva jeg kan si for at han ska skjønne at det betyr mye for meg å døpe sønnen vår?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Hvorfor ikke la være å døpe og la barnet velge sin egen tro når han føler seg gammel nok selv.. syns det er merkelig å ønske å melde sine barn inn i et trosamfunn man ikke føler tilhørighet til ihvertfall...
Gjest Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Hvorfor betyr det så mye for deg å døpe barnet ditt når du selv ikke kan stå for alt kirken mener? La barnet velge selv når det er gammelt nok. Ja til voksendåp! Man melder fx ikke barnet sitt inn i et politisk parti. Det ville de fleste blitt rystet av. Kan ikke se at det er noe prinsipielt annerledes å melde barnet inn i et livssynssamfunn.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Selvfølgelig kan han døpe seg som voksen, men dersom han vil konfirmere seg må han da døpe seg først og det er det ikke alle ungdommer som synes er så "kult" selvom de vil konfirmere seg.ikke alle som er like tøffe. Og en kan ikke stå for alt som kirken mener når det er ulike meninger innenfor statskirken. jeg står for det jeg mener og andre for det de mener. -Ingen tolker f. eks bibelen helt likt... vanskelig det der:)
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 syns det er ok med dåp så kan dei velge sjølv når dei blir i konfirmasjonsalder.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Hvis det er så viktig for ham å ikke døpe barnet deres og han har de grunnene som han har, hvorfor ikke la det være sånn? Hvis barnet deres virkelig vil konfirmere seg i kirken så døper han seg. Kjenner mange som har gjort det. Og man kan jo ikke stå for alt kirken står for... hva med å lage en for og mot-liste da og se hvem som har "best" begrunnelser?
anaina Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 Du skriver om hvorfor mannen din har motforestillinger, men du utdyper ikke hvorfor det er så viktig for deg å døpe. Så ut fra den informasjonen du gir, syns jeg du skal lytte til ham i dette tilfellet. Det er kanskje tradisjoner som gjøre at du ønsker å døpe, det fremgår i alle fall ikke at du tror ditt barn vil fortape sin sjel dersom det ikke døpes. da hadde det vært et større dilemma, syns jeg. Det er en større og følelsesmessig vanskeligere ting å bryte ut av en sekt man er vokst opp i på den måten han har gjort, enn å la være å følge en tradisjon man syns er fin, men som ikke har noen sjelelige "konsekvenser", slik situasjonen blir for deg. Mannen din har noen personlige erfaringer og har gjort noen valg i forhold til dem som han fortsatt ønsker å stå for, og det syns jeg du gjør klokt i å være stolt av ham for, og respektere.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 ja, jeg synes det er veldig fint at han ikke har en "jegbryrmegikkeomhvavigjør" holdning. Skjønner jeg ikke har utdypet min side av saken. jeg tror det at han kan gå fortapt dersom han ikke blir døpt og det gjør meg veldig bekymret. Det er ikke bare av tradisjon jeg ønsker å døpe han.jeg ønsker at han skal få en billett til himmelen og mener at gjennom dåpen får han det.
Singeline Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 Sikkert ikke svar på ditt spm, men her er hva jeg har tenkt å gjøre: Jeg går i en kirke som tilhører Det norske misjonsforbund. Der kan du velge om du vil døpe eller ha barnevelsignelse. Jeg vil ha barnevelsignelse, slik at barnet mitt selv kan velge om h*n vil døpe seg når h*n blir stor nok til å ta et valg. Du kan få ha barnevelsignelse i en kirke i misjonsforbundet, uten å måtte melde deg eller barnet inn der. De er greie sånn.....
plass'n Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Vi har en barmhjertig Gud, og et ønske om å legge barnet vårt i Guds hender er like verdifullt for ham som at vi kommer til dåp i kirken. Men jeg skulle likevel ønske mannen din fikk ro for at det er ikke vi som skal klare å forstå og tro på alt - det store i dåp er at Gud tror på oss og vil ha med oss å gjøre og vil berge oss for himmelen selv om vi er mangelfulle. Prøv å la ham få se at dåpen er en gave som dere får, slik barnet var en gave som dere fikk. Og jeg håper han kan slå seg til ro med at ditt ja ved døpefonten er bra nok, det behøver ikke være hans ja. blessings fra bestefar
Katrine1980 Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 Hva med borgelig konfirmasjon? Da trenger en ikke tenke på å døpe seg som ungdom..... Den type konfirmasjon er foresten en flott og underholdende begivenhet, noe annet en i kirken!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 Nå skal vi iallefall til samtale med presten her hvor vi bor så jeg håper han kan legge det fram på en måte slik at mannen min ser at det ikke er så ille med dåp likevel...
Fuglehjertet Skrevet 19. mai 2008 #13 Skrevet 19. mai 2008 Når du døper et barn i kirken er det for å vise for Gud og verden at du ønsker at h*n skal tilhøre Gud/kirken. Dette valget er ikke noe du gjør for barnet, men for deg selv. Når så konfirmasjonstiden kommer, kan barnet selv velge/bekrefte ved å konfirmere seg eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #14 Skrevet 20. juni 2008 grebtrah....dåpen en gave fra Gud???? hvor i ALL verden står det i Bibelen. DÅPer en hedensk tradisjon som kirken adopterte for flere hundre år siden og har overhodet INGENTING med den sanne kristendom å gjøre.
småsmurf Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Er enig med mannen din jeg.. Sjønner ikke poenget med dåp, kan like godt la vær. Var fadder i sønnen til svigerinnen min sin dåp, og syns det var helt forferdelig å stå der å liksom love å oppdra barnet i en kristentro osv, vet jo at det aldri skjer..
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2008 #16 Skrevet 4. juli 2008 Vi var uenige vi også, men så bestemte vi oss for å droppe kirken og bare ha en navnefest, for det kan bli like fint det å har barnet mulighet til å velge hva han /hun vil når han/hun blir eldre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå