Gå til innhold

Bæreseler - BabyBjørn vs MeiTai o.l.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en BabyBjørn-bæresele fra eldstemann var baby, men jeg var ikke superfornøyd med den - syntes den var litt vanskelig å bruke, kronglete å få barnet inn og ut av selen og kunne ikke bære i den særlig lenge uten å få vondt i ryggen. Lurer på om jeg skal skaffe noe nytt bæresystem, har sett på en MeiTai, men jeg synes ikke det så ut til å være særlig mye lettere å få den av og på og barnet inn og ut av den. Veldig usikker på hva som er best - er det noen som har noen erfaringer/anbefalinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke ønsker knytestropper er kanskje en ERgo eller Beco noe for deg? De har klips.

Jeg bruker Meitai, men har en Beco på ønskelista :) TRor pappaen vil bære mer også da..:)

Skrevet

Babybjørn er vel en av de selene det er lettest å få barnet ut og inn av fordi den har klips og du slipper å knyte selv. Jeg har babybjørn activ og den støtter mye bedre enn den orginale babybjørnen, så hvis du vil ha noe enkelt er den et alternativ, ellers har jeg hørt veldig mye positivt om ergo.

Jeg har i tillegg en mei tai og jeg synes faktisk ikke det er stor forskjell på hvordan det er å bære med babybjørn activ og meitai på magen, det gir omtrent like mye støtte for meg. Fordelen med meitai er jo at du også kan bære på ryggen, men det er mye vanskeligere å få til enn babybjørn. Jeg klarer det ikke selv uten å se i speilet og bruker så lang tid at mini stort sett er utålmodig før jeg har fått knytt han fast. Er nok bare å øve meg mer, så går det nok raskere og lettere, men

Skrevet

Jeg har både meitai og ergo, og bruker meitaien mest.. De er ganske like når det gjelder å få bebisen på ryggen/magen.. Men med meitaien er det mye enklere å få stroppene akkurat passe stramme/slakke og det er enklere å etterstramme!

Med meitai kan du også få en som passer deg helt perfekt, både med tanke på stroppelengde, panelstørrelse og selfølgelig farger:D

Skrevet

Vi har ergo og er kjempefornøyd med den....bortsett fra at eg ikke klarer å få den på meg på ryggen alene, hehe, men det er vel bare å øve...Selv bruker eg mest sjal, fordi bærekomforten er mye bedre og det er flere valgmuligheter når det gjelder knyting. Har også brukt meitai endel, og synes det er kjempenekelt og greit og også god bærekomfort.

Som du ser er det 1000 ulike bæretøy å velge mellom, og det er kansje enklere visst du sier litt mer om hvilken type du kunne tenke deg, og hva som er viktig; bærekomfort?, enkel å ta på/lære seg?, hvor stort er barnet, hvor mye skal du bære, hvor skal du bære (ute eller inne eller begge deler) osv....Lettere å hjelpe deg visst eg får litt mer info;)

Ellers så vil eg anbefale deg tettinntil.no, spesielt underforumene "Hva skal eg velge?" og "Nybegynner". Der kan du også kjøpe brukt.

Skrevet

Om det ikke er stor forskjell for deg å bære md BB, så er det nok forskjell for babyen.. I BB henger babyen etter skrittet og har ikke støtte for bena. I MT sitter babyen mye mer ergonomisk, både for ryggen og hofta!

Skrevet

Vil bare minne om at babybjørn sine nåværende seler ikke er så gode for barnet da de ikke er ergonomisk riktige. Du skal derfor ikke bære lenge i de. Ergo og beco er vel de gode alternativene som ligner mest på babybjørn.

Skrevet

Takk for mange nyttige innspill. Snuppa er nå 3 mndr og 60 cm lang. Jeg er primært ute etter en bæresele for ute-bruk. Hvis jeg skal beskrive den perfekte bæreselen:

- god bærekomfort

- ergonomisk riktig for barnet

- enkel å ta av og på for meg (og far)

- enkelt å ta barnet inn og ut av den

- bør kunne brukes også utover 10-12 kg (dette er det minst viktige punktet)

Har kikket litt på tettinntil og definitivt fått med meg at det er fryktelig mye å velge mellom - veldig takknemlig om det er noen som har en "fasitsele" som oppfyller alt dette?

Skrevet

Må føye til en ting til på ønskelista (god bærekomfort, ergonomisk riktig for barnet, enkel å ta av og på, enkelt å ta barnet inn og ut, evt. kunne brukes også utover 10-12 kg) - hvis selen i tillegg er liten og lett, så tror jeg jammen jeg løper og kjøper med en gang :-)

Skrevet

Hvis du titter på Lotusbarn.no under formsydde seler, så tror jeg de fleste oppfyller kriteriene dine der! :)

Skrevet

Tror du bør gå for en ergo, beco eller meitai. Meitai er jo ikke klips, men eg synes ikke den er noe vanskeligere å ta på av den grunn, og det er lettere å stramme riktig som ei her over sier....

Ellers oppfyller også både ergo og beco alle kriteriene dine, og av bæretøy så er det bare babybjørn som ikke kan brukes mer enn til 12 kg. Annet bæretøy kan også brukes i timesvis:)

Lotusbarn.no, vidunderbarn.no, taitasi.com, krusedull.net, ebay.com er bare noen av stedene som selger ergo, beco og meitai

Lykke til!

ps: Alle selene er små og lette, visst du tenker på vekt på selve selen. Veier mer enn et par kilo.

Skrevet

Hehe....eg mente selvfølgelig veier IKKE mer enn et par kilo.

Skrevet

Takk igjen!

Noen som vet om det finnes noen fysiske butikker i Oslo-området som selger disse produktene - skulle gjerne ha sett og prøvd selen før jeg kjøpte den...

Skrevet

Vet ikke om det er noen fysiske butikker i oslo, men det er i Bergen:)

Men det du kan gjøre er å sjekke ut Bæretreff forumet på tettinntil.. Det arrangeres titt og ofte og der får du muligheten til å teste forskjellig bæretøy! De er veldig åpne og hjelpsomme for nybegynnere:)

Skrevet

Jeg ville også gått for mei tai eller eventuelt en formsydd sele. Vi har begge deler og jeg liker helt klart best mei tai, mens mannen foretrekker formsydd hvor han kan klipse på seg (vi har beco). Vil anbefale deg å komme deg på et bæretreff så du kan prøve hva du synes er best.

Ang. formsydd sele selger lotusbarn noen som heter maduca, har sett på den "live" og syns den virket veldig grei. Noe av det samme som beco bare enda mer støtte tundt livet også går det an å gjøre panelet lenger på denne.

Skrevet

Babyen merker forskjell, han er strålende fornøyd når han får sitte utover i babybjørnen;-)

Er klar over at man ikke skal bruke babybjørn så lenge av gangen, men jeg bærer uansett ikke mye, så tror nok ikke han tar noe skade av at jeg bruker babybjørnen.

Skrevet

Glemte å si at vi har også hatt babybjørn active. Jeg syns den var vond å bære med, i alle fall om jeg skulle bære en stund. Og etterhvert som lillemor ble tyngre klarte jeg ikke å bære en liten stund en gang. Dessuten syns jeg beina hennes ble i veien. Og mei tai er myyye lettere å få babyen ut å inn av, bb syns jeg var kroglete. Men altså om man bærer en lett baby en kort stund innimellom så kan jo en bb fungere. Men skal man likevel bruke penger på noe kan man nå bruke de på det som er mest behagelig ;-).

Skrevet

jeg kjøpte en yamo bæresele på mixmax.no. hvis du går inn på hjemmesiden, er det et telefonnr, der du kan ringe og avtale å komme for å prøve produktene, de holder til i sandvika. de selger også meitai. yamo er veldig lett og enkel syns jeg, er veldig fornøyd! det er samme prinsippet som ergo og beco...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...