Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 hei, jeg venter nå mitt fjerde barn, har tre barn i alderen 7,4,10mnd og er ca 20 uker svanger med nr 4. jeg føler veldig mye, spesielt nå som jeg er gravid, og jeg føler virkelig at jeg møter en del "fordommer" mot at vi skal ha "sååå mange barn" og "en skal jo følge de opp også" osv. andre med sånne erfaringer? er jeg bare overfølsom kanskje? jeg kjenner at det sårer meg litt. jeg klarer da å følge opp barna mine, selv om jeg har mange, jeg tror faktisk de får det ekstra bra siden de har et stort nettverk av søsken og søskens venner rundt seg. regjerer det en overbevisning om at man følger bedre opp m ht økonomi og tid om man har få barn? alle er også veldig opptatt av om de har vert planlagte. kjenner jeg skulle ønske jeg blei møtt med litt større entusiasme og optimisme av og til altså. jeg vil bare si til slutt at det ikke er slik at jeg verken forsømmer barna mine, eller er en kjøpesentermamma, vi har begge høyere utdanning og masse vennerog er ikke utslitt på noen måte.
Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Jeg syns bare det er flott jeg.. jeg vil også ha mange barn.. Gleder meg allerede nå til jeg kan begynne å planlegge nestemann.. Nå er jeg alene for øyeblikket da, så det tar nok litt tid.. Gratulerer masse masse med graviditeten.. Jeg har da ikke erfaringer med dette som du skjønner, men jeg har HØRT historien før som ligner på din.. Men jeg tror det dreier seg mest om misunnelse egentig.. Heldig du, som får stor familie :-)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Det er jo det som er meningen her i livet! Og så lenge man har økonomi og plass.Er jo alt iorden.Jeg har også lyst på flere barn, har en sønn på 5 mnd.Men samboer og jeg er i etableringsfasen, eier ikke leilighet enda.Så vi må vente.Selv om jeg har fryktelig lyst på en til.Synd økonomien må styre.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Hei, kommer selv fra en stor familie med fem søsken. Og har selv blitt møtt med lignende fordommer. Jeg hadde en kjempe fin barndom, hvor jeg ikke på noen måte ble forsømmet. Jeg føler at jeg har vært kjempe heldig som fikk vokse opp med fem søsken, og vi har alle fremdeles kjempe god kontakt. Jeg må ærlig si at jeg synes litt synd på enebarn. Synes du er kjempe flink, og masse lykke til med den lille som er på vei
Gjest Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Nå har jeg "bare" 3 barn og er ikke gravid (men vi vurderer om vi muligens vil ha en til eller ei om noen år), men jeg merket det faktisk litt med nummer 3 jeg, at alle skulle fortelle hvor slitsomt dette ville bli og lurte på hvordan vi skulle ha tid og råd til dette. Joda, litt dyrere er det med 3 barn i forhold til ett, men lite nå som de er små og når de blir store kommer vi høyst sannsynlig til å ha en ganske romslig økonomi (har også høyere utdanning begge to, jeg vil få en mellomgodt betalt jobb, men mann har en godt betalt jobb). Jeg for min del synes nå helelr noen overengasjerer seg litt i barna sine, kanskje da spesielt når de bare har 1-2 barn, barna deres får jo ikke sjangs til å bli selvstendige fordi de blir kjørt alle mulige steder og foreldrene gjør jo omtrent leksene for dem("curling" barn), men med flere barn må barna lære seg å være tålmodige, ta hensyn, klare seg selv, bli selvstendige osv + at de får utrolig mye selskap i hverandre. I hvertfall er våres gutter veldig knyttet til hverandre (5,5 år, 3,5 år og 9,5 mnd). Du får bare prøve å heve deg over det og tenke at de bare synser, du VET hva du orker og hvordan det er å ha mange barn og hvilke gleder og rikdommer det gir. Når man er ressurssterk, slik dere tydeligvis er, så ser jeg oppriktigtalt ikke noe problem med å ha mange barn!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 heisann,jeg kommer fra en søskenflokk på 5 og har ikke savnet noe. det du gjør er tøft,å vet du jeg synst at mange foreldre stiller for store krav til seg selv nå,og en liten tanke har slått meg at de prøver å gi barna alt de kansje savnet i oppveksten pluss litt til.jeg har en bror som har 3 barn og han sier det er så travelt at jeg får holde meg til mine to.ikke løye han har det travelt,de har lagt lista så høyt om det å være perfekte forelde at det er slitsom å se på dem....jeg ønsker meg 4 barn og vet at jeg kan være der for mine evnt 4 barn og gi dem det di trenger.de lærer seg å tåle en støyt med stor søsken flokk,være selvstendige og dele og ta ansvar noe som er super viktigt her i livet.jeg tror det er bare fordeler med å være en stor søskenflokk og foreldre som er klar til å ta seg av dem.jeg er ingen kjøpesenter mamma jeg heller,jeg er den huslige mammaen som gjør husarbeid når de sover(men ikke alltid) og er på lekeplass å sitter på gulvet og leker...hadde jeg hatt flere hadde de holdt hverandre med selskap osv...supert stå på mamma....og dette innlegget ble litt rotete,men men håper du forsto noe av det:)
Hildemor fra vest Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Heisann..Firebarns mor her og..Klart med hormoner i vinkel og nervene utenpå kroppen er vi nok ekstra sensitiv..Har ikke selv opplevd konkrete kommentarer og fordommer men hva folk har sagt bak ryggen min er jo ikke godt å si..Ble alenemor som 23 åring jeg og møtte det jeg trodde var drømmemannen året etter. Ble gravid igjen men forholdet røyk og satt alene med 2.. Var alene i mange år før jeg møtte den ordentlige drømmemannen. Han hadde ikke barn og vi bestemte oss for å få to barn til på rappen..Klart det er masse å følge opp med du verden så mye glede..Minstemann har D.S og jeg er veldig glad for at han har en stor søskenflokk som kan være med å få han opp og fram i verden..Føler nesten jeg har mer overskudd nå enn da jeg fikk førstemann og økonomisk har vi det veldig bra ,ingen går sultne til sengs her i gården.. Ønsker deg lykke til;-)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Ja det er nok blitt litt slik i tiden at man f¨år 1 eller 2 barn som på magne måter skal fungere som status symbol. de skal markere hvor flink en er (som foreldre) ved å få tett oppfølging(gjøre det bra på skolen) være TIDLIGST mulig ute med all mototisk og intellektuell utvikling, ha de riktige klærne, den rosa jenta og den blå gutten liksom. en skal følge de opp til de kvelest. ved å få flere/mange barn kan barn få være barn og som noen nevner her bli mer selvstendige, lære å vente på tur etc. jeg har selv 3 barn og ikke supergod økonomi, men om en tenker alternativt koster det ikke så mye å ha barn., mine barn kommer da ikke til å sitte med hver sin sparekonto på 30 000 kroner, eller få seg egen kjellerleilighet og hest når de er 13. jeg kommer heller ikke til å kjøre de til alle fritidsaktiviteter, de skal få sykkel og hjelm og de får god og sunn mat og frukt og grønt og tran hver dag, de arver klær og vi har tid til dem og gir de en god barndom. vi reiser ikke på store ferie hvert år, men vi gir dem gode opplevelser og mye oppmerksomhet hver dag. med 3 barn kan barna lage teater selv, i steden for å bruke 1000 lapper på å se kabel satan elske seg selv i kristiansand.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 jeg heier på at ALVa skal få nr 2. vi skal snart prøve å bli gravide igjen og jeg har veldig lyst til å følge alva på bli gravid og 1.2.3 trimester. jeg er virkelig takknemlig for de fornuftige holdningene du drar inn på dinbaby alva. jeg tror du må være verdens beste mamma:) tenk så fint den jenta vil få det med 3 eldre brødre:)(er heeeelt sikker på at du får ei lita jente neste gang, jeg har ofte rett altså når det gjelder intuisjon:))
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Jeg leste en artikkel i en avis (husker ikke hvilken) for ca 1 år siden. Der sto det at det er status symbole å ha mangen barn. Det tyder på at du er en god mor i tilegg til at du har ekonomi til det. Det var det det stod alltså! Jeg syns du skal være glad og lykkelig over at du skal få 4 barn. Eller det er du jo.... Men stolt bør du være og jeg tror mangen misunner deg. Det gjør jeg...som har to barn og ikke kan få fler.
Gjest Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Hehe... Ja, det hadde nok vært litt småkult for en jente å ha 3 storebrødre ;-) Nei, om vi skal ha flere barn eller ei er enda et svært åpent tema her i heimen, ingen av oss har egentlig lyst, men samtidig så føler vi begge at det mangler en. Pussige greier. Vi får se, nå vil jegførst bli ferdig utdannet og komme meg i jobb i hvertfall, så får vi se. Og tusen takk for komplimentet, det varmer skikkelig! :-) Hadde jo vært greit å vite hvem du var da anonym? Er mange jeg godt kunne tenke meg å følge igjen også på BiM om jeg skulle få flere, kanskje du er en av dem? :-)
morsa Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Innledningsvis vil jeg si at jeg synes dette er en utrolig interessant diskusjon.. Veldig bra at det blir tatt opp. Det er utvilsomt en god jobb du og andre mødre til flere barn gjør! Jeg er selv mor til 2, men må ærlig innrømme at 2 holder for min del. Men dette er ikke fordi jeg ikke har lyst på flere barn og ikke ser fordelen av å ha mange søsken, men fordi jeg ikke har noe særlig nettverk, ei heller en mann som er "superengasjert" i barna og jeg føler egentlig at jeg ikke har styrke nok alene til å ha gjort dette bra. Jeg kan helt sikkert lett bli stemplet som en av de du kaller fordomsfulle, da jeg selv er en av 7 søsken og har opplevd dette som svært vanskelig pga masse famliekonflikter, og vil derfor ikke synes at det å få mange barn alltid er det beste. En ting som jeg har lært er at det finnes ikke noen større lykke enn en stor familie når alt går bra, men når noe går galt, finnes det ingenting mer sårbart enn en stor familie. Jeg kan forstå skepsisen blant folk når det gjelder mange barn, man ser jo at statistikker viser at over 50% av alle ekteskap/samboerforhold faktisk ikke varer. Dette bør allikevel ikke være en grunn til ikke å tenke positivt, men allikevel en hard virkelighet og noe jeg synes man skal ta med i sin vurdering når man planlegger en familie. Jeg synes ihvertfall at det å få mange barn bør overveies grundig, både mht til parforhold og nettverk. Alle trenger vi litt avlastning av og til:) Det er veldig gøy å ha søsken å leke med ja, men det er også viktig å føle seg spesiell og bli behandlet som et individ. Misforstå meg rett, ALL ÆRE til de foreldrene som vellykket klarer å gjennomføre dette med et bra resultat, men samtidig finnes det ingenting værre enn foreldre som setter flere barn til verden enn det de klarer å følge opp. Jeg tror mange familier gjør kloke valg ved å slutte der de synes føles fornuftig i forhold til egne evner. Jeg vil til slutt si at det høres ut som dere har ressurser nok til så mange barn, og da er det etter min mening bare å kjøre på, men huske på at langt fra alle er så "heldige stilte" som dere. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 eg syns det er flott at folk vil ha mange barn eg eg vokste opp i en familie på 6 har 3 søstre.. syns det var kjempe kjekt. alltid noen å leke med ol. er tvilling da, men er alltid noen der.. så viss folk har fordommer om noe så kjekt som dette så er dei ikke 100% i hodet.. folk tenker da litt lenger enn å få en haug med unger når dei bor i en liten leilighet og dårlig økonomi. så har du plass, tid, omsorg og råd til 4 unger eller mer, så er jo det HELT FANTASTISK folk ønsker seg jo forskjellige ting,, eg selv aner ikke hvor mange barn eg vil ha, men 4 blir mye for min del.. men er jo ung, så tenker vell litt annerledes når eg blir litt eldre..
Lykke X 4 Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Jeg har to, men ønsker meg minst to til Men hører noen reagerer når vi nevner at vi ønsker så mange små. Kanskje det egentlig i mange tilfeller rommer misunnelse?! Det er gjerne de helt uten barn, eller eldre (med få barn) som "steiler" når vi sier at vi ønsker mange små. Synes du er kjempeheldig som venter din fjerde. Du må bare blåse i fordommene og være stolt av at du kan sette så mange flotte barn til verden. Masse lykke til!
Lykke X 4 Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 Og jeg må legge til. Jeg er selv enebarn, og det har ikke vært lett. Derfor ønsker jeg at mine barn skal få mange søsken!
MathildeC Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Jøss, jeg trodde det var status jeg nå å ha mange barn! Her i Stavanger synes jeg det virker som om de fleste i hvert fall vil ha tre.. mange som har god råd her i distriktet. Så ble litt overrasket over å høre at folk har fått negative kommentarer ang "mange" barn. Håper selv jeg får tre til slutt, hvis jeg holder ut denne mangelen på nattesøvn vel og merke..
maria isabell Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 ønsker meg minst 5 barn,min kjære har 4 fra før....bryr meg ikke om hva folk sier...mine barn skal ha den gleden av mangen søsken:) men det stemmer..har en 1 barn eller 5 barn hever folk øyenbrynene og en får fprklarings problemer..i vår fammile har de fleste mellom 4-10 barn:) koselig:) klart det er mye arbeid,men barn er fantastisk:) gleder meg til å bli bestemor til minst 20 barn hihi.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå