Gå til innhold

Bare et lite spm i forbindelse med røyking...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om babyene i magen blir avhengige av nikotin? Altså lurer jeg på om de vil oppleve abstinenser etter fødsel? Leste en plass her at noen mente ungene til røykende mødre var mer urolig etter fødsel, kan det være abstinenser de opplever da?

Selvfølgelig er røyking i svangerskapet farlig og alt det der, jeg bare lurer på denne ene tingen, så ikke lag en ny debatt om for og imot røyking.... Har vel blitt litt i meste laget her inne av det i det siste...

Håper noen kan svare....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe fag-litteratur om dette, men eg har også hørt at unger til røykende mødre kan være mer skrikete enn andre, om dette stemmer vet eg ikke, men høres vel ikke heeelt usannsynlig ut.

Skrevet

Det er jo et stoff man blir avhenig av,så jeg kan ikke forstå at den lille i magen ikke skal bli avhengi av det. Det er jo det samme som hvis en bruker narkotika eller alkohol,barnet blir jo avhengi av det. Har ikke noen side å refere til,dette er bare noe jeg har diskutert meg frem til etter hva jeg har lest.

Skrevet

Ja, barnet kan få abstinenser når det ikke får tilført niktotin lengre, og dermed bli mer urolig. Nå skal det nok høyere dose til enn fra at mor har røykt en sigarett daglig gjennom svangerskapet, med tanke på niktoinmengden som går til barnet. Men mødre som har røykt mye under svangerskapet utsetter dessverre sin nyfødte for en brutal "røykeslutt".

Skrevet

pappa jobber på sykehus (er anestesilege, så han burde nok ha kunnskap). Hvs moren har røyket mye, eller tatt mye av noe annet rusmiddel i løpet av graviditeten, så må ungen gradvis trappe dette ned på sykehuset.

Fks om en mor har røyket mye i graviditeten, så må babyen få røykeplaster i så og så lang tid. DETTE ER SANT, SPØR SYKEHUSET OM DERE TVILER!

Skrevet

haha..anonym 09.51.

jeg røyket 10 røyk hver dag i hele svangerskapet.

jeg fødte en nydelig liten jente, og hun måtte ikke ha røykeplaster.

hva er det du snakker om? kan jeg få nummeret til dette sykehuset din far jobber på??? akkurat ja...du er dum du;-(

Skrevet

RIKSHOSPITALET i Oslo, om det sier deg noe????!. Men så var det vel ikke akkurat 10 røyk da heller... Selvom ungen din kanskje var avhengig trengte den ikke røykeplaster. Er faktisk gravide som røyker mye mer enn det, uheldigvis.

Skrevet

mmm, jeg jobber på Rikshospitalet i Oslo jeg, har nå aldri hørt om dette.

hva heter pappan din på anestesien? så kan jeg jo spørre han om dette..... ;)

Skrevet

Ho Ho!!! mennesket som skriver om røykeplaster må være spik spenna gæen!!!! Røykeplaster på barn? ta en prat med din far og spør hvor mye som skal til for at et barn blir satt under morfin behandling pga morens morfinbruk under sv.skap.!!! En lang liste med abstinens score som skal oppfylles før dette blir jort og ikke FAEN om du klarer å oppnå dette ved nikotin!! Takk gud jeg bor langt unna rikshospitalet!!!!!!!!!!-og faren din!!!

Skrevet

Jeg har heller ingen dokumentasjon på området, jeg kan bare fortelle egen historie med å være barn av røyker.

Mamma røykte før, under og etter svangerskapet, og røyker den dag i dag. Jeg var ikke urolig, ikke skrek jeg mye, ikke hadde jeg abstinenser, ikke var jeg liten heller når jeg ble født. Så dette passer ikke for meg ihvertfall.

Skrevet

er nok forskjellig fra barn til barn tror jeg.. noen røyker som en damp (uheldigvis) og får friske unger, mens andre er mer uheldige. det er aldri likt for alle.. tror mange glemmer det. fordi om noen har røyka i et svangerskap og har fått et friskt barn, så betyr ikke det at alle får det. og det kan oppstå andre ting for dem som ikke røyker.. men man oppfordrer jo selvfølgelig til at alle skal være røykfri under et svangerskap. det er den beste grunnen til å slutte;) trapp ned om ikke annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...