Gjest Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Nå trenger jeg hjelp..... Jeg har to barn på 3år og 1år. Eldstegutten får lørdagsgodt som han storkoser seg med, men nå har minstemann også fått øynenen opp for det søte. Han vil jo selvsagt ha noe snop han også. Men jeg synst han er så liten. Frem til nå har jeg avledet han, men det lar seg ikke gjøre i lengden. Han har få tenner så det er ikke bare å trykke i han alt heller - for å ikke snakke om at jeg synst det er en uting å gi så mye sukker i en liten kropp. Nå kan jeg gi han noe snop, det er ikke det, men hva skal jeg gi? Jeg har prøvd druer og kjeks, men han vil ha noe som er helt likt broren sitt. Er det ok å gi lørdagsgodt til en 1-åring? Å bytte ut eldstemann sitt lørdagsgodt til noe sunnere vil nok fungere dårlig, men åpen for forslag
meg & to små vampyrer Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Jeg trodde det var ganske vanlig at andremann fikk godteri tidligere enn førstemann av de grunnen du nevner? Hva med å gi den lille det samme, men mindre? Eller lage smoothies til begge først så de ikke orker så mye godteri?
UnePune äntligen hemma! Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Jeg har også to barn på 1 og 3. Her gjør vi det sånn at eldste koser seg med lørdagsgodt mens mini sover midt på dagen - fungerer veldig bra her =) Slipper sukkerrush rett før kveldstid også.
Gjest Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Smart å gi dem noe sunnere først - slik at de ikke orker så mye godteri
Pysa Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Mine er på samme alder som dine. De får en liten melkesjokolade og litt potetgull. Sjelden noe gummi-godt. Sjokolade og potetgull har mindre kunstige stoffer, så selv om det er usunt, er det ikke av det verste. når de får snop andre steder, bryr jeg meg ikke om hva de spiser.
meg & to små vampyrer Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Ja, utspekulert råd av meg:) Smoothies kan jo gjøres ganske godt også Med masse frosne bær og eplejuice eller ananasjuice f.eks. nam, lyst på det selv jeg!
alvis Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Jeg gruer meg til den dagen. Gutten min på 3 år får ikke lørdagsgodt ennå, han har ikke peiling på hva det er. Men jeg tenker det ikke går så lenge før han begynner å forstå hva det er og vil ha han også. Lillemann er 6 mnd og jeg ser før meg at det blir problem den dagen storebror får godt. Jeg har endel venninner som har barn i samme alder som du og de ger bittelitt smågodt til sine 1 åringer. Kanskje du kan unngå det med e-stoffer og heller gi litt sjokolade? Kanskje det går ann å bare gi en liten bit liksom?
Sjefsmegga Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Er nok vanlig dilemma, her får minsta på 11 mnd smake litt sjokolade...er kun det jeg kjøper av godter....siden jeg er anti vingummi ol.
Bulikuli Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Vi har en på 3 år og en på 1,5 år. Vi fikk samme dilemma for ca 2 mnd siden og vi gir begge barna godteri. Minsten får mindre enn størsta, og minsten hadde aldri godtatt å fått noe annet enn størsta heller. Det er jo tross alt helheten som teller. Gir du godterier hver dag uten begrensninger er det en sak, men begrenser du det i mengde og bare til lørdager (eller en dag i uken) syns jeg ikke det er så farlig. Det er selvsagt opp til hver enkelt å avgjøre hva de ønsker å gi barna sine. Vi kjøper godt og blandet å legger noen biter opp i skålene i tillegg til smartis eller litt sjokolade. Så får begge litt potetgull, elias eller bamser.
La Perla Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Hva med å gi eldstemann godteri når minsten har lagt seg? Hos oss gir vi LITT godteri til alle når treåringen er våken, og så får de to eldste på 10 og 14 litt mer etter at han har lagt seg (bortsett fra at 14-åringen har bestemt seg for en tremåneders godtefri periode akkurat nå).
Gjest Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Takk for mange gode svar! Småen skal nok få litt godter, men som dere sier så trenger jeg ikke gi så mye - heller ikke til elstemann. Å spe på med god mat før og litt bamsechips og frukt etterpå var smart.
Gjest armagedon Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 ja samme problemet her, 1 og 4¨år. noen ganger tar vi kveldsstellet på minsta mens største koser seg med barnetv og godteri, men kveldsstellet tar litt kortere tid enn barne tv for å si det sånn:) Hu lilletuppa veit godt hva som er godt og hyyyyyyyyler hvis hun ikke får, så vi prøver så lenge som mulig å gi henne litt potetskruer i en skål da, så får vi se når hun oppdager at storebror har sjokkis også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå