Gå til innhold

Morsmelk...oppvarming osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har noen spørsmål angående oppvarming av morsmelk. Håper noen kan svare meg..

1) Hva er den beste måten å varme den på? Leste et aller annen sted at ikke mikroen og i vannbad, men helst ikke varmere en 40 grader? ! Stemmer det? Hvordan gjør dere det?

2) Kan jeg varme opp igjen morsmelk hvis babyen ikke vil ha alt i ett måltid?! Eller er ikke det no lurt?! Og isåfall; hvorfor??

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg varmer i vannbad til den er ca 37 grader (ikke mer), og har lest at den ikke skal varmes opp igjen hvis den har vært varmet en gang allerede. Vet ikke hvorfor, men er vel samme prinsipp som at man ikke skal fryse mat som har vært fryst og tint opp allerede. noe med bakterier tenker jeg?

Skrevet

over 40 grader sies det at antistoffene i melka blir ødelagt.. ellers er melk som kjøtt lett "fordervelig" så melka blir sur etterhvert etter at den er oppvarmet..dette henger også sammen med melkebakteriene som en bør være forsiktig med med småbarn da det kan virke forstyrrende på tarmfloraen...:)

Du kan ha som hovedregel at kun en frysing og en opptining..etterpå kan det bare kastes :)

Skrevet

1) jeg varmer opp ved å sette flaska i en kjele eller et litermål og koke opp vann i vannkokeren og helle det rundt flaska i kjelen/målet. Da blir det ganske fort kroppstemp. på det. jeg måler ikke temp, men kjenner bare på ei dråpe på armen over hånda (der du kan kjenne pulsen din, husker ikke om det heter vrista eller noe annet). Du vil kjenne om det er for varmt eller ei. Når jeg varmer opp mme lar jeg den være ørlitegrann varmere enn morsmelka, fordi hun får puppen først, før jeg supplerer med mme og da blir den stående litt ved siden av meg på bordet.

2) det står på pakka på mme at man skal kaste mme som er tilberedt og ikke drukket opp. Tror som forrige innlegger, at det har med bakterier å gjøre og at man heller ikke bør gjøre dette med vanlig morsmelk. Men du kan jo prøve deg fram litt ifht hvor mye h*n vil ha, og heller varme opp litt og litt hvis du har mye melk? Er jo alltid greit å ha litt mm i fryseren også, i tilfelle du skal bort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...