Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Er mødre eller andre voksene som vet at overgrep mot barn kan bli begått medskyldig? Bør de i tilfelle dømmes? Jeg kjenner ei dame som ble utsatt for overgrep av sin stefar. 20 år senere fikk hun ei datter og sendte datteren gjentatte ganger med bestemor og stefaren på hyttetur. Da jenta var 15 fortalte hun sin mor hva som hadde skjedd. De startet da en rettsak mot stefar som ble dømt. Jeg mener moren til jenta som selv var utsatt for overgrep burde vært fengslet på lik linje med mannen som begikk overgrepene. Noen med meninger om dette`?
januarsurprise Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 I denne saken synes jeg det var en særdeles dårlig vurdering av moren til jenta å sende henne på hyttetur med sin egen overgriper. Kanskje hun trodde det var trygt siden moren (bestemoren) skulle være med...? Synes det er vanskelig å si noe om hva konsekvensen for henne skulle vært da det ikke er noen opplysninger om sinnstilstanden til mor osv. Men på generelt grunnlag synes jeg voksne som er vitne til/ vet om overgrep burde bli straffet dersom de ikke melder fra.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Dette syntes jeg virker utrolig naivt av moren!. Uansett om bestemoren er med, hadde jeg aldri sendt datteren med på tur med en som hadde forgrepet seg på meg eller evt andre.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Enig med sistemann over her. På generelt grunnlag burde de kunne dømmes. Er dette blitt prøvet i retten noen gang? Ikke denne saken, men noen sak i det hele tatt? Det er faktisk flere voksne/mødre som på en måte bare ignorerer et slikt problem, og det er IKKE GREIT. Det må jo være straffbart på lik linje med at man ikke skal kunne være vitne til noe straffbart uten å si fra til myndigheter.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Det der er så vanskelig...Ikke være så rask på trekkern der altså... Incest offre og folk som har vært igjennom årevis med overgrep,blir ødelagt.... De får en veldig vanskelig tankegang og skjønne,og man kan igrunn ikke prøve å fatte de om du ikke har en ganske heavy psykolog utdanning..Har flere venninder som har vært utsatt for overgrep,og et par av de har ikke klart seg...Bestevenninden min på ungdomsskolen tok faktisk livet av seg for et par år siden... Så der er det nok ganske så spesielle omstendigheter altså,de fleste av offrene er fullstendig under kontrollen til overgriperne og kan være det i mange år...Det at datteren ble overgrepet kan ha vært den avgrjørende faktoren til at dette kvinnemenneske tok tak og "kom seg løs" og sørget for å få han fengslet...
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Dersom moren skulle vært straffet på samme linjen som overgriperen må jo bestemoren også straffes, hun visste det nok hu også.. Eller hadde mulighet til å avverge det. Disse sakene er utrolig vanskelige, og incest ofre er som oftest totalt ødelagt psykisk.. Selvfølgelig er det bare selve overgriperen i dette tilfellet som bør straffes.. Men igjen, dette er jo bare min mening.
zethaline Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Må jo være helt nedsnødd den mora der,sender jo ikke avgårde barnet ditt med en overgriper.Jepp,synes at mora burde straffes også,for det ble jo gjort med overlegg.
Miss Misantrop Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Jeg mener at alle som vet om barnemishandling og ikke kommer dette barnet til unsettning bør dømmes for medvirkning til mishandlingen. Hvis sinnstilstanden til mor eller bestemor i dette tilfelle er så dårlig at hun ikke kan fengsles bør hun bli dømt til behandling. Tenker også på de som vet at naboen slår kone og barn. Det er ikke lov å tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv. For å sitere en med skarpere penn enn meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå