Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Et bryllup koster opp mot 100 000 kr. Låner dere penger til bryllupet? Er vel ikke så mange som har så mange penger på konto eller sparer dere i åresvis for å få råd til bryllupet? Eller har dere bare rike foreldre/svigerforeldre som betaler?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Hei Vi har et bryllup i 100.000 kr klassen. Vi ble forlovet like før jul, å har spart flittig siden januar. Vi bruker det meste av feriepenger og muligens det vi får igjen på skatten. Vi har ikke rike foreldre, men jeg har en mor i restaurantbransjen som får mat til innkjøpspris. Hun dekker maten som en del av hennes gave til oss. I tillegg hjelper svigerfar oss med litt av alkoholen. Men hovedsaklig står vi selv ansvarlig for å dekke brylluppet økonomisk. Vi sparer omtrent 7-8000 kr tilsammen hver mnd. Fra Januar til August så kommer dette på omtrent 60,000 kr. Vi hadde ikke tenkt på å ha et bryllup som skulle bli så dyrt. Men vi har mange gjester (90-100 stk) Vi har faktisk ikke helt skjønt hvordan andre folk klarer å få et stort bryllup billigere enn oss.. Men det har nok sikkert litt med å gjøre at vi vi ha en profesjonell fotograf, ordentlig alkohol (altså ikke hjemmebrent eller hjemmelaget vin), og må betale mye for kirke og klær. Vår bryllupsreise inkl lommepenger er også da inkludert i budsjettet vårt. Håper dette hjalp deg litt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Hos oss kommer bryllupet på 80 000, håper jeg... Men det er jo alltid noen uforutsette utgifter med store fester, så man kan aldri vite før det er over. Men vi får også en del støtte fra foreldre på begge sider. Tror det burde være mulig å kutte ytterligere på utgiftene, men det kommer jo an på hvor komplisert du vil ha det (antall gjester, hva slags mat, med eller uten alkohol, hvor dyre antrekk, hvor mye blomster, om du ønsker musikere osv...) Det er nå egentlig slik som min far sier: Å gifte seg koster ingenting, det er alt det andre som man vil ha samtidig som koster penger. Vet om noen som giftet seg, og så inviterte de enkelt og greit med seg de nærmeste i familien på resturant etterpå for å feire. Betingelsen for å få være med var å betale for sin egen kuver. Hadde personlig virkelig kunne tenkt meg et slikt brullup, men her i heimen er det svigers som presser på, og mer eller mindre arrangerer bryllup for oss med 100 gjester. Er glad til jeg får holde festen i min egen hjemby, og ikke er nødt til å ha hele sulamitten i utlandet, med alle gjestene og alt, slik det først var snakk om... Men det er jo forskjell på hvilke forventninger man har, og dermed på hvilke utgifter det blir. Hvis man ikke har noen som kan hjelpe økonomisk og insisterer på et stort bryllup er det bare en løsning igjen, og det er å ta opp lån. Men jeg personlig ville syntes at det var en dårlig investering, det er jo bare en fest. Selve ekteskapet derimot koster ingenting.
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Vårt bryllup vil komme seg på ca 130 000. Får tilsammen 65 000 av våre foreldre. (Har ikke bedt om noe) Da har vi 65 000 som vi må skaffe selv. 22 000 i feriepenger til meg 10 000 i feriepenger til mannen 9000 Har kjøpt brudekjole 4000 Har fått gavekort på blomster i julegaver/bursdag 3000 Kjøpt andre småting etterhvert 4000 Har betalt inn forskudd til fotografen Så har vi spart 1000 kr pr mnd siden mai i fjor. DVS vi kommer til å mangle 1000 kroner (ca) hehe,,, det skal vi fikse. KOmmer IKKE til å ta opp lån for å gifte meg. Det vil si det samme som at jeg ikke har råd til det.
Vannmann35 Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Vi forlovet oss i januar 2007 og har spart penger siden. Setter av av lønningen hver måned + bruker feriepenger + evt. penger vi får igjen på skatten. Vi baserer oss på å betale alt selv, men det viser seg at familien dekker mat og drikke, og da er jo mye penger spart for vår del :-)
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Skal sies at vi i utgangspunktet hadde tenkt å ordne et mindre bryllup som vi skulle betale selv, men når vi fikk så mye støtte hjemmefra å bestemte vi oss for å gjøre det "ordentlig"
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Vaart bryllup er beregnet til aa koste ca 60-70 000 kr med 60 gjester. Mine foreldre betaler 1/3 hver av festen + at vi selv betaler 1/3. Det blir ca 12 000. I tillegg betaler vi selv resten (klaer, blomster, kirke, frisoer fotografering osv). Jeg regner med at totalen for vaar del blir 30-40 000.. Disse pengene har vi allerede spart opp (feriepenger og skattepenger fra ifjor + ekstra sparing de siste 6mnd). Dessuten fikk vi uanstendig mye penger igjen paa skatten i aar, saa naa VET vi at vi har nok. Jeg "sparer" paa foelgende maate: - kjoeper kjoler fra Kina - bruker venninne til fotografering (utdannet fotograf) - blomster fra naturen - kjoeper alkohol i Sverige + utenlandske gjester tar med mye - lager bordkort o.l. selv - nabojenter serverer - fikser musikken selv (ferdiglagde cd'er) Jeg ville nok aldri giftet meg dersom jeg maatte tatt opp laan. Og saa betaler svigerfar for bryllupsreise til Australia da :-)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Ok. Da er det en del av dere som får hjelp av foreldre/svigerforeldre. Vi kommer til å gjøre det enkelt og billig:) vi har nok av andre ting å bruke pengene på.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Det er fult mulig å spare en del penger på å gjøre mye selv, og med hjelp av familie, venner og naboer. Litt avhengig av hvor man skal ha bryllupet, så er det her vi bor mer og mer vanlig at gjestene tar med seg alkohol til "eget forbruk" Brudeparet holder da drikke til maten (øl,vin,brus) + cognac eller baylis til kaffen. Alkoholen er en ganske stor utgift for mange. Naboer til å servere Noen dere kjenner som skal ha bursdag, barnedåp etc. - gjør byttebaking - du hjelper dem nå, de hjelper deg til bryllupet. Kjøp selve bryllupskaka på et bakeri, resten ordner du med bytting. Noen kreative i omgangskretsen til å lage pynt og bordkort.Kjøp f.eks stetteglass billig på Ikea, pynt disse med ringer/sløyfer rundt stetten, skriv navn med glassmaling. Vips glass og bordkort i en smell;o) Kjøpe metervare med fløyel på f.eks Jysk - billige og pene bordduker. Bare fantasien som setter grenser. Er ihvertfall mye å spare med litt egeninnsats;o)
KR0705 Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 bryllupet vårt kommer på ca.90 000. Får: 16 500 av mamman til samboer 20 000 av pappen til samboer 20 000 av mamma 30 000 av pappa. resten betaler vi selv. vi har ikke rike foreldre, alle er skilt og giftet seg igjen. Bryllupsreise kommer på 33 000 + lommepenger Får: 10 000 av pappa 10 000 av bestemor litt penger i gave av mamma, resten bet vi selv. jeg er ikke vant til å få noe som helst, vant til å klare meg selv, så blei veldig overasket da de sa at de skulle ta å ordne det meste av utgiftene, betalte brudekjolen selv, men pappa syntes det var litt teit at jeg skulle ut med så mye penger, så fikk 10 000 av han til kjole og div. GLEDER MEG MASSE!!!
Dizzie_mortil3 Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Vårt bryllup kommer helt sikkert i 100 000 kroners klassen, vi skal ha ca 70 gjester. Vi er begge over 30 med faste jobber og har ingen store problemer med å betale dette av oppsparte midler. Likevel prøver vi å spare inn der vi synes det er urimelig å bruke altfor mye penger. Hittil har det skjedd slik: - kjøp av kjole fra Kina (5000) - rimelige invitasjoner (600) - kommer til å velge 3 retter istedet for anbefalte 4, og ikke de dyreste rettene. - antakelig ikke fri bar etter middag. - ingen bryllupsreise (av praktiske årsaker, vil ikke ha en bryllupsreise med baby..)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Vil ikke vente med å gifte med til jeg er blitt over 30 så her blir det litt billigere, vil ikke være samboere i årevis..
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Vi er så heldig å få 35 000 kr av mine foreldre. Resten betaler vi selv. Vi bruker mine feriepenger og det vi evt får igjen på skatten. Vi blir ca 70 stk og regner med å bruke 60- 70 000 kr. Dette er uten bryllupsreisen da=) Den kommer på 22.000 med lommepenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå