Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Har hørt at det er vanlig å få klyster i forkant av fødsel for å tmme tarmen. Kan man ta dette hjemme selv før man drar på sykehuset, og i så fall hvilken type (hva heter det hvis man skal kjøpe på apoteket)?
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 HVIS du skal ta dette hjemme, kjøper du KLYX.. det er det man får på sykehuset Men JM setter den på seg på sykehuset Man driter bokstavelig talt i det da:P
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Jeg fikk ikke tilbud om det ved sist fødsel, kan kanskje være greit å gjøre seg ferdig med det hjemme før man drar til sykehuset. Er det vanskelig å sette?
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Nei, er ikke d samme.. den flaska med KLYX er ganskes stor, (!!!) Tror den inneholder 200 ml eller noe.. med sånn lang tut man skal føre inn og sprøyte inn.. Så og si UMULIG med stor mage
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Jeg prøvde, sorry detaljene nå men;) La meg på badegulvet, for man kan ikke sitte på do og ta den, for da bare renner det ut, er tross alt 240 ml som skal oppi der Men magen var så stor at jeg ikke klarte og presse den dritten sammen, så fikk ikke mer enn kanskje 10 ml inn.. haha.. Og i tillegg skal man holde alt der inne i 5-10 min.. Jeg ville anbefale og ta den på sykehuset jeg Der får man hjelp=)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Tror det varierer fra sykehus til sykehus om det er vanlig med klyster. HAr født 2 barn på Gjøvik, og aldri hørt snakk om noe klyster før fødsel.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 har hørt at det ikke gjør ting lettere jeg altså. heller bedre å ikke ha tømt seg. har jeg hørt da..
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Hvis du ikke får tømt deg kommer jo alt under pressveene....
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Får du dette på Ullevål? jeg spurte min mann om han ville hjelpe meg med dette før vi reiste hjemmefra dersom de ikke gjør det på Ullevål... Ikke noe problem :-s
C Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Du får klyster på Ullevål:) Men man må alltid regne med at det kommer litt avføring når man presser alikevel, selv om man har tatt klyster. Dette er de på føden vant m.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 Litt utenom spôrsmaalet, men hva med urin da? Er den veien blokkert naar man fôder?
Nætte;mortil2 Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Jeg trengte det ikke!! Var heller ikke noe spørsmål om det, og GLAD er jeg for det, for har noia for sånt.. Men da vi kom til sykehuset var jeg på do to ganger og det gjorde susen.. Kroppen ordner jo som regel opp selv..... Urin aner jeg ikke noe om da hun satte kateter på meg på slutten pga epidural..
Frk. Molly Skrevet 7. april 2008 #14 Skrevet 7. april 2008 Jeg tok det hjemme sist, og har stående klar en flaske denne gang og. Synes det var helt greit å gjøre det selv. Det blir jo en del lyder og diverse når alt skal ut, greit å være på eget bad da, synes jeg + jeg synes det er greit å gjøre det før riene blir for intense. Fikk ikke klyster før første fødsel, og da kom det ut når jeg skulle presse......ikke noe behagelig, selv om jordmor ikke bryr seg!
monilu- Har født Skrevet 7. april 2008 #15 Skrevet 7. april 2008 Nei, det har det aldri gjort til meg. Har født 2 barn og ikke fått noe klyster på forhånd.
Brunetta =) Skrevet 7. april 2008 #16 Skrevet 7. april 2008 jeg har født tre barn og venter nr 4. Jeg har aldrig tatt noen form for klyster og aldrig blitt spurt om dette heller. jeg har aldrig bærsjet eller noe under fødsel. Jordmor sa til meg at har du vært på do og bærsja noen timer før fødselen starter eller sånn så blir jo tarmen presset så flat under fødsel at det nesten ikke er mulig og få ut noe bærsj under en fødsel. men er det lenge siden du har vært på do og det ligger helt ytterst i endertarmen kan det skje når tarmen blir presset flat. Så ikke bekymre dere over dette.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #17 Skrevet 7. april 2008 Hei Til deg som spurte ang. urin: Det er viktig å huske på å tisse under veis.En veninne av meg (førstegangsfødende) fikk ikke beskjed om dette og pga alt press og epidural osv kjente hun ikke dette selv. Hun hadde en hard fødsel og tisset nesten halvannen liter etterpå. Ikke rart det ble trangt da.
Nina_J Skrevet 7. april 2008 #19 Skrevet 7. april 2008 Det kan være lurt å ta klyster i forkant av fødsel, for dersom du må sy en del sånn som meg, så gjør det dritvondt å bæsje etterpå! Nesten som en ny fødsel...! Jeg fikk ikke klyster fordi vannet hadde gått, og da skal man ikke ta pga infeksjonsfare eller noe sånt...vet ikke jeg, men jeg trodde ikke det gjorde noe siden det er det andre hullet, men jeg fikk ihvertfall ikke. Det kom litt bæsj etterhvert som barnet kom lenger ned, og presset på endetarmen, men jordmor var veldig flink, og bare tørket det bort som om ingenting hadde skjedd
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #20 Skrevet 7. april 2008 Hva, hvem skulle få hjelp av mannen til dette?? Hehe, det tror jeg aldri jeg kunne fått meg til å få mannen min til å gjøre! Hjelpes meg! Men det høres jo bedre ut å få det unnagjort hjemme da, hvis man først skal..
hansine_ Skrevet 7. april 2008 #21 Skrevet 7. april 2008 jeg fikk det på sykehuset.. det er 2 grunner til at man får klyster, den ene er før å tømme tarmen som du sier. da passerer babyen letter enn om tarmen skulle vært full. den andre er at det er en metode de bruker på å få fart på fødselen om det går litt tregt.. ved å sette klyster irriterer man tarmen og det påvirker livmoren.. da jeg fikk det hadde jeg 4 cm åpning, å etter jeg fikk klysteret ble det fart på fødselen.. hadde sønnen min ute 1 time etter.. klysteret var nok ikke den eneste gunnen til at det gikk så fort men tror det hjalp veldig + syns det var greit å vite at jeg ikke kom til å drite meg ut under press riene.. hehe
HEMMELIG!!! Skrevet 7. april 2008 #22 Skrevet 7. april 2008 Men hvor lang tid tar det fra de setter klysteret til alt er tømt på en måte...?? Og hvor lang tid tar det før det begynner å virke etter de har satt det?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #23 Skrevet 7. april 2008 Jeg har hørt at man ikke skal ta klyster hjemme i det hele tatt! Morkaka kan løsne!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå