Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg nesten blir litt nervøs av det der med amming og hvor viktig det er for barnet. både jeg og samboer er studenter og jeg skal ikke ta perminsjon fra studiet. Dette er pga kullet under meg følger en annen læreplan og det vil jeg ikke. Jeg og samboer skal bytte på å være hjemme med babyen og noen ganger skal jeg også ta med meg den lille på forelesninger. Jeg ser for meg at jeg skal amme, men også at jeg pumper ut brystmelk et par ganger daglig og at pappaen kan gi dette. kanskje også morsmelk erstatning hvisst dette ikke funker. Jeg er førstegangsfødende og har null erfaring på området, men for at både jeg og samboer skal få fullført utdannelsen og snart få en bedre økonomi er må det bare bli sånn..

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amming foregår jo jevnt hele døgnet i flere måneder, det er ikke nok å pumpe seg et par ganger om dagen dessverre.

Det kan også bli litt forvirring for barnet med kombinasjon av amming og flaske, spesielt i starten. Anbefaler at du enten fullammer eller bruker kun mme, tror det er lettest å satse på en av delene.

Hvis du velger amming kan jo pappaen kanskje bringe barnet til deg i "friminuttene" de dagene du er på skolen?

Hvis pappaen skal ha barnet halvparten av tiden er det kanskje enklest å satse på mme, da det vil være like lett for begge to å få til dette.

Lykke til uansett hva du velger :)

Skrevet

Jeg syns det høres ut som om dere har en grei plan. Du virker ganske så reflektert over hvordan dere skal legge opp hverdagene. Tror det blir å gå helt fint jeg!

Bare greit å huske at det ikke er et nederlag om man ikke får til å amme. Morsmelkerstatning fungerer greit det også.

Lykke til!! :)

Skrevet

Hahaha. Takk! :) vi bor nærmt skolen og pappaen kan komme til meg mellom forelesningene så jeg kan amme da.. Men tenkte kanskje at jeg kunne amme og pumpe hverdag jeg da. Vet at det ikke er et nederlag, men vil jo gi babyen vår det beste!! :):)

Skrevet

Jeg regner med at du skal være borte fra skolen littegrann i starten, og hvis det er viktig for deg å amme, ville jeg begynt med det fra starten av. Det er jo bedre at de får litt morsmelk enn ingenting? Jeg trøblet med ammingen og ga erstatning i tillegg, men følte et enormt ammepress fra alle kanter.

Jeg ville gjort som du planlegger, eller iallefall prøvd det, og så gitt erstatning i tillegg hvis nødvendig. Veldig mange barn som greier helt fint å veksle mellom flaske, pupp og erstatning. Så får dere gå over til kun erstatning hvis det ikke funker.

Men dette er det jo ekstremt mange meninger om, så du får bare gjøre det du synes er best selv.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du har tenkt å pumpe deg, så kjøp for all del en elektrisk pumpe - hvis ikke risikerer du nesten senebetennelse med håndpumpe... :)

Vær også klar over at veldig mange sliter med å pumpe seg for melk, kan ta lang tid å få pumpet ut et helt måltid, mens andre igjen er mer lettmelkede.

Jeg har hørt om nok av unger som både ammes og får mme, så bør absolutt funke. Du får jo nesten se hvor lett det går å pumpe, men hvis det blir et slit - så kjør på med mme de gangene du ikke kan amme, og vær fornøyd med hva enn slags valg du gjør! :)

Skrevet

ok, takker for svar. Da tror jeg jeg skal gå til innkjøp av en eletrisk pumpe, ja. :)

Skrevet

jeg var flaskebaby selv og har ikke hatt noe vondt av dette, hehe:) ville ikke ha pupp rett og slett. føler ikke at man mååå amme. men synes det er greit å gjøre det av og til hvis man kn, ellers er det jo bare å gi flaske. når babyen er 6 mnd kan dere jo gi grøt osv ved siden, så blir det ike så mye amming til dagen.

Skrevet

Jeg holder en knapp på Avent sin håndpumpe jeg da. Når en først får dreisen på den, er den veldig grei. Særlig hvis du tenker å pumpe på skolen.

Ellers er jeg uenig med de over her som sier at du bør velge enten eller når det gjelder mm/mme. Selv litt mm er bedre enn ingen mm tenker jeg. Problemet kan være at babyen blir sugeforvirret, særlig hvis du starter tidlig med flaske. Men for noen er det ikke noe problem å veksle mellom pupp og flaske heller. Og det er jo ingen ting i veien for å gi mm fra flaske heller.

Men veien må nok bli til litt mens dere går. Hvis du som jeg er "lettmelket" og får en baby som elsker puppen og suger godt, vil det gå veldig greit. Får du derimot problemer med amming og kanskje særlig pumping - mange sliter med å få i gang utdrivingen ved pumping selv om det ikke er noe problem når du ammer.

Og får du en rolig sovebaby, vil det i alle fall ikke de første månedene være noe stort problem å ha h*n med seg på forelseninger. Men er h*n urolig, blir det fort verre.

Men sats på å amme det du kan når du ikke er på skolen, og så ser dere hvordan dere best løser tiden du må være vekke fra babyen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...