Gå til innhold

For dere som trenger en oppfriskning i norsk:

Anbefalte innlegg

Skrevet

RESPEKT:

respekt (av lat. respectus, til respicere, se (seg) tilbake; ta hensyn til, tenke på), aktelse, ærbødighet. — respektabel, aktverdig; bra, skikkelig; anselig, betydelig. — respektabilitet, aktverdighet, anseelse. — respektere, vise aktelse; ta hensyn til; overholde (bestemmelser, lover etc.). — respektive, ofte fork. til resp., henholdsvis.

HENSYN:

hensyn n1 (av eldre *hense) omtanke, takt vise h- / ta h- (til noe) / med h- til det du spurte om når det gjelder / ture fram uten h- til følgene / veie kryssende h- mot hverandre / mange h- å ta / ikke ta h- til innvendingene ikke bry seg om, la seg påvirke av / utsette turen av h- til været på grunn av

KRITIKK:

kritik'k m1 (gj fr fra gr kritike tekhne 'kunsten å bedømme')

1 vurdering, bedømmelse, kunstanmeldelse øve k- / stå for k- / være under enhver k- svært dårlig / teaterstykket, boka fikk god, dårlig k- / k-en var ikke nådig / positiv, negativ k-

2 vitenskapelig kildegransking bibelk-, tekstk-

3 klander, nedsettende omtale bli utsatt for k- / komme med, rette k- mot noe(n) / sur k-

SNILL:

snill adj snilt, -e (norr snjallr 'rask, dyktig, klok, god')

1 føyelig, lydig være s- og medgjørlig / vær nå s- gutt! / en s- hest

2 god, kjærlig en s- og omsorgsfull far / gavmild få noe av en s- onkel / vennlig, forekommende s-e og hjelpsomme naboer / det var snilt gjort / skjenk i kaffe, er du s- / vil du være så s- å gjøre meg en tjeneste? / i utrop: men s-e deg, det kan da ikke du noe for!

ÅLREIT:

ålreit a2 el. a3 el. all right s d

all right (utt ål rait) el. ålreit a2 el. a3 (eng. 'helt rett') helt i orden; grei, pålitelig det er a- for meg / en a- fyr / adv: godt, vel a-, kom igjen / være a- igjen helt frisk

Sånn,nå har vel alle fått en basic oppfriskning,så kanskje visse kan begynne oppføre seg her inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, dette ble for mye for min trøtte hjerne på en søndag. Lover å se på det med nye øyne i morra! :)

Skrevet

Kjempeflott satt sammen kjære Anonym HI,

Skulle gjerne tatt kreditten for det innlegget... men kan dessverre ikke det....

Skrevet

Gjør du narr av meg Miss Misantrop? Hihi! Den var mulig litt dårlig..

Skrevet

På tide å undervise visse her i forumet, ja:-)

Bra!

Skrevet

Synes dette var en fin påminnelse jeg :-D

OG, det kan vi også ta med oss sånn ellers i livet... tenker av og til at disse ordene er blitt fremmedord for veldig mange sånn i det daglige liv... :-)

Skrevet

det ble litt mye info for meg nå så tidlig om mandags morning...men sier skål og tørr påstå jeg er glad at noen kan drive "voksenopplæring" her inne..hehe...

det ble nok litt for mange tall kombinert med litt for lite søvn...

men jeg syntes nå en gang at det er bedre å være enig enn uenig... :)

sååe..jepp..skål.. :)

Skrevet

Tror ikke jeg trenger det,men det er litt krangling her inne ja.. Skjønner ikke hvorfor en skal lage så mye kvalm? Vi er alle i samme båt,så klart vi skal støtte og ikke fordømme andre:)

Personlig holder jeg meg langt unna sånne krangleinnlegg;)

Ha en fin dag jenter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...