Gå til innhold

Jeg ammer og ammer og ammer om natten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har ei lita herlig jente som blir 4 måneder om en uke. Helt siden hun var 1 mnd har hun sovet fra ca 19.30- 07.00 hver natt. Hun har spist en gang inni der ca kl 02.00.

Den siste måneden har hun skiftet rutine. Hun sover fortsatt fra ca 19.30- 07.00, men nå spiser hun ca 23.00, 01.00, 03.00, 04.30, 06.00 og 07.00.

Kjenner at denne situasjonen begynner å tære på kreftene. Jeg både jeg og vesla får lite sammenhengende søvn. Hun får bare morsmelk. Føler kanskje det er litt tidlig å begynne med grøt. Noen råder meg til å gi henne mme i stedet for mm på kvelden og tidlig natt. Har egentlig lyst til å fullamme henne til hun er ca 6 mnd, men bør kanskje begynne med noe annet?

NOEN MED ERFARINGER ELLER TIPS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ofte en sånn urolighetsperiode når de er rundt 4 mnd, er helt normalt det.

De trenger ikke nødvendigvis mere mat.

Amm jenta di om du vil så går det seg nok til, og om det ikke gjør det kan du gi henne litt tillegg etter nattpuppen;)

Lykke til

Skrevet

Så lenge dette har vart så lenge, er det jo ikke snakk om økedøgn, og særlig hvis det ikke er slik om dagen også. Tror rett og slett du må "nekte" henne et og annet måltid på natten, men hvordan man gjør det, vet jeg ikke. Husker selv at min gutt fikk slike uvaner da han var liten. Jeg tok ikke tak i det, og endte jo med å nattamme hver andre time til han var åtte-ni måneder..... tullete, og slettes ikke sunt for tennene. Så denne gangen skal jeg vel være litt mer standhaftig. Men hvordan men nekter en kosesyk baby å få nattpupp, det er værre....

Skrevet

Det samme skjedde med lille tutta mi.. Hun er fem mnder nå, og det var vel rundt fire mnder hun plutselig begynte å våkne mer på natten. Nå får hun mat hver tredje time ca... Begynte med grøt for nesten to uker siden, og har ikke merket noe forskjell. Har spurt de på barselgruppen min, og akkurat likedan med de. Men ingen vet egentlig hvorfor... De trenger vel mer mat nå som de blir større:) Jeg som gledet meg til at hun skulle sove mer og mer på natten.. men neeeida! hehe...

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg. Hadde håpet fullamme til gutten min var seks måneder, men begynte altså å kreve mere å mere mat på natten. Jeg var selv helt utslitt, søvn med så mange avbrudd er ikke mye verdt!

Startet med grøt da gutten min var fire måneder, var ingen mirakelkur det, nattespisingen ble ikke bedre før vi også innførte måltid nummer to. Da begynte han endelig av seg selv å ikke være så ivrig på natta igjen. Var vel nede i to - tre ganger hver natt slik det var i starten.

Før du starter med mat synes jeg du skal prøve å "presse" datteren din litt på natta. Forbered deg på at du kommer til å være TRØTT noen dager. Når hun våkner på natten tilbyr du smokk. Ikke gi puppen før det virkelig er nødvendig, mener ikke det skal være noen hyling her altså, men litt sutring må da være greit. Det kan være hun bare har fått dårlige vaner å trenger å ledes i riktig retning igjen. Blir det ikke bedre etter tre- fire dager ville jeg nok startet med mat.

Skrevet

Jeg hadde det akkurat likt. Ammet annenhver time på natta. Var kjempetrett. Hs sa til meg at jeg mått bite tennene sammen og amme. Jeg var bestemt på å fullamme til 6 mnd. Klarte det nesten. Begynte med smaksprøver grøt når hun var 5,5 mnd. Hvis du ikke har andre barn hadde jeg bitt i det sure eple (jeg gjorde det, hehe) å ammet i vei. Det vil snu :) Lykke til :)

Skrevet

Hei igjen!

Takk for mange svar. Godt å høre at det er flere som har slitt med det samme. Må nok prøve å by tutten mer enn det jeg har gjort nå. Men de gangene jeg gjør det så er det ny sutring etter ca fem minutter.

Må vel bare bite tennene sammen!

Skrevet

Jeg hadde det likedan og fikk beskjed fra HS om at han overhode ikke trenger mat hver gang han vaknet. Blir aldri ordentlig sulten og aldri ordentlig mett, smaaspiser hver gang. Naar han vaakner maatte jeg inn og gi beskjed om at naa var det natta. Ikke ta han opp, men vaere der. Dette medforer selvsagt mye grining, men etter noen dager gikk det over. Ikke goy mens det staar paa, men absolut verdt det. Naa vakner han kl 23.30, 03.30 og 06.30 staar vi opp. Legger seg kl 19.00. Dersom pappaen er i hus kan der vaere lettere for han a faa til dette da han representerer trygghet, men ikke mat. Ellers kan jo kanskje litt grot mette mer paa kvelden, men trenger heller ikke gjore det. Veldig forskjell paa ungene..

Skrevet

...Men tutta mi tar ikke smokk! Hehe.. hvordan gjør jeg det da?

Skrevet

Har du begynt å gi litt vann? Da kan du prøve å gi det når hun våkner.

Skrevet

Hehe hun tar ikke flaske heller.. Jeg har prøvd alle forskjellige flasker.. Pappaen har prøvd mest.. Mormoren har prøvd når jeg har vært borte i fire timer.. Vi har prøvd to ganger for dag i over en mnd.. Og no til slutt ga jeg opp..

Får vel bare tåle ammingen om natten jeg tror jeg;) Heldigvis tre timer mellom hvert måltid.. Sjelden mindre..

Skrevet

Uff da, ja da er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å amme i vei :) Trøsten er at det går over, men det er litt slitsomt mens det står på.

Skrevet

Tuppa her tar heller ikke flaske, så vi har begynt med kopp og glass når hun skal ha mme.

Skrevet

Kopp jah.. sånn med tut på? Det har jeg faktisk ikke tenkt på;) Der ser du.. takk for tipset:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...