Gå til innhold

Er det farlig å begynne med Ris- og Hvetegrøt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte for en uke siden med Ris- og Hvete grøt til min fem mnder gamle datter. Min svigermor fortalte meg i går at dette var "fyfy" grøt å starte med. At den var hardt fodøyelig, og kunne skape problemer for magen senere i livet. Har ikke hørt dette noen annen plass.. Har dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt om det... Bruker selv denne grøten, og snuppa synes den er veldig god! Har ikke noe problemer med magen heller :) Det kommer ut igjen! :) Hvis det har vært farlig, så har dem ikke produsert denne grøten...

Skrevet

Nei ikke farlig, men det er jo gluten i den, så jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor Nestle selger en grøt med gluten for babyer på 4 mnd +, synes det er helt bak mål, den burde være 6 mnd + etter min mening.

Skrevet

Den første grøten men burde starte med er maisgrøt eller risgrøt (4mnd grøter). Hvetegrøt inneholder gluten som man burde vente med å introdusere, for å unngå evt. reaksjoner mot gluten/glutenallergi. Hvete er også som "lim" mot tarmen, er hardt førdøyelig og kan skape problemer for den lille magen!!!! Barnet burde i allefall være over halvåret før en begynner med glutenholdig grøt!!!

Jeg fullammet til gutten var 6mnd og da startet jeg veldig forsiktig med maisgrøt.

Skrevet

Ris og havregrøten er fra 4mnd...

Skrevet

Ja, det står 4 mnd på den, men anbefaligen fra helsemyndighetene er å vente med gluten til 6 mnd, og "Havregrøt med Ris og Hvete" inneholder gluten, så man burde egentlig vente til 6 mnd, selv om Nestle anbefaler den fra 4 mnd. På en annen side, hadde den vært farlig for barn under 6 mnd ville den vært merket med det, for barnemat er nøye kontrollert i Norge.

Skrevet

Men hun likte Ris- og hvetegrøten veldig godt, og reagerte ikke i det hele tatt.. Men tar den med at det hadde vært litt krise om hun hadde hatt gluteallergi! Tenkte ikke på det jeg.. Tenkte at det var det samme hvilken jeg tok så lenge det sto fire mnder på den... Dårlig gjort å i det hele tatt selge hvis den kan være hard for magen..

Tusen takk for mange fine svar forresten:) Ganske greie disse debattsidene..

Skrevet

Jeg også tenkte at det var det samme hvilken 4 mnd. grøt vi prøvde først. Men snuppa vår hylte om kvelden og våknet om natta da vi prøvde maisgrøten, men ris- og hvete gikk helt fint.

Skrevet

Nei det er ikke farlig. Hvis det er havregrøt med ris og hvete du mener, så er det bare 5% hvete i denne. Det er bare bittelitt gluten i den. Min helsesøster anbefalte meg å starte med denne grøten som første grøt da mini var 6 mnd. Nettopp fordi den inneholder littegran gluten, slik at tarmen får venne seg gradvis til det mens man fortsatt ammet.

Skrevet

Det anbefales å begynne med rene grøter først. Dvs risgrøt, maisgrøt, hirsegrøt. For at magen og fordøyelsen skal bli vant til fast føde.

Jeg begynte med holle sin risgrøt først, før jeg gikk over til hirsegrøt. (Jeg er sterk motstander av Nestle, men det er en helt annen diskusjon).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...