Gå til innhold

Men, har dere ingen andre utgifter da...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte litt på den før i dag om man ville klare seg på en viss sum etter faste regninger var betalt, altså til mat, klær osv og ble overrasket over hvor mange som mente det ville gå helt fint. Jeg vil påstå at vi bruker mye mindre penger enn gjennomsnittet i vår vennekrets i hvertfall (og vi omgås helt normale folk innteksmessig), men 6000-7000 i mnd etter faste utgifter ville vi slitt veldig med å klare oss på. En ting er at vi sikkert kunne klart å handle på tilbud, ha billige middager osv og jeg skjønner jo at vært drivstofforbruk til bil er høyere enn vanlig (pga bosituasjon), men det er jo andre ting også. Jeg f.eks har bekkenlåsning og må gå til mauelterapaut med gjevne mellomrom for å holde bekkenet stabilt, ellers verker jeg så mye at jeg sliter med å sove og det koster jo litt, både selve timen og turen dit. Så har vi stor familie og mange venner, de skal jo ha bursdagsgaver og slikt. Bil og hus krever jo alltid noe vedlikehold og så blir det noen ekstra kroner der av og til. Eldstemann vokser jo som et ugress og må stadig fornye garderoben sin og selv om vi kjøper klær på salg så blir det noen kroner for mange nok klær (en 5 åringen må jo ha litt mer enn 2 bukser og gensere liksom...) og forleden måtte både mannen og jeg til tannlege. Kunne fortsatt slik med endel ting til, men poenget er, er det bare vi som har litt mer forbruk enn bare faste utgifter og mat pr mnd? Skjønner ikke helt hvordan folk klarer seg på veldig lite jeg pr mnd når man har barn, spesielt flere barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 2 barn og de månedene vi kun sitter igjen med 6-7000 sliter vi veldig.. Men det er klart at det er stadig ting man kan spare inn på. Bl.a bruker vi altfor mye penger på godis. Kjører unødvendig mye bil gjør vi også.

6-7000 er knapt, men jeg tror det går dersom man virkelig vil. Hadde jeg kunnet slutte å jobbe, og sittet igjen med 6-7000 ville jeg nok vurdert det.

Her sitter vi ofte igjen med ca 7000 kr selv med to fulle lønninger.

Skrevet

Vi hadde aldri klart oss på 6-7000 etter faste utgifter slik vi lever i dag.

Om vi hadde solgt bilen, aldri kjøpt klær, kun hadde spist billige middager og aldri gått på kino, ut for å spise, dratt på lekeland med tuppa osv så hadde vi kanskje klart det. Men da hadde vi jo ikke fått spart noe heller.

Skrevet

Nei det er jo også noe, vi vil jo gjerne spare litt og, til ferie (selv en billig en koster jo noen kroner), BSU, ha en reservekonto på lur osv.

Skrevet

Her kjøper vi faktisk svært lite godis og nesten aldri brus osv, men vi bruker mye bil og det må vi rett og slett her vi bor så det er ikke noe reelt valg å ikke bruke den mye så vi har vel ca 2000kr + i bare diesel pr mnd.

Skrevet

Det handler nok litt om hva man er villig til å prioritere bort et par år for å kunne være hjemme lenger med barna. Alle ville nok ha klart seg om de virkelig gikk inn for det,, men personlig er jeg ikke villig hehe :)

Skrevet

akkurat stikk motsatt tenker jeg - folk her inne har ett vanvittig forbruk, noen folk har faktisk ikke så sinnsykt mye penger... Og vi kan ikke kjøpe ting i hytt og pine, synes vi klarer oss greit jeg - har vel ca det til overs, ikke alltid det heller. Vi har ikke god råd, men siden gubben min er på rehabilitering etter å ha skadet ryggen, så har vi ikke noe mer. Og det er greit. Man klarer seg for det om man ikke kan kjøpe ting i ett sett. Tror det bare har noe med hva man er vant til jenter. For jeg kan jo forstå det er vanskelig når man har hatt mere penger. Selv klarte vi oss før på under 10.000 i måneden, men da kostet huset 5000 i måneden, og resten til andre ting.... Det gikk da, hadde vel ikke fått det til nå, men satt ikke med inntrykket da at vi hadde det dårlig da heller

Skrevet

jeg klarer meg på 6000 kr i måneden, men vi har jo hans lønn tillegg, så har vel en ca 20000 i måneden etter at utgiftene er betalt, noen ganger mer. hadde aldri klart oss på 6000.

Skrevet

man sparer ikke til ferie

man går ikke til tannlegen

man lager ikke dyre middager

man handler ikke klær annet enn når det trengs

man handler ikke godis

man går ikke til spesialister

kjøper ikke dyre gaver

osv.

kommer nok veldig an på hvor man bor vil jeg tro og hvor kontroll man har over hvor påengene egentlig forsvinner.

aner ikke hvor mye vi har å leve for i måneden , men maten for eksempel koster jo ikke allverden. storhandler en gang i måneden og bare etterfyller det som trengs.

klarer oss helt greit som oftest og hender vi faktisk spiser ute, reiser til svigers 40 mil unna, shopper litt på impuls osv. ser bare an hvordan økonomien er der og da

Skrevet

Altså, vi har IKKE god råd pr i dag bare for å få det frem (jeg er student og han jobber), har heller aldri hatt det og levd på lite i perioder, men det er bare holdbart i en liten periode synes jeg. Nå er det litt bedre og vi har vel ca 10 000 kr eller litt mer til mat, klær osv pr mnd og synes det er trangt nok og da har vi faktisk et veldig lavt forbruk, men det jeg nevnte i hovedinnlegget er jo ting vi faktisk må ha egentlig...

Skrevet

Man kan prioritere slik at det går for en periode.

Men slikt som tannlege og klær må da ofte vente.

Vi har anske dårlig råd og vi kan ikke unne oss turer til tannlegen hele tiden for å si det slik.

Og klær er dte bare sønn i huset som får-

Men vi håpe jo dette skal endre seg da, vi ønsker ikke leve som dette så mye lenger.

Skrevet

må man så må man,faktisk.. hilsen student:)

Skrevet

Tenkte faktisk det samme som deg jeg Alva.

Sånn som denne mnd, bilen røk og vi måtte ut med 8000 kr og jeg må til tannlegen å må sikkert ut med 2000 kr for det. Hadde aldri gått med bare 6000 etter faste utg. Og når man har så lite igjen så er det jo vanskelig å bygge seg opp en buffer til slike utgifter.

Det hadde gått for noen måneder hos oss, blir sånn til sommern når jeg er ferdig å studere, men det er vi jo klar over. Hadde ikke gått over lengre tid nei

Skrevet

Hei hopp! :)

Vi er to voksene og et barn.. Vi har ca. 6000-7000 igjen etter husleia er betalt. Vi har en billig husleie også! Så vi må betale resten av regningene + mat, klær osv på 6000-7000 hver måned!

Kun pappan som jobber, jeg har søkt jobber.. Men ikke fått noen, har ikke utdanning så er ikke sååå lett. Og nå venter vi en liten til, så vi sliter litt nå ja. Veldig uplanlagt den i magen, men syns ikke man skal ta abort pga dårlig økonomi når "uløkka" først er ute.

Så her er det full søking av jobb av pappan, trenger bedre økonomi nå.

Vi har greid oss på 6000-7000 i måneden. Men da har vi ikke mye til overs. Noen måneder må regningene utsettes eller deles opp...

Skrevet

Hadde eg hatt 6-7000kr mnd etter at faste utgifter var betalt så hadde eg hatt det bra syns eg..... Eg er student og mannen min jobber, men me har huslån og billån, så pengane blir fort borte. Eg unner meg fint lite, sørger for at ungane til ein hver tid har det dei trenger av mat og klær også går resten heilt etter som. Tannlege er noko som må vente til skattepenger kjem, evt feriepenger. Det er ikkje mykje til overs her men det går, sparing blir det lite av, men håper på bedre dager når eg er ferdig med å studere om ca 2år.............

Det er ein periode nå også blir det bedre når eg får full inntekt eg au, ser ikkje så mørkt på det eg, det kan ikkje bli anna enn bedre nå!!!

Det er fullt mulig å klare seg på mindre, ein må bare prioritere også er det ting som må vente faktisk, kan heller ikkje unne seg alt for mykje ekstra med mindre det er livsnødvendig...........

Skrevet

Har ikke lest de andre innleggene det virker som om dette er basert på.

Meen, vi klarer oss på 2-3tusen etter alle faste utgifter vi.....

Sitter å lurer på hvordan dere klarer å "slenge bort" hele 7.....

& likevell slite.

Mulig det bare er meg, meen.

Vi er en familie på 4 med 2 småttiser. Nybygd hus og bor på landesiden hvor vi også er veldig avhengig av bilen.

Har svær familie, og drikker mye brus. (Brus er forøvrig billigere enn de fleste andre drikkene enn får kjøp i butikk...... Sykt nok!)

Skrevet

Dette er jo selvfølgelig veldig avhengi av hva som dekkes ev faste utgifter, men nsten uansett tror jeg 6-7000 er veldig lite for en fammilie.

Det er nok mulig, men ting som reiser, gaver, julefeiring, bilreperasjoner, tannlege osv tror jeg man skal slite for å få råd til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...