Gå til innhold

leddsmerter = leddsjukdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nåken som kan nåke om å være sjuk i ledda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke så veldig mye, men mamma hadde leddgikt og hun hadde mye vondt i leddene hvertfall. Selv om du har vondt i leddene *tror* jeg ikke det betyr at du har en leddsykdom, men faren er der jo. Ville nok tatt en tur til legen.

Skrevet

ja skal til legen på torsdag..

er låk i knærna.-det knekker og i handleddet.

kjennes ut som gangsperre.

+røde knokler

+hoven i hendene. (det kommer fort og går tilbake like fort)

Skrevet

Hm, knærne kan jo være overbelastning eller noe slikt, mange som har problemer med knærne uten at det er leddsykdom. Men håndleddene høres verre ut. Håper du finner ut av det. Det er ikke noen god sykdom er jeg redd, mamma hadde mye vondt pga det.

Skrevet

ja, systra mi har myastenia gravis.

ja eg har to små barn + har jobbet mye i b-hage og hatt vaske jobb..

so eg satser på overarbeiding evt senebetennelse :)

Skrevet

Vet mamma har noen lignende plager som du beskriver der, og hun har forkalkninger i leddene da.

Men slike plager trenger nok ikke nødvendigvis bety leddsykdom.

Skrevet

ka forkalkning går ut på da?

og blir man ufør`?

(det er mi største frykt)

Skrevet

Legen kommer sikkert til å ta mange ulike blodprøver av deg. Diverse revmatiske prøver, samt senkning. Selv om man har en revmatisk sykdom, så behøver det ikke slå ut på noen blodprøver, det kan ta tid før det evt. vises på blodprøver.

Men hovne, vonde ledd som samtidig er røde bør en jo få undersøkt med tanke på evt. revmatisk sykdom.

Får håpe det ikke er det da, men skulle du ha en leddsykdom, så trenger en jo ikke bli så hardt angrepet at en blir ufør. Så jeg råder deg å ta en ting av gangen, ikke tenke det verste.

Uansett får en en revmatisk sykdom så er det mange ting som kan gjøres: først og fremst få en riktig diagnose, evt. henvisning til revmatolog, riktig kosthold, trening, fysioterapi. En får dekket mye gjennom det offentlige (bl.a. gratis fysioterapi -tror det er rundt 80 behandlinger i året) hvis en har en diagnose som gir de rettigheter (bl.a. artitt, bectherew, leddgikt m.fl.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...