Gå til innhold

Noen med peil på selvangivelse og restskatt her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt tabelltrekk og trodde da at jeg var sikra mot baksmell, men neida.. må betale 5000,- i restskatt. Skjønner ikke dette jeg. Noen som kan ha en logisk forklaring på dette? I tillegg fikk jeg lønn gjennom rekrutteringsbyrå fra jan til mai, de betaler ut lønn hver 14. dag og da trekker de i tillegg mer skatt(fra en annen tabell) for å være sikre på at de trekker nok. Så gikk jeg jo ned i lønn da jeg gikk ut i permisjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sikker, men tror tabellen har en øvre og nedre beløpsgrense.. Hvis de hele tiden trekker det laveste beløpet, vil det føre til restskatt. Hvertfall slik jeg har blitt forklart det.. Jeg fikk selv nesten 10tusen i smell selv, så jeg skal få endret skattekortet mitt...

Skrevet

Men det er jo helt latterlig, hvis de gjør det på den måten. Da er jo hele poenget med tabelltrekk borte.. skulle ikke forundre meg at det er sånn altså, men bak på skattekortet følger det med en tabell og der er det jo et bestemt beløp de trekker dersom du tjener så så mye osv.

Er så kjipt med smell, har alltid fått igjen så ble ganske sur.

Skrevet

Har du byttet jobb/lønn? Har du flyttet? Har du mer/mindre i lån? Hadde du vært i permisjon ifjor sa du? Mye som kan gjøre at skatten endrer seg. Selv om du får en baksmell så betaler du uansett ikke mer i skatt enn du skulle gjort, du bare betaler noe av skatten din på etterskudd. Det er dritkjipt ja, men sørg for å endre skattekortet ditt nå så ikke du får det samme neste år. :)

Skrevet

Lån har jeg ikke, ikke flyttet, jobbet jan til mai, gikk ut i permisjon i juni. Skal helt klart endre skattekortet mitt så ikke det samme skjer ja for gud så irriterende:) Men hvordan sjekker man best om det stemmer?

Skrevet

Du lurer på om du faktisk trekker nok i skatt? Det greieste er kanskje å ringe skatteetaten og spørre. Ellers skal det jo være mulig å regne ut selv men jeg er ikke så god på dette.. Du kan jo lete på skatteetaten.no og se om du finner ut noe.

Men husk på å sjekke gjennom hele selvangivelsen din, at alle opplysninger stemmer og at fradragene er med. Hender visstnok ofte at det er feil, selv om det ikke 'skal' være det.

Skrevet

Ja jeg skal ta en nøye gjennomgang av selvangivelsen.. stemmer sikkert, men er bare så bittert. Valgte tabelltrekk nettopp pga jeg ville være sikker på at jeg ikke skulle få smell og få mest mulig ut av hver lønn iom jeg ville gå ned da jeg gikk ut i permisjon. Jaja. gjort er gjort.

Skrevet

Når du har rettet skattekortet, altså fått nytt. Skriv i tillegg en lapp til lønningskontoret om at de skal trekke 200-300 kr ekstra hver mnd. Det har jeg gjort de siste årene. Alltid gått bra. Det er jo alltid bedre å få igjen enn å betale mer senere.

Skrevet

Det var en god ide! Mye bedre å vite at man trekker litt ekstra. Tidligere har jeg også bedt om å få en høyere trekkprosent på skattekortet (ikke

tabell) og med det også fått igjen noen tusenlapper hver sommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...