klompen-81 ¤over terminr¤ Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 at barnet ikke lever lenger. begynner man å blø då uansett??? det som heter MA. er ikke det noe med det slutter å leve og man må skrape det ut?? Har en litt ekkel følelse av og til. men så forsvinner den. blir sånn når man ikke har hørt hjertlyd eller sett babyen på UL. er 14 uker på vei nå...har ikke hatt en eneste blødning ennå forresten...er bare så redd for å få min livs verste dag på ulralyd. når får jeg innkallelse til det egentlig?? hvor lang tid i forveien lissom??to uker før?
Gjest Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 heihei du. jeg er ikke ekspert da, men tror(!) man kan ha en MA uten blødning.. dvs. fosteret kan dø i mors liv uten at man oppdager det før event. ul osv. hvis du er veldig bekymret kan du ringe lege/jordmor og spørre om å få komme å høre på hjertelyden, det er jo alltid betryggendes.. hvis det er noen trøst var jeg også ganske redd fra uke 12-18, før ul ol.. før jeg hadde hørt hjertelyd, fått mage eller noe.. følte rett og slett at det ikke var noe som helst liv inni der.. men det er det vettu alt er nok helt i orden, er ikke så vanlig med MA som det kan virke som på BIM tror jeg.. fikk foresten ul-innkallelse 6 uker i forveien jeg.. men det varierer vist litt.. men som sagt, er du veldig bekymret så bør du ringe legen, er jo ikke godt for deg å gå og være bekymret hele tiden heller.. alt er nok fint ska du se:)
klompen-81 ¤over terminr¤ Skrevet 6. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2008 takk for oppmuntring:) er vanskelig å få time hos jordmor,nærmest umulig. men kan gjerne høre ned legen. kan jo risikere å ikke høre noe der,det er det eneste. og da blir det verre... får bare håpe du har rett at det er liv der inne:)
Gjest Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 ja, men det trenger absolutt ikke være noe galt selv om du ikke hører hjertelyden.. hørt om de som ikke har hørt den før etter 17 uke også, pga foranliggende morkake, som gjør det vanskelig å finne den.. skjønner veldig godt at du er bekymret da, kan bare trøste med at jeg tror alt er bra:) hvis jordmor er veldig opptatt kan du ringe å si at du er svært engstelig til legen, det tar de ikke mer enn 5-10 min å ha deg inne for å snakke litt og lete etter hjertelyden... kansje har hun noe trøstende å si om hun ikke finner den også lykke til, det går nok bra ska du se!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Heisann!!! Jeg kan virkelig sette meg inn i hvordan du har det HI.Jeg var veldig bekymret selv,å klarte ikke tanken på å bare få en UL igjennom hele svangersakpet.Så jeg valgte privat lege,der får jeg UL annen hver mnd å det hjalp skikkelig.Nå vet jeg hele tiden at babyen min har det bra!!! Det er forresten gratis det også som alt annet i svangerskapet...
Gjest Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Farsken....Det gikk litt fort der,skulle ikke være anonym!!
Lykkelig m@mm@ Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Jeg har det akkurat likt som deg..Jeg er på min første dag i uke 13 (jippi..), men er bekymret likevell ..for dette MA-greiene jeg har lest om her inne. Det virker jo nesten som om det er normalt( men det er det vel ikke???!!!) Sist svangerskap var jeg mye mindre bekymret, mye pga. at jeg da fikk se fosteret(hjerteslagene) på min første legeundersøkelse(uke 8). Da hadde min ,forøvrig veldig greie lege, vikar. Legen min nå hadde ingen rutiner med å gjøre dette. Jeg tror dette gjorte at det hele virket mer virkelig, og siden jeg da så hjertet som banket, roet jeg meg med at alt sikkert var ok. Nå derimot går jeg og lurer nesten på om jeg i det hele tatt er gravid(litt sykt,ja..). Det er en skrekkblandet fryd når jeg tenker på ultralyd i uke 18 !
Lykkelig m@mm@ Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Jeg har forresten heller aldri blødd..Håååper magen vokser mer tydelig framover og at jeg kan kjenne noe liv. Kjente det i uke 16 sist!!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Skjønner så godt at du er bekymret!! Det er jo barnet vårt inni der!! Men, jeg tror jeg kan svare litt på spm ditt.. En SA er en spontanabort. Det betyr at man plutselig begynner å blø, noen litt andre mye. Noen får smerter andre ikke. Jeg har opplevd 2 i uke 8. Ingen smerter bare blødninger. En MA er en missed abort. Det vil si at barnet døde ofte uten smerter og blødninger. Jeg har opplevd det også en gang. Var i uke 13 og så var det plutselig en dag litt blød. Dro på ul og det var ikke lenger liv. Barnet hadde ifølge størrelsen blitt borte for mange uker siden og fostersekken hadde begynt å klappe sammen. Måtte da ta en utskrapning. Mener virkelig ikke å skremme deg på noen måte!! Mine aborter har hatt årsak i sykdom!! Og etter at det ble funnet ut og jeg har fått riktig behandling har jeg fått to herlige barn og er 13 uker på vei med nr tre:)) Men, poenget mitt er at er du bekymret så be om en ultralyd!! Du har ikke godt av å gå og bekymre deg og barnet har ikke godt av det. Mange jordmødre og leger nekter å lytte etter fosterlyden før etter den vanlige ultralyden i mellom uke 17-19. Noen gjør det men hvis de ikke finner den så vil du jo bare bli enda mer bekymret så be om en ul:))
ambumamma Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 ring legen din og si hvor langt du er på vei, og om han vil lytte etter hjerte lyd. Er du drit bekymra og ikke får henvisning til tidlig ul, går det ann å ta det privat også:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå