Gå til innhold

Frekt av svigermor eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Ønsker bare noen meninger i forhold til svigermors oppførsel, så fint om noen kan svare.

Jeg har ei datter som nå er 10 måneder og vi bor ikke i samme by som svigers, de bor i en annen landsdel. Saken er den at under svangerskapet la jeg på meg, og mye sitter enda igjen. Bruker str 40 i bukser og L i gensere. Nå har det seg sånn at svigermor mener jeg er aaaaltfor tjukk. Hver gang vi er på besøk der, så maser hun om alle disse ukebladene jeg kan få se i, der hun har lest om mange som har slanket seg, og spør alltid om jeg ikke skal gå ned i vekt.

Husker også en gang da vi skulle kjøre bil, og jeg er ganske kort i føttene, og må dra setet helt frem. Det ender selvfølgelig med at jeg får rattet nærmest i magen, og da klarer hun å påpeke at nå har jeg ikke trent. Jeg synes ikke det er noe gøy at hun sier sånne ting, har slitt med spiseforstyrrelser tidligere, og hun gjør ikke saken noe bedre med å si slike ting. Samboeren min blir forbannet, men jeg har sagt at jeg ikke bryr meg noe særlig om det, slik at det ikke skal bli noen konflikter mellom dem\oss.

Men jeg blir såret, og jeg gjør alt jeg kan for å bli tynnere, går tur, trener og spiser sunt. Ammer enda.

Er det bare tull av meg å legge for mye i det. Har hun rett til å si sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermoren din er frekk ja.

Fortell henne at du fremdeles ammer og da skal man ikke følge noen diett, og at du kommer til å spørre dersom du trenger hennes meninger eller gode råd angående din vekt. Si at det ikke er ok og komentere andrets utssende i negativ retning slik som hun gjør.

Skrevet

Jeg ville eksplodert om min svigermor hadde kommentert vekten min. Det har hun ingenting med, og det er direkte frekt å kommentere det. Hvis du ikke tør si det til henne selv bør din samboer ta det opp med henne. det burde være viktigere for ham at du har det bra enn at svigermor blir såret fordi noen påpeker at hun er fullstendig uten sosiale antenner.

Jeg er forøvrig litt over gjennomsnitts lang og bruker samme størrelser som deg, og føler meg igrunnen ganske velproporsjonert, jeg. :-)

Skrevet

Jeg syns det er ganske frekt å kommentere vekt. Spesielt til småbarnsmødre. Vi har ikke all verdens tid og penger til å følge nykkete dietter som krever spising hver 3.time og 8 timers sammenhengende søvn i tillegg til jogging 1/2 før frokost - ta av 6 kg på en måned-dietter.

Vet svigermor om dine tidligere spiseforstyrrelser, eller er dette noe du helst ser at hun ikke stresser med? Hvis du er komfortabel med det burde du informere henne om dette.

Jeg skjønner godt at vektkommentarer er spesielt sårt for deg.

Jeg synes du skal la samboeren din få lov til å kjempe for deg, være litt ridder i skinnende rustning som redder deg fra den fæle svigerdragen (ok, satt litt på spissen, men you get the picture ;) ).

En klem til deg, fra en annen småbarnsmor med mer enn barna å bære på ;)

Skrevet

Oj. Tro om min svigermor skulle sagt noe om vekten min til meg. Jeg har lagt på meg mye siden jeg møtte mannen min og nå ertt etter fødsel nr. 2 er jeg 38 kg tyngere enn da jeg møtte han.

Jeg hadde ikke blitt blid om noen hadde trodd de har noe med min vekt, det er det kun mannen min som får låv til å kommentere.

Skrevet

Grisefrekt.

Jeg synes du skal øve på en giftig kommentar som du kan ha på lur til neste gang.

Her er et par forslag:

Jaja, jeg har jo lagt på meg litt, og det er ikke så lett å gå ned igjen. Men jeg har i hvertfall oppdragelse!

Jada, jeg vet at jeg urde gå ned litt. Men det er lettere å bli slankere enn å bli smartere.

Jeg er feit, du er teit. Jeg kan slanke meg!

Lærte ikke moren din deg at det er uhøflig å kalle andre tykke?

Joda, litt banale, men det var det jeg kom på i farten. Fordelen med at det skjer til stadighet er jo at du virkelig har sjansen til å klure ut et skikkelig bitende, giftig men likevel tilsynelatende "høflig" svar som kan sette henne på plass.

Og om ingenting virker: Husk følgende:

Med mindre du er 1.50 høy, er du ikke spesielt tjukk

Det er svigermoren din som driter seg ut, ikke du.

Det er værre å være teit enn å være feit!

PS. Jeg blir lykkelig den dagen jeg kommer inn i størrelse 40 i bukser igjen. Og jeg er ikke så veldig tjukk, synes jeg. Og bare såvidt overvektig i følge BMI.

Jeg synes du skal si rett ut til svigermoren din at du vil ha deg frabedt kommentarer om vekten din.

Skrevet

Dårlig gjort av svigermor! :S

Du har tross alt født et barn for kun ti mnd siden...

Ikke bry deg om henne!!

Skrevet

Var utrolig frekt av din svigermor ja.

Du må bare få snakket med henne om dette, for ellers så stopper det aldri.

Kjenner godt til det med svigermødre som tror de har opphavsretten til å slenge alt mulig rart ut av kjeften sin.

Men i mitt tilfelle var det ikke bare til meg, men det kom masse ting om andre folk som hun sa til meg.

Jeg fikk nok og syntes hun hadde gått for langt

Skrevet

Nei, hun har ingen rett til å si sånn. Det er veldig frekt og ikke minst ufølsomt.

Det raker ikke henne om du ønsker å slanke deg eller om du ønsker å se ut slik du gjør, hun har ingenting med å bry seg om hvordan du ser ut.

Jeg er ganske stor, men er heldigvis ikke så nærtakende på akkurat det feltet. Det jeg tror jeg hadde gjort i en liknende situasjon var å ta en rolig samtale med henne på tomannshånd om at jeg syntes hun hadde feil fokus og at hun var overflatisk. Det som bør være viktig for henne, er at du er en hyggelig person som er en god kjæreste for sønnen hennes og en god mor for barnebarnet hennes, og så lenge du er det, er det helt tullete å henge seg opp i andre ting.

Har selv hatt en slik samtale med bestemoren min som er i overkant vektfokusert, og det fungerte i hvert fall greit. (Vi er jo fortsatt uenige om vekt, men hun skjønte i hvert fall at hun må slutte å mase om at jeg skal leve på gulrøtter og kålrabi.)

Skrevet

hei du er da ikke noe stor! jeg brukte 42 før fødsselen og syns det var en ok størrelse nå er jeg str 44 og skulle gjerne vært mindre men når skal man ha tid? trener 2 ganger i uka og da syns jeg jeg er flink. svigermor er skikkelig nasty på det feltet hun og men hun kommenterer i tilegg babyen på den måten å så tjukke lår osv det syns jeg er så grusomt! får lyst til å kjefte hun opp! vil ikke at babyen skal lære at sånn snakker man til folk og at han vil få et dårlig syn på seg selv til slutt..hvorfor må man alltid kommentere kropp? kan man ikke heller si så nydelig baby osv? og hvis man ikke har noe pos å si, hvorfor si det? er visst noe jeg kå ta en oppvask med svigermor snart...gruer meg..

Skrevet

Si: "Hvis du ikke har noe hyggelig å si, vennligst IKKE si det".

Hvis at du er skikkelig fornærmet. Du er ikke tykk. 40 i bukser er da ikke mye. Helt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...