Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Om under en mnd har gullet mitt bursdag for første gang. Jeg har lenge lurt på hvordan jeg skal gjøre det med feiring siden jeg har ny termin 5 dager før. Enten er jeg på ovetid eller så har jeg en nyfødt i tillegg. Så endelig har jeg lagt planene klare og planlagt fullt opplegg for dagen (mat, sted, underholdning) Hadde tenkt å ha det ute på vår felles uteplass der det er plass til mange mennesker. Grillene står klare og paryteltet er der med beker, stoler og bord. Hadde tenkt å invitere alle venner av oss med barn, tanter og onkler på min side og mine svigerforeldre med famile pluss min mor, far stefar og stemor.. Så i dag inviterte jeg mamma og mannen hennes så de skulle ha god tid på å forberede seg. Mamma ble ganske snurt fordi hun hadde tenkt at jeg skulle holde en bursdag BARE for dem (hun, mannen og begge brødrene mine) Og eget selskap for resten av folkene dagen etter... Jeg ble paff og sa at nå hadde jeg allerede planlagt alt og at jeg hadde gledet meg til alle skulle komme for Victor og feire dagen hans. Men hun syntes at pappaen min hadde gjort så mye dumt oppigjennom at hun ikke var interisert i å være i næreheten av han, min stefar var mere enn enig i det. Han sa at han aldri ville være på samme sted som han uansett hva som hadde skjedd i verden.. Og når dette er sagt så er det min mor og mannen som har laget mest kvalme for faren min oppigjennom... Jeg spurte om de mente dette seriøst da dette er sankk om VICTOR sin dag, ett uskyldig barn som skal feire sin første bursdag. Men ja, de var helt seriøse. Min stefar sa at det var dårlig gjort av meg å i det heletatt planlegge dette uten å spørre dem først. Så begynte mamma plutselig med at det var grunnet min stefar hun ikke bille gå siden faren min en gang for mange år siden hadde skjellt han ut på tlf (og det med GOD grunn). Så begynte hun plutselig å gråte å snakke om hvor uomtenksom jeg er osv osv... Der står jeg høygravid og sprekkeferdig og blir skjellt ut av en næremest brølende dame som mener jeg burde ta hensyn til andre! Jeg syntes jeg er flink som skal arrangere ett så stort selskap rett etter jeg har født eller rett før... Hun brølte så at jeg bare tok med meg guttungen og gikk. Så sa hun at hun hadde laget bursdagskake til meg (blir 20 i morgen) Og hun bad min lillebror på 10 år kaste den i søpla... Etter vi hadde kjørt derifra får jeg melding fra min bror om at det var dårlig gjort av meg, og jeg vet 200% sikkert at det var hun som sendte fra hans mobil. Svarete bare at jeg var glad i han og at vi skulle snakkes en annnen dag. Så ringer han plutselig og jeg hører mamma sitter i bkrunnen og sier hva han skal si... Igjen sa jeg bare at jegvar glad i han og at vi kunne snakkes en annen dag... Så nå sitter jeg og lurer på om jeg bare skulle lage en egen bursdag til bare dem, men dette er jo Victor sin dag, ingen andre... Går det ikke ann at voksne mennesker tar seg sammen en dag bare noen få timer for barnets skyld??? Er jeg virkelig urimelig nå? Får så vonde minner av dette... Husker da jeg var 10 år og ønsket over alt i verden å spise sammen med min mor og far på bursdagen min og ikke fikk det. det var alt jeg ønsket husker jeg... Vil så gjerne gjøre det fint, men alltid er det noe som blir galt..
Gjest Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Gutten din er liten, han husker uansett ikke om mormor var der senere. Han vil få en fin dag uansett!:-) Men mora di??? Kan ikke være riktig. For ei DRITTKJERRING! Sorry at jeg sier det, men dette synes jeg var både frekt og direkte ondskapsfullt!! *Trøsteklem*
Verbena Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Aldri i verden om jeg arrangerer flere bursdager bare for at folk ikke kan være voksne å skyve sine egne greier til side for et lite uskyldig barn. Er de som går glip av bursdagen til gutten din, han kommer jo ikke til å huske noe av den heldigvis. Kanskje de forstår neste år at det var dumt å gå glip av den første bursdagen til barnebarnet. Du er enten høygravid, har en nyfødt eller ligger på føden og føder (om alt skjer på engang) og bare det å ha vilje nok til å planlegge noe slikt når du vet at det er et av de tre. Da synes jeg faktisk at du har gjort nok!
januarsurprise Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Du skal OVERHODET IKKE lage to selskap. Dette er Victor sin dag, det er dere som foreldre som inviterer, og som GJEST skal man være glad for å bli bedt i selskapet og holde kjeft!! Det er revnene likegyldig for alle andre enn den sære moren din (beklager) hva slags drama det er hun holder på med i forhold til faren din. Lager du to selskap nå har du det gående - da blir det slik i årene fremover, i bursdager, skoleavslutninger, 17.mai'er etc etc, for ikke å snakke om når det nærmer seg komfirmasjon. Nei, her er det bare å ta kontroll!! Ellers blir du tatt kontroll over! Masse lykke til!
Tia med 2 ♀ Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Jeg syntes absolutt at du skal lage det ene selskapet og om ikke mora de vil komme så er det hennes tap. Ærlig talt at et voksent menneske skal oppføre seg slik, ho gjør det hele til å dreie seg om seg og slik er det nå bare ikke det handler om sønnen din. Noen mennesker bruker allt de kan for å få ting slik som de vil og da må man bare overse dem. Du har ingen grunn til å få dårlig samvittighet eller noe, det er ho som oppfører seg som en trassig 3 åring. Jeg gjetter at du ikke er gift, kan jo tenke meg at det vil bli et styr når ho gjør slik for noen timer i et bursdagselskap. Sett foten ned og gjør slik du har planlagt. Så skjønner ho karnsje til neste gang at det ikke hjelper å holde på sånn. Og som en annen sa sønnen din er liten enda og vil ikke huske det.
LizzyG Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Jeg hadde ikke lagd to selskap. Enten får de komme i sitt barnebarns første bursdag, og oppføre seg, eller så får de bare være hjemme å sutre. Valget er dems.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 6. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2008 Tusen takk for støtten allesammen:-) Jeg kager bare én brursdagsfest jeg så får de komme hvis de vil. det som er synd er jo at dette går ut over brødrene mine... Typisk at kan finne på å nekte dem å komme:-( De er jo gale etter victor og hadde med sikkehet blitt utrolig lei seg o dette hadde skjedd... Ikke lett å vite hva jeg skal gjøre her.. Det er veldig typisk moren min å få alt til å dreie seg om henne. Episoder som dette oppstår flere ganger i året og jeg er mektig lei... Sist noe var galt ringte hun og skjellte meg ut dagen etter jag hadde født, hun viste da at jeg ikke hadde fått noe søvn i det heletatt på 3 døgn.. det sier jo litt.... Er veldig lei meg og kjenner at hormonene tar overhånd... Vil så veldig gjrne at alt bare skal gå bra den ene dagen. Om de ikke kommer kommer jeg garantert til å sitte å tenke på småbrødrene mine hele dagen.
januarsurprise Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Vet du, det skjønner jeg. Men hvis du firer på dette kommer du alltid til å ha moren din hengende over deg... Ofte er det et bånd mellom mor og datter som er preget av mye dårlige følelser; dårlig samvittighet, skyld, tyngende ansvarsfølelse, urettferdig behandling, fortrengt/undertrygt agresjon, altså mye gruff.. Det er utrolig sunt for en datter når hun blir voksen å løsrive seg fra disse båndene, og da altså mor. Dette er en typisk situasjon hvor det gjelder for deg å sette standaren. Jeg skjønner det med brødrene dine, men det er utpressing dersom moren din nekter dem å gå - så lenge du ikke er revnene gal eller en udugelig omsorgsperson (he he... tror ikke det altså.. har hun ingen grunn til å nekte dem å gå. Dersom du lar deg presse av dette finner hun garantert noe annet å presse deg med når brødrene dine er blitt for store at hun kan bruke dem slik... Hvor gamle er brødrene dine? De er kanskje så store at de snart gjør opprør mot mor dersom hun oppfører seg urimelig?
Gjest Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Har det samme problemet her i gården med min far. Han kom ikke i min søster sin konfirmasjon, heller ikke i mini sin barnedåp. Bare fordi han ikke tåler trynet på min mor som han så fint sier. Anyways, har aldri laget 2 selskap fordi han ikke greier å være litt mann i et par timer. Da får han bare være så barnslig! Argh....
Gjest Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Nei, dette går ikke ann... Jeg synes det høres ut som om du klarer å takle denne situasjonen langt bedre enn mange andre ville ha gjort. Forstår at dette må være vondt og vanskelig for deg. Men du er sikkert vant med litt av hvert. Siden moren din reagerer på denne måten nå, har du kanskje opplevd vanskelige situasjoner med henne før. Jeg ville sagt til henne at jeg veldig gjerne ville at hun skulle komme, men at det var hennes avgjørelse, og at jeg ble skuffet dersom hun ikke kom. Dette sier mye mer om moren din enn det gjør om deg. Voksne mennesker bør klare å ta seg sammen en gang i blant for barna sine, barnebarna sine. Ærlig talt så handler ikke dette om svigerfaren din, dersom han synes det er vanskelig å gå kan vel han bli hjemme. Håper det ordner seg, og at moren din innser at hun har vært umoden. Lykke til. Klemmer til deg.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 6. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2008 Huff, nå sendte hun nettop melding om at hun kunne holde selskap for hennes famile og oss hjemme hos henne... Vet ikke hva jeg skal si jeg:-( brødrene mine er 10 og 13 år. De tørr nok ikke gjøre opprør så lenge de bor hjemme nei...
høstbarn:) Skrevet 6. april 2008 #13 Skrevet 6. april 2008 Uff, stakkars deg - for ei mor! Hadde dere barndåp for Victor da? Det gikk sikkert ikke smertefritt?
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 6. april 2008 #14 Skrevet 6. april 2008 Men i alle dager!!!! Jeg ble helt paff jeg nå. Er det virkelig voksne mennesker du snakker om nå? Gurimalla! AT det går ann!!! Stakkars deg sier jeg bare. Hadde blitt utrolig lei meg om min mor var så utrolig egoistisk og barnslig som din! Unnskyld meg, men det høres ut som hun har store problemer. Og at hun i tillegg bruker den stakkars lillebroren din på 10 år!! FY SKAM henne!! Jeg ville nok ikke laget et ekstra selskap for de nei. De fortjener de virkelig ikke! Vil bare gi deg en klem jeg. Må si igjen at jeg syns synd på deg:(
Gjest Skrevet 6. april 2008 #15 Skrevet 6. april 2008 Hadde gjor som planlagt jeg.Det er barnets dag og de burde være voksne nok til å oppføre seg!
Gjest Skrevet 6. april 2008 #16 Skrevet 6. april 2008 Du skal holde ett selskap og klarer ikke din side være voksne så dumper du de rett og slett.Victor kommer før eller senere til å forstå at det er en spsi dame den bestemora.Men nå er han så liten at kommer hun ikke betyr det ikke noe.. MEN nå må du ta det med ro, du som har begynnende svangerskaps forgiftning.Du trenger ro, ikke slik en mamma....og så mye styr. :0( Håper det går bedre med deg. Lykke til videre, ha ett selskap du, ikke la deg manipulere til to slik mora di prøver på...
meg & to små vampyrer Skrevet 6. april 2008 #17 Skrevet 6. april 2008 Jeg har ikke lest alle svarene dine, men svarer selv allikevel:) Mine foreldre er litt sånn også. De har vært skillt siden jeg var 3 og snakker dårlig sammen, om i det hele tatt. Jeg ga de muntlig beskjed før vi fikk barn at jeg ikke kom til å arrangere ekstra selskap fordi de ikke fungerte sammen. At de fikk ta seg sammen de få timene i året det var snakk om for barnebarnets skyld! Vet du, de tok beskjeden med fatning og første bursdagen her gikk bra! Synes ikke skillte barn skal måtte betale resten av livet for slike ting, og hvertfall ikke barnebarn. Om folk forventer særbehandling, så er det deres problem. Du gjør det du synes er best for deg og din familie! Syns du taklet det bra jeg. Skjønner godt reaksjonen din. Synes din mors reaksjon var mindre hyggelig.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 6. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 6. april 2008 Tusen takk... Takk for støtten alle sammen, det hjelper veldig:-)
Gjest -<<- Skrevet 6. april 2008 #19 Skrevet 6. april 2008 "For barnets skyld-"argumentasjonen er vel litt oppbrukt. Ungen blir ett år, han driter da langt i hvorvidt mormor er der den dagen, uka etter eller ikke i det hele tatt. Jeg skjønner din mor og hennes partner godt i grunn. Jeg hadde ikke giddet å tilbringe en pinlig seanse konverserende over kaffekoppene med noen jeg ikke kunne fordra, dersom det var til å unngå. Kan'ke tenke meg at den konstellasjonen ville gjøre selskapet særlig hyggelig for noen andre heller, så why push it? Utskjelling, intrigemakeri og denslags er selvsagt ikke akseptabelt. Da må du velge hvorvidt du gidder å forholde deg til det. Personlig hadde jeg ikke giddet omgås mennesker som oppførte seg som du beskriver når de ble invitert et sted, men det er jo opp til deg hvorvidt du fortsetter med det.
Solitude Skrevet 6. april 2008 #20 Skrevet 6. april 2008 Er sjokkert over moren din jeg... Kasta bursdagskaken hun hadde laget i søppla fordi du lager planer for din sønns bursdag som hun ikke er enig i... ehemmm... du ser vel at det er jo bare så sprøtt å gjøre noe slikt mot barnet sitt selvom barnet (du) er blitt voksent. Veldig umodent og klart at hun ikke klarer å holde følelsene sine under kontroll. Selvfølgelig må du ikke finne på å lage to selskap, dette er deres sønn som har bursdag og da er det dere som bestemmer hvordan ting skal være. punktum... Blir jo veldig mye styr når du skal holde to selskap for victor og senere lille babyen som kommer hver gang det er bursdager og andre ting. Nei, jeg ville ha invitert alle til selskap og så får hun og stefar stå for avgjørelsen å ikke komme hvis de ikke klarer å oppføre seg som modne voksne mennesker. Og har forresten gjort akkurat det når jeg skulle ha navnefest for mellomste datteren min, da viste jeg at svigermor og svigerfar ikke kom overens. Skilte og med mange års historie seg imellom som du ikke ville ha trodd på hvis jeg fortalte det engang... Men det var helt uaktuellt å ha to navnefester, så alle ble invitert og så fik de bare værsegod å svelge noen kameler hvis de ønsket å være der på den store dagen. Og begge kom og det gik helt fint Litt kald atmosfære de imellom men festen ble fin den.. hehe.. Lykke til... Her er det moren din som må ta hensyn til deg og deres planer. Du har all rett til å bestemme sånne ting selv uten at hun skal styre hvem som blir invitert og når og at kreve to fester og ... Lykke til...
Gjest Skrevet 6. april 2008 #21 Skrevet 6. april 2008 Mora di må gjerne arrangere hjemme hos seg selv, man da får hun sitte der med sine også, jeg hadde IKKE dratt dit iallefall! Banna bein. Et selskap holder i massevis for en ettåring og det hørtes kjempetrivelig ut sånn som du har planlagt det! fikk faktisk en kjempegod idé selv ut av det der;) (frem med grill og paviljong så fort jeg er ferdig med snødriten) Men når det kommer til moren din igjen ja, jeg har en bestemor som er sånn som helst ikke vil feire sammen med andre, hun er litt, tja, folkesky, det har vi løst med at hun kommer og tar en kopp kaffe og hjelper meg med forberedelser før slike selskaper. Passer vesla litt mens jeg pynter kaker og bord, rydde rlitt osv. For oss er det en løsning som fungerer veldig bra, hun slipper å møte folk, jeg slipper to selskaper, vesla får vært sammen med oldemor:) Men jeg går vel kanskje ut fra at din mor ikke er medgjørlig nok til at det er aktuelt for henne?!
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 6. april 2008 #22 Skrevet 6. april 2008 Fy fader, gi deg dårlig samvittighet for at hun og pappaen din ikke klarer å komme overens, det er da ikke din skyld, ikke la mammaen din styre deg til å arrangere selskap for de... huff.. kjenner jeg blir lei meg på dine vegne... skjønner at det er vanskelig for deg da.. hva med å skrive ett brev til henne, der du skriver at du synes at det er dårlig gjort å gi deg dårlig samvittighet for dine foreldres problemer,at det ikke bør gå ut over deg,og at de bør ta hensyn til deg når du faktisk er høygravid.. skriv ned tankene dine, så kanskje det synker inn hos henne når hun sitter og leser det Lykke til med bursdag og fødsel da Klemmer fra
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 6. april 2008 #23 Skrevet 6. april 2008 Jeg har skilte foreldre som ikke kom særlig godt overens fra skilsmissen og frem til eldste sin barnedåp. Jeg sa at vi vil veldig gjerne at alle skal komme for barnet sin del, men! De måtte oppføre seg som voksne mennesker og være blide og høfflige med hverandre. Hvis ikke de hadde tenkt til det fikk de ikke komme. Alle kom og alle oppførte seg hyggelig. Etter barnedåpen har begge familiene + svigerfamilien kommet i alle bursdager og andre selskaper vi har hatt. Og de har faktisk begynt å kommunisere bedre. De hilser når de treffer hverandre og prater stadig om barnebarna. De må jo ikke akkurat sitte oppå hverandre. Si til moren din at gjort er gjort og spist er spist og at dette er Victor sin dag og at du forventer at de kan oppføre seg som voksne mennesker og vise normal folkeskikk.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 6. april 2008 #24 Skrevet 6. april 2008 Men hva når ungen blir 3-4-5-6-10-12 år? Syntes mormoren var barnslig og egoistisk.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 6. april 2008 #25 Skrevet 6. april 2008 Og det med at hun skulle kaste bursdagskaken din.. Jeg forstår ikke hvordan voksne mennesker kan oppføre seg slik. Høres ut som hun er 5 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå