Malin&TE Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Har så forferdelig sug på røyka laks, og ELSKER det! Men kan jeg spise det?
Mamma`n til Trym Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Ja Jeg har spist det flere ganger og det er ikke farlig. Røket laks med eggerøre....namnam *)
Mamma mjaua Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 åå kan man spise det? visste jeg ikke. røyket laks med eggerøre er ELSK!!!!!!!! *sikle*
E n d e l i g Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 I henhold til anbefalinger skal det spises ferskest mulig, så hvis du er usikker på om det har ligget lenge fremme, eller vært tint for lenge, så bør du la være. Ser den / er den fersk og god, er det ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Jeg er syykt glad i røykalaks og eggerøre, men har holdt meg unna siden jeg fant ut at jeg var gravid. Vet jo at man kan spise den ferskest mulig, men jeg klarer liksom ikke ta noen sjanser.. Og hva er ferskest mulig liksom..? Jeg har sluttet å drikke kaffe også (nå var ikke jeg avhengig heller), men synes det er godt å ta noen standpunkt når man førsta er gravid
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Snakket akkurat med min mor og far om dette. De mente jeg burde holde meg borte fra røke laks nå som jeg er gravid.. Er jo rått!!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Ja mor og far din har sikkert mye mer greie på dette enn jordmødre og mattilsynet!!!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Forresten.. sushi kan også spises! selv om det er rått som du sier. Det er kjøtt som ikke skal spises rått. Fisk er helt greit så lenge det er ferskt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Nja, sushi kan man spise hvis det er en bra plass man går til, det sa jordmor. Laks står det alle plasser at man bør spise ferskest mulig. Uansett opp til hver enkelt hvilke standpunkt man ønsker å ta.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 All mat bør spises fersk. Hvor er sunn fornuft hen her??? Trenger dere det skriftelig for at dere ikke skal spise gammel, fordervet mat?? Gravid eller ikke. oppgitt jeg... bruk hodet da jenter.
Miss Misantrop Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 Jeg spiser det, om du spiser det er opp til deg. Har sakset denne rett ut av matportalen Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig. Linken er: http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide
pusi og lille pusi:) Skrevet 6. april 2008 #13 Skrevet 6. april 2008 æ ville ikke spist d... e for lite behandla før min smak..
Miss Misantrop Skrevet 6. april 2008 #14 Skrevet 6. april 2008 Alså, jeg spiser sushi. Ikke fordi matportalen sier det er ok, men fordi jeg har valgt det selv. Men dere som følger matportalens anbefallinger.. er det ikke fryktelig vanskelig å spise sushi når dere ikke vet hvor fisken er fanget, ikke vet hvor stor den var da den ble fanget og hva er egentlig en eksotisk fisk?! Også var det det ubåtvraket da... akkurat som om noen fiskehandler eller sushi restaurant vet om fisken er fisket der.... Ut av den berømte portalen igjen: Fisk og skalldyr Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: Blåkveite over 3 kilo. Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever. Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder. Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer i saken Mattilsynet opprettheld kosthaldsrådet for Fedje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå