Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 lurer på om det er noen her som har utenlandsk bakgrunn eller er halvt utenlandsk? jeg selv er halvt bulgarsk, mamma er fra Norge og pappa er fra Bulgaria så er jeg født og oppvokst i Norge...
Pysa Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 jeg er i mot denne hel/halv-tenkningen. mine barn har afrikansk pappa, men de er 100% norske likevel. de er norske og afrikanske. verken mer eller mindre.
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 6. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2008 dette var bare måten jeg måtte formulere meg på om du skjønner, var ikke meningen og tråkke noen på tærne her.. jeg føler meg selv like bulgarsk som jeg er norsk, selv om jeg ikke kan språket like mye.. Pappa bor her i Norge så har jo lært det jeg veit språklig av han..
Gjest Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Jeg er helnorsk, men min mann er såkalt halvt italiensk, og han føler seg verken 100% italiensk eller 100% norsk. I norge føler han seg mer italiensk enn i Italia, og i Italia føler han seg mer norsk enn Norge. Skjønner? Han ble riktignok født i Italia, og bodde der til han var 6, men likevel.... Pysa, hva tror du dine barn føler selv? Hvor gamle er de? Om DU mener de er 100% norske eller 100% afrikanske, så er det ikke sikkert de føler det selv? Kanskje de føler som mannen min? Ikke vet jeg..... Ville bare kommentere.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Ikke meningen å tråkken noen på tærne her heller......... Jeg bare har erfart og hørt hva mannen min tenker om dette. Sikkert ikke så lett. Han føler seg utenlands uansett hvilket land han er i.
Pysa Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 de er så små ennå, at det vet jeg ikke. men JEG skal iallfall ikke si til dem (eller noen andre) at de ikke er helt norske. de kan alt som helnorske barn kan. og litt til. jeg tror ikke de noengang kommer til å føle seg helt afrikanske. men helt norske, det er de da. og til Hi- jeg trodde ikke du mente å tråkke på noens tær, men begrepet "halvt" er stigmatiserende. mener jeg.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Men har man norsk mor og f.eks. italiensk far, så ER man faktisk ikke 100% norsk. Da er man "halvt" norsk i teorien. Hva man føler eller kommer til å si til barna som har utenlandsk far, det er noe annet.
Pysa Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 hvilken teori er det du snakker om? og hvordan kan du si at mine barn ikke er norske?? nå provoserer du meg virkelig!
Gjest Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Jeg har sånn 15% norsk bakgrunn... Jeg føler meg verken eller. Er ikke norsk statsborger - men kan språket like godt, har bodd her siden året jeg fylte 14, og er nok ganske norsk av meg.
FrøkenKnallkul Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Med fare for å bli halshugget, så virker den tankegangen din litt sær. Jeg er helt enig i det lillekrokodille sier her... Og det har ingenting med rasisme å gjøre.
petite fleur Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Men går det an å la seg provosere så lett da? Hun snakker jo kun tall her, matematikk - ikke rase eller hva det er du hisser deg så voldsomt opp over! Får en pære og et eple avkom, er den 50% pære og 50% eple. Den er ikke mindre pære eller mindre eple, men en kombinasjon.
Pysa Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 hvorfor er mine barn mindre norske enn deres barn? hva er det de ikke har? eller lærer? og hva med adoptivbarn, blir ikke de norske?
Vinterbaby+Sommerbaby Skrevet 6. april 2008 #13 Skrevet 6. april 2008 Selfølgelig er barna dine norske, og kan alt det norske barn kan... Men de er jo selfølgelg halvt norsk og halvt afrikanske når de har en forelder fra hvert land.. Forstår ikke helt tankegangen din, hvorfor bli provosert, det er jo ingenting negativt, er jo bare realiteten!
Gjest Skrevet 6. april 2008 #14 Skrevet 6. april 2008 De er absolutt norske. Men, de vil føle en tilhørighet til den andre siden ved seg selv. Dermed vil de nok føle en slags trekning mot den andre siden av dem. Det er ufornektelig. Jeg føler meg norsk selv om jeg bare er 15% norsk og ikke statsborger - akkurat som jeg føler meg britisk også.
Twins i magen <3 Skrevet 6. april 2008 #15 Skrevet 6. april 2008 Nå er det vel mer snakk om biologisk opphav, skulle til å si rent fysisk, enn hvordan feks føler seg mer personlig, kulturelt og tja... til sinns. Er mora di engelsk, så kommer jo halve opphavet ditt fra et annet land. Men du føler deg nok norsk som noen om du er født og oppvokst her... og omvendt om du hadde vokst opp i England. Men det er hva JEG tror, har ingen erfaring selv.
Pysa Skrevet 6. april 2008 #16 Skrevet 6. april 2008 jeg tenker ikke sånn. barna mine er helt norske. og litt afrikanske i tillegg. det som provoserer, er når ho sier at barna mine ikke er norske. SELVFØLGELIG er de det. de vokser opp i norge, med norsk mor, med norsk språk, kultur og tradisjoner. hvem er dere som kan si "du er ikke som oss?"
FrøkenKnallkul Skrevet 6. april 2008 #17 Skrevet 6. april 2008 Når jeg tenker hel- eller halvt norsk tenker jeg først og fremst biologisk. På papiret, og når det gjelder normer og verdier, er selvsagt dine barn like norske som mine. Men tror ikke det var det HI siktet til. Er det forresten noe galt med å være afrikansk?
2 små orkaner Skrevet 6. april 2008 #18 Skrevet 6. april 2008 Jeg er 100% dansk. Eller der er vist litt svensk,tysk og fransk blod i familien, men er født og oppvokst i Danmark så jeg er dansk:-) Ser du har fått litt pepper for din "formulering" mtp hel og halv, men jeg vil si at sønnen min som har norsk pappa og dansk mamma er halvt dansk/halvt norsk. Om han vokser opp i Norge blir den kultur jo mer dominerende, men han vil forsatt ha røtter og kulturarv fra DK, ergo halvt av hver nasjonalitet. Må bare tilføye at jeg er stolt av å være dansk (for det meste:-)) og håper også gutten min med stolthet vil kalle seg halvt dansk:-) Synes ikke "betegnelsen" halvt er nedsettende eller fornemmende. Men det kommer kanskje an på om man er stolt at begge sine "halvdele".
Pysa Skrevet 6. april 2008 #19 Skrevet 6. april 2008 de er iallfall ikke "halvt afrikanske", for den afrikanske delen av livet deres er bitteliten. men den er der. de er norske. og afrikanske. kutt ut brøken.
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 6. april 2008 Forfatter #20 Skrevet 6. april 2008 tror ikke lillekrokodille mente det som at barna dine ikke er norske i det hele tatt her, hun mente vel det at innenfor blodsbånd og gener osv, så har barna dine ett opphav i Afrika oxo, siden mannen din er derfra.. Jeg er født, oppvokst, oppdratt til norske normer og kultur og føler meg helt norsk selv om jeg er "halvt" bulgarsk. kan såvidt snakke bulgarsk egentlig, men opphavet mitt er derfra oxo..
Pysa Skrevet 6. april 2008 #21 Skrevet 6. april 2008 det jeg er redd for, er at noen (barn av dibbere?) skal fortelle ungene mine at de ikke er like norske som dem selv. jeg vet mange innvandrerbarn/blandingsbarn sliter med at de aldri blir godtatt som dem de er - fordi andre forteller dem at de mangler dette udefinerbare "noe" som gjør at de ikke er norske. mine barn har noe ekstra, ikke noe mindre. og de vokser opp i sitt eget land.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #23 Skrevet 6. april 2008 Hvordan kan du være redd for det...? Jeg har aldri opplevd at de jeg kjenner blitt sett på som noe annet enn det de er. Norske. Jeg har en venninne vi kaller tysker'n f.eks. Hun er halvt tysk - aldri følt seg det i det hele tatt - tar seg heller ikke nær av det. Hun er da norsk uansett, og vet det selv. Det er jo ikke noe ondt ment i det. Barna dine er da like norske, selv om de skulle ha afrikansk blod. Og de burde være stolt over at folk minner dem på at de har tilhørighet der også.
Den lille prinsesse Skrevet 6. april 2008 #24 Skrevet 6. april 2008 Mine barn er halvt. Jeg er ikke norsk, pappa´n er norsk! Mien barn kommer ALDRI til å være 100% norske, ikke vil jeg at de skal føle seg 100% norske heller. Vil at de skal føle at de tilhører begge nasjonalitetene. De kommer aldri til å se 100% norske ut, man ser at de halvt selvom de ikke er mørke og det skal de være stolte av! Men de kommer ALLTID til å lære og kunne det norske barn kan, 100% norske kan de aldri bli... Pysa, ved å si at dine barn er 100% norske selvom de også er afrikanske så gir det meg en følelse at den afrikanske delen i dem blir fornektet. Hvorfor kan de ikke være 100% afrikanske med norsk mor? Isteden for 100% norske med afrikasnk far? Regner med at de ser mer afrikanske ut enn norske? Adoptivbarn ser ikke jeg på som norske på lik linje med nordmenn. Akkurat som sånne som meg som er født og oppvokst i Norge, vi er helle ikke nordmenn, Selvom jeg oppfører meg like norskt som sambo og venninne mine.
Pysa Skrevet 6. april 2008 #25 Skrevet 6. april 2008 Hvordan kan jeg være redd for det? Fordi det er så utrolig mange som definerer menneskers verdi etter hvor de kommer fra og hvor mye pigment de har i huden. Og som du ser over her, er det noen som mener at mine barn ikke er helt norske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå