Gå til innhold

Etikk - Hvilken type er du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du av den meningen at det er greit å ofre et fåtal menneskeliv for å redde et sørre antall?

Hva hadde du valgt i denne situasjonen.

Der er to båter. På den ene er der 100mennesker, på den andre er der 3mennesker. Du har ansvaret for båten med 100. Du har fått beskjed om at der er en bombe festet på den andre båten. Du vet ikke når bomben går av. Du har valget mellom å ro båten din til den andre båten og redde de tre menneskene, men da risikere at de 100 på båten din dør. Eller du kan sørge for at de 100 du har ansvaret for ikke dør, ved å ikke gjøre noe. De tre i den andre båten er da garantert og dø.

Hva velger du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt å redde de mange.

Skrevet

Nåja, jeg er meg selv og de i min egen båt nærmest så jeg tar ikke sjanse med 100liv for å berge 3 liv...

Skrevet

HAdde ungene mine vært i 100 båten ville jeg ikke rodd over. Hvis ikke ville jeg gjort det. Kunne ikke levd med meg selv hvis jeg ikke hadde prøvd.

Skrevet

Fy søren for et ekkelt dilemma :o(. vettu jeg aner ikke, jeg hadde nok bedt de 3 som var igjen å hoppe i vannet og svømt som bare pokker mot båten min.

Altrnativt reddet storparten på bekostning av mitt eget liv/forstand. For jeg hadde nok aldrig blitt mennske noe mer etterpå..

Skrevet

Nei, ungene er ikke på båten. Alle er ukjente.

Skrevet

En båt med 100 mennesker har sannsynligvis flere livbåter, hadde rodd båten nærmest mulig den andre båten uten at det ble fare for at begge båtene eksploderte og satt ut livbåten og fortalt de 3 å svømme mot den. hatt tau knyttet til livbåten slik at den ikke stakk av for langt ... Eller at en person ble med i livbåten og prøvd å ro imot de 3 ...

Kansje mulig å få i pose og sekk ?.. :)

Skrevet

vel, slike oppgaver finnes det i realiteten også.

som feks vaksiner.. mange dør av reaksjonene på dem og noen blir skadet.

etikken til FHI er vel at for å lage en omelett må man knuse noen egg, og det tror jeg flesteparten her inne er enige i...

selv blir jeg ikke enig med meg selv.

Skrevet

vet du, jeg klarer ikke å tenke på slike spørsmål. problemer med å være for logisk --de tre kan jo bare hoppe ut. Synes det er vansklig å finne ut hva jeg egentlig hadde gjort. ikke nødvendigvis av egoistiske grunner, men tanken på at jeg i teorien kunne ofre 99 menneskeliv mot KANSKJe å redde tre..

Skrevet

Neihele poenget med hypotesen er at der ikke finnes noen andre valg. Enten så sikkrer du de 100, eller så forsøker du å redde de tre med fare for å miste alle.

Skrevet

Jepp, det var vaksinedebatten som inspirerte meg.

Tyskerne gjorde foresten dette (eller ihvertfall et ganske likt forsøk) i sine konsentrasjonsleirer.

Skrevet

Jeg hadde gitt ansvaret til en av de andre så de 100 var trygge, deretter svømt over til den andre båten for å forsøke å redde dem. Kunne ikke bare sittet å se på at 3 mennesker dør uten å forsøke å gjøre noe, samtidig ville jeg aldri ofret de 100.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...