Gå til innhold

Har jeg rett på overgangsstønad? :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor ikke sammen med barnefaren. Vi er ikke direkte sammen heller, men på en måte. Så han kommer jo til å være mye hjemme hos meg for å være med oss (meg og barnet.)

Noen som vet om jeg har rett på overgangsstønad da?

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sannelig ikke sikker.Er det ikke noe med at når man ikke bor sammens så har du rett på deg,men om dere er sammens og det så tror jeg eller ikke at du har rett til det.Håper noen kan svare deg mere utfyldenede enn meg.Har du lest inne på nav sine sider da?

Skrevet

Så lenge dere ikke BOR og lever sammen, så kan jeg tro du har rett på det ja. Men husk å ikke "fikle" for mye med sånt (det å ha BF mye hjemme hos seg å overnatte, etc etc). NAV kan være veldig strikse, og det er jo synd å skulle bli klaga inn for juks o.l om de tror dere faktisk bor sammen. Særlig om han har eiendeler der.

Men jeg er faktisk ikke 100% sikker.. Dette er hvertfall det jeg har fått beskjed om fra andre. Har ikke snakket med NAV om dette da jeg og BF aldri har hatt et forhold, eller kommer til å ha det. Kanskje noen andre kan svare deg litt mer spesifikt.. Du kan også se inne på "Snart alenemor"-debatten, mener det skulle være en temaer som omhandler det du lurer på :)

Skrevet

Har lest, men fant ikke svar.. Nei er det jeg mener å ha hørt også, er jeg sammen så har jeg ikke rett på det..Men jeg går jo verken på skole eller jobber, så jeg må jo få penger fra ett sted:S :P

Skrevet

Okei, tusen takk for svar:-)

Skrevet

Forstår at det er kjipt å ikke ha penger, for all del. Men ikke vær uærlig mtp NAV osv, det kan fort slå tilbake på deg selv. Det beste du gjør er egentlig å legge fram problemet ditt på NAV, eller kanskje få samtale med sosionom. Det skal jo ikke være sånn at du må leve av vann og brød eller bo på gata :(

Skrevet

om dere sover mye sammen så har du nok ikke rett på det. for dere skal bo sa og sa langt vekke fra hverandre for at du skal motta obergangstønad.

for at du skal motta den stønaden, så kan nok ikke dere drive å sove hos hverandre, men dere kan tilbringe en del tid sammen, men det må du opplyse på trygdekontoret.

Skrevet

Hvis dere er kjærester spiller det ingen rplle om dere bor sammen eller ikke. da har du ikke rett på overgangsstønad....

Spurte nettopp svigers om dette, hun er saksbehandler på Nav...

Skrevet

Jeg fikk beskjed på NAV om at ikke det gjorde noe om jeg var kjæreste med faren til barnet mitt så lenge man ikke har folkeregistrert adresse i sammen. Man må vel heller ikke tilbringe mye tid sammen. Hadde møte sammen med saksbehandler. Hun kan ikke ha misforstått meg tror jeg. Så lenge det virker som om du og barnefar skal tilbringe mye tid sammen kan du uansett få forklaringsproblemer vist de finner det ut. Du må nok tenke godt igjennom hva du skal gjøre.

Ps: Faren til barnet mitt bor i utlandet over 10 mnd i året pluss at vi ikke bor sammen når han er i Norge.. så jeg er uansett "alene mor" med alt det innebærer.

Skrevet

Takk for svar! Er jo "bare" 18 år.. Går verken i jobb eller på skolen.. Bor med min mor, men kan jo ikke forvente at hun skal betale alt heller. Har jeg rett på noen penger i det hele tatt? hehe er helt grønn når det kommer til dette med penger og rettigheter...

Skrevet

Hei. Du har jo uansett rett på engangsstønad. Det er en engangsutbetaling på 33500 ca. Du får jo også barnetrygd hver måned. Blir du alenemor får du overgangsstønad og dobbel barnetrygd. Jeg ville bestilt time til veiledning på NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...