Gå til innhold

Når forteller man foreldre og søsken............

Anbefalte innlegg

Skrevet

....at man er gravid? Hvor lenge venter man? Det er jo de nærmeste liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du vel egentlig bestemme selv! Hehe! Men vi har bestemt oss for å fortelle det når det har gått 12 uker:) Da er man liksom kommet over fare grenser! Men spørs jo hvor lenge du klarer å holde dg da..

Klem

Skrevet

Det varierer nok veldig fra person til person. Men er det ikke slik at man ofte venter til man har passert de "kritiske" 12 første ukene før man forteller?

Ikke vet jeg...det er jo vanskelig å holde tett også=)Man vil jo gjerne rope det ut til alle=) =)

Skrevet

Ja, det er akkurat det. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde det hemmelig for de aller nærmeste. Også er det det med at hvis man blir bedt bort, og hele tiden takker nei til alkohol, så begynner folk å spørre, også klarer jeg ikke å holde meg. Hehe! (Er ikke gravid enda da....)

Skrevet

Jo det er som regel det at man venter til man har passert de 12 ukene:o)

Skrevet

Ja, jeg vet jo det. Men 12 uker er leeeenge. Hehe! Får se når den tid kommer. Er i 1 pp nå.

Skrevet

Det kommer vel litt ann på hvordan man føler det selv. Jeg var gravid tidligere i år men hadde en SA når jeg var 10+2 uker på vei. Vi hadde bestemt oss for å ikke si det til noen før det usikre perioden var over, altså når jeg var ca 12 uker. Så når det gikk som det gikk var jeg glad for at jeg ikke hadde fortalt det.. men jeg er en person som syns det er best å takle ting selv å slippe all sympati med stakkars deg..osv.

som sagt så tenker jeg at det er opptill hver enkelt person hva man føler er rett..

Skrevet

Tror ikke man kan planlegge det helt... Plutselig er man blant dem som enten spyr dagen lang fra ikm... Litt vanskelig å forklare at man har omgangssyke i 2 mnd i strekk... Hehe...

Noen får jo mage veldig tidlig, kan jo være vanskelig å forklare at man fikk akutt vektøkning...

Når man endelig blir gravid må man nok bare ta en dag av gangen og se hvordan graviditeten blir. Kan sikkert være greit å få litt råd fra mamma, svigermor eller venninner tidlig i graviditeten hvis man trenger det...

Vi skulle holde det hemmelig da vi ble gravid i oktober/november, men da jeg mista i sa så var det første jeg gjorde å ringe til mamma... Når vi forteller det neste gang får vi se på hva vi føler når graviditetstesten viser positivt...

Skrevet

Hei

Er nok ingen riktige svar her nei....

Vi ble gravide tidlig i februar og vi klarte ikke å vente med å fortelle til de nærmeste (foreldre og søsken). Jeg tenkte som så at de ville få vite det uansett om det gikk galt også.

Men, vi mistet i SA i mars (7 uker på vei). Da angret jeg på at jeg hadde sagt det til familien. Det verste med hele Sa var nesten å fortelle det til dem. Følte at jeg skuffet dem på et vis. Selvfølgelig helt idiotisk å tenke slik, men jeg fungerer nå sånn. Jeg glemmer aldri en kommentar fra moren min når jeg lå på legevakten og ventet på svar. "Du skulle kanskje ikke ha fortalt det så tidlig da?!" Husker ikke helt sammenhengen, men den sitter godt enda. Så neste gang tror jeg ikke at vi forteller noe...

Skrevet

jeg kommer til å fortelle det til nærmeste familie men ikke til venner.

familien kommer til å få beskjed om å holde kjeft:-) for jeg vil ikke at alle skal vite om det hvis det går noe galt.

det er heller ikke noen som veit at vi prøver heller bortsett fra min mor og far.

Skrevet

Enig med deg Orkidè31! Hadde MA 8.mars, og ALLE visste at jeg var gravid. Jeg reager VELDIG på graviditet, og hadde allerede mage. Til og med de fleste på jobben visste det, fordi de hadde sett magen.

Det har vært helt jævlig å miste, og jeg er litt ambivalent til det å fortelle det tidlig pga denne erfaringen....

Utrolig kjedelig å måtte informere alle rundt deg at det gikk som det gikk....

Skrevet

Blir ikke tidlig neste gang, nå visste alle det når jeg mista, og det skjedde at noen ikke hadde det fått det med seg og trodde jeg fremdeles var gravid. I forhold til ungene venter vi lengst mulig, og ellers til over uke 12 vil jeg tro. Kommer an på lenge man kan skjule det;-)

Skrevet

Jeg ble avslørt av store pupper og neitakk til vin etter ca 8 uker, og da så jeg ingen grunn til å lyve om det. Problemet var at fattern ikke visste at man ikke spredde sånne nyheter til alle mulige så tidlig, så han plapret til alle han kjente. Gi dem i alle fall munnkurv i tilfelle de ikke har bedre vett!

Skrevet

Jeg ble *nødt* til å si det til den nærmeste familie i uke 7 eller der omkring - det gikk ikke an å skjule, jeg var kvalm og dårlig og spiste bare merkelig mat. Hvordan forklare sin familie når man overnatter hos dem en helg at man spiser tortillachips til frokost, nekter å spise fisk, generelt spiser mikroskopiske porsjoner mat og går og legger seg klokka 20? Det samme gjaldt på jobben.

Hadde vi hatt et valg, hadde vi nok ventet litt til. Likevel, det går som det går, og ender det i sa/ma er det kanskje greit at de nærmeste vet om det - og kan støtte opp? Slik tenkte vi, i alle fall.

Skrevet

Mummimamma: Man kan gi så mye munnkurv man vil, det er ikke sikkert det hjelper! Både min mormor og sambos mor plapret så det sang! Det tok mormor bare en og en halv time fra da jeg eksplisitt sa at hun ikke måtte si det videre til det var gjort... Rett foran ansiktet på oss. *grrrrrr* Takk for den, liksom... Da var jeg ikke så veldig fornøyd, nei. Hvis det går galt, er det jo VI som blir sittende med den ekstra belastningen det er at mange folk vi egentlig ikke hadde tenkt å si noe til på LENGE enda vet om det. Dessverre er det ikke alle som har forståelse for det!

Skrevet

Jeg tror at når den tid kommer, så må man bare se ann. Jeg har aldri vært gravid før, men jeg kan med sikkerhet si at jeg kommer til å fortelle mamma/pappa det veeeeldig tidlig. Uavhengig om svangerskapet går bra eller ikke, så vet jeg at jeg har de i ryggen.. i tillegg til min vakre sambo, selvsagt. :)

Skrevet

Hehe. Er ikke gravid enda, men syns det er veldig gøy å diskutere temaer som det her :) Jeg har noen nære venninner som vet at jeg prøver og jeg syns det er veldig deilig å dele med dem når jeg er frustrert over at det ikke går, så jeg regner med at jeg kommer til å fortelle dem det når jeg blir gravid. Men venter nok med familien. Familie har jo tross alt mye større forventninger, blir mer involvert og kommer til å gå av skaftet med glede når jeg blir gravid, så for å unngå å skuffe dem så venter jeg nok 12 uker med å si noe. Hadde SA i november og da var det bare et par venninner som visste om det. Godt å ha støtten deres da.

Kanskje hvis man tar UL i uke 10 og alt er vel, så kan man fortelle til alle...??

Skrevet

Jeg er enig! Jeg er heller ikke gravid ennå. Vi har ikke startet noe prøving heller ennå. Men jeg tror nok at jeg hvertfall kommer til å fortelle min beste venninne veldig tidlig! Jeg tror det er godt å ha en jente som jeg kan snakke med og få støtte fra ikke bare kjæresten. Familien er jeg litt usikker på om jeg vil si det til med det første. Jeg tror jeg vil at vi skal vente litt der kanskje. Men vanskelig å si i forhold til at man vet ikke hvilke situasjoner man kommer oppi

Skrevet

Vi fortalte det når vi var 5 uker på vei... Så mista vi i uke 6+3... neste gang skal vi ikke si noe før de kritiske 12 ukene er gått:)

Skrevet

Jeg fortalte det til min beste venninne samme dag som jeg såg streken.. ;) Og til mamma dagen etterpå var det vel, og så gikk det slag i slag.. Var en del som visste det etterhvert og så mistet jeg i MA i uke 11... Ikke noe særlig kjekt..... Men kommer nok til å fortelle det til mamma og min venninne så fort jeg blir gravid igjen. Er greit å ha noen å snakke med også. Og så slutter jeg jo å røyke da så det blir jo litt mistenksomt.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...