Duddelidu og duddelidei Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Sønnen min er nå 13 mnd,og kan si endel ord på norsk,og endel på pappan sitt språk. Men pappan synes det er litt rart og snakke sitt språk til gutten,noe jeg pusher på at han må bli flinkere til. Hvordan er det med dere,er dere flinke på å snakke begge språkene? Har noen filmer og bøker og sånn,og jobber med å finne litt flere. Jeg vil jo (og pappan vil) at han skal kunne pappas språk 100 %. Noen som har erfaringer,råd og tips,blir jeg glad )
Pysa Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 gå inn på kulturmøtedebatten, eller søk på tospråklig på "debatter", så finner du mye.
Duddelidu og duddelidei Skrevet 6. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2008 Takk for tips Pysa! Kulturmøtedebatten er det ikke så mye liv,har registrert meg på det nye forumet de har startet,men finner ikke så mye der heller. Er jo alltid intressant og høre litt på andres erfariner.
Pysa Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 nei, de startet jo et nytt forum som drepte alt liv, men det er en del tråder der hvis du blar bakover.
meg og jentene Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Vår jente er ett og et halvt år og kan endel ord på hvert språk. Hun vet ikke enda hvilket ord som har hvilket språk, men velger foreløpig det ordet på en ting hun synes er lettest å si, eller det hun har lært. Er for tidlig for henne å skille mellom de to språkene tror jeg, så er ikke sånn at hun snakker norsk til meg og faren sitt språk til faren. I dag da jeg leste bok med henne, pekte jeg på en kake og sa "kake", og istedenfor å gjenta etter meg sa hun da kake på pappans språk. Og omvendt, hun sier norske ord til pappan. Jeg tror man må være veldig konsekvent for at barnet skal lære begge språk 100%. Hvis faren snakker for mye norsk til barnet, blir det fort til at barnet ikke vil snakke det andre språket. Men at barnet forstår begge språk, det skal visst ikke SÅ mye til. Beste er jo å reise dit å være borte ganske lenge, når barnet er litt eldre.
Fikk maibaby06 Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Vi snakker hvert vårt språk til han, og gjennomfører det konsekvent. Vi skifter litt på fellesspråket, men har lest litt om tospråklighet og det skal visst ikke ha noe å si. Vår sier få forståelige ord ennå, men han forstår det vi sier til han, på begge språkene:)
Duddelidu og duddelidei Skrevet 6. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2008 Vi har tenkt å reise til hjemlandet til pappan,når han blir litt større. Kan dere snakke pappas språk selv? Jeg har veldig lyst å lære meg det selv,men det er jo sååå vanskelig.. Men jeg har bestemt meg for å gjøre et tappert forsøk.. Kan jeg spørre hvor pappan kommer fra? Her kommer han fra Vietnam. Vietnamesisk er jo et veldig fasinerende språk synes jeg. Er veldig glad i vietnamesisk musikk,hadde jo vært greit å forstått det,istedenfor og få oversatt hver eneste sang... )
meg og jentene Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Pappan her i huset snakker spansk, og det er jo ikke så ulikt norsk som vietnamesisk er. Ja, jeg kan også snakke det, men ikke veldig bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå