Gjest Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Tror jeg klikker snart. Morgenen begynner med gråt og trass, vil ikke ditt, ikke sån, mas mas mas. Hun er litt over 2 år og jeg kjenner hun klarer å terge meg mer enn jeg ønsker. Er jo fullt klar over at detter er en fase vi må gjennom, men som gravid og med hormoner som når jeg har mensen er det utrolig vanskelig å besinne seg og være kald og rolig. Jeg har ikke skreket til henne eller mistet besinnelsen, men gud som jeg noen ganger har lyst til å bare få det ut!!! Hvor lenge må jeg gå slik?
Sjefsmegga Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Finnes desverre inen "trassalder", men barn og ungdom har prioder i oppveksten som er preget av "trass", noen har det mest som små i 1-3 års alderen, noen har det jenvt og trutt hele tida med litt opphod, andre merker det knapt og noen får det når de blir større. Har med utviklinga å gjøre, teste grenser, personlighet, frustrasjon, bli selvstendig. Finnes metoder for å minske vanskene, skal finnes mye litteratur om temaet og ofte kan helsestasjonen komme med råd også ikke ltid lke gode råd da, men hender det faktisk er en helsesøster som har litt peiling. Time-ut er ofte effektivt, fast sted ( ikke senga eller barnerommet, kan være en krakk på køkkenet feks), så skal barnet sitte der i ro og stillhet samme antall minutter som det er gammelt, ofte greit for å kjøle ned sinnet til både stor og liten. Men vitkig å ikke bruke det for ageteller og alltid skal det gis advarsel hvis da ikke barnet er såpass stort at det da VET at det ikkee r lov å feks slå lillebor i hodet med en leke, (for å dra et eksempel)
Gjest Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Hva med mas og gråt? Hun gråter for ingenting - og jeg sier at nå er det bra. Trenger ikke gråte mer nå .Men hun gir seg ikke, det kan være sokken som ikke sitter perfekt på eller en annen fillesak. Noen ganger bærer jeg henne til en benk i gangen og sier hun kan sitte der til hun er ferdig med å gråte. Og hun maser konstant. Hvis jeg skal f.eks. rydde av bordet etter at vi har spist går hun etter meg og roper samme setning om og om igjen. Jeg forklarer henne at hun må vente litt, da kan jeg være med å leke. Men først må mamma rydde inn maten. Men hun gir seg ikke. Vet liksom ikke hvor mye hun forstår. Men har satt henne på gangen da også hvis jeg synes hun maser hull i hodet mitt. Bare så jeg skal få en liten pause iallefall. Men er hun stor nok til å bli satt på plass av slike ting når hun er bare litt over 2 år?
lisje marthemora Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Tror ikke trass-alderen er slutt før de flytter ut, den ene trassen overlapper den andre. He he.. føler det er slik her ihvertfall, med småbarn og tenåringer ihus. Og hver alder har jo også sin sjarm.)
Gjest Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Det var det jeg var redd for....! Jeg er bare så glad for at jeg ikke er alene, for jeg kan be mannen min overta hvis jeg kjenner det koker over. Synes det er litt leit å bli så irritert på barnet mitt. Jeg ønsker jo å være en avbalansert mor- iallefall når hun blir tenåring.Jeg får trene meg så jeg er forberedt på den værste perioden.....
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Det går i perioder dette med "trass". Vanlig at det kommer i 2-3 års alder, og så kommer og går det helt til de blir voksne ))
Gjest Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Jeg må lære meg "anger management"..... Og så av alle ting har vi lagd et barn til som kommer om et halvt år!
Joikaboll@ Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Bare bekrefter de andre svarene du har fått, snuppa her er 14 år om en uke og fortsatt i trassalderen ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå