Gå til innhold

Samsoving. Trenger mange erfaringer :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ikke tenkt til å gjøre dette. Men det er jo veldig enkelt i forhold til nattamming. Føler meg mye mer uthvilt neste dag, enn hvis jeg skal legge henne i senga mellom hver gang.

Hun er 2 uker gammel.

Dere som har gjort dette, når begynte dere å legge dem i egen seng, og hvordan gikk det?? Sov de godt??

Er så mange som sier det ikke er lurt fordi de blir bortskjemt, mens helsesøster sa at man ikke kan skjemme dem bort, og at de trenger nærheten. På dagtid våkner hun med en gang vi legger henne i senga si på stua. Har dette sammenheng med at hun er vant til å sove i vår seng??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi samsov ja.

La han i egen seng når han var rundt 3mnd.

var vanskelig og få han til og såve i sin egen seng, men det gikk fint=)

Vi kommer nok til og samsove med neste barn og=) er mye lettere sånn synns vi=)

Skrevet

mini me sov med meg til hun var 7 mnd, gikk veldig greit å begynne med seng da, for da var det også slutt på nattpupp.

og det er riktig at de ikke blir skjemt bort når de er så små, alt de vil ha er nærhet :)

jeg sov med henne i senga på dagtid også jeg, da leste jeg gjerne en bok eller tok meg en lur med henne. og så brukte jeg vogna mye inne og ute til soving, men hun ville ikke sove i senga si inne på dagtid før hun var langt over året...

Skrevet

Sant som helses sier. Man kan ikke skjemme de bort når de er så små. Men finn selv ut når dere vil begynne ha henne i egen seng, før det er for sent. Men til h'n er 5-6 mndr gjør ikke noe , tror jeg...Alle har kansje ulike erfaringer uansett, men vi sov sammen innimellom. Når han var 3 uker begynte vi med senga hans, da han ikke ville slå seg til ro i vuggen han han hadde på soverommet vårt. Men jeg sov masse sammen med han i sengen vår likevel da:) Godt å sovne sammen når jeg ammet:)

Tror ikke du skal bekymre deg ennå.... Han trenger din varme og nærhet..Har kun vært ute i 2 uker i kulda:)

Lykke til:)

Skrevet

Jeg har samsovet med alle mine tre, super erfaring, de sov jo i egen seng eller vogna på dagtid så det å få dem til å sove i egen seng etterhvert på natta gikk fint, samsov til det var slutt på nattmåltidene :-)

Har barn som har vært enkle å legge senere og som har sovet godt på natta når de ble større, eldste er snart 10år, har ei på 2 1/2år som det aldri er noe problem å få i seng og minsta på 11 mnd sover godt hun også når hun er frisk i hvertfall.

Skrevet

Vi samsov fra hun ble født til hun sluttet med nattmåltidene, da var hun 3 1/2mnd. Kun en gang i løpet av den tiden som hun sov i egen seng, og jeg syns det var et mareritt etter mat og skulle sovne igjen. Når vi samsov forsynte hun seg selv, siden jeg sover uten BH. Når hun begynte å sove i egen seng lå hun først i bagen oppi sengen i 3 uker ca.

Skrevet

dytt

Skrevet

Hvis du ikke er helt trygg på å ha henne i senga direkte så er feks en vognbag et godt alternativ å ha i senga, jeg brukte endel mykbagen siden samboeren var redd for at hun skulle havne under dyna hans da vi fikk første jenta.

Skrevet

Har samsovet med begge to i ca 3 mnd. Da har de begynt å rulle rundt, og jeg har ikke våget å ha de oppi om natten. Har ikke vært noe problem å venne de til sprinkelseng etter det.

• 2 år senere...
Skrevet

jeg eeeelsker å sove nesetipp-mot-nesetipp med min 13ukers deilige baby. når hun blir sulten begynner hun å grynte i søvne, og da legger jeg brystet inntil, så hun drikker seg mett. hun sover som en stein fra 22 til 10-11 neste morgen. jeg våkner lett men sovner fort igjen.

jeg har et lammeskinn med stelleklut over, som hun ligger på. har en sammmenrullet stelleklut langs siden under skinnet, slik at hun ikke ruller over. hun er så liten at hun ikke kan snu seg selv. jeg har den egenskap at jeg sover urørlig. det har ikke mannen, så jeg må beskytte nurket mot papparulling - har heldigvis seng som er 240 brei!

fordeler:

*jenta slipper å våkne opp og skrike av sult før hun får nattmat.

*vi foreldre slipper å våkne opp om natta av skriking.

=tre opplagte og morgenglade mennesker!

Skrevet

Samsov med småen, og kjem til å gjere det med alle ungane eg får.

Ein må sjølvsagt føle seg komfortabel med å skulle gjere det, men for meg var det ingen problem (skjønte virkeleg ikkje kvofor ungen skulle sove i den plastbalja på sjukehuset, den vart kun brukt til "vogn" når eg skulle forflytte meg;P).

Mange i området her hadde søvnproblem med ungane og vart utslitt av å måtte stå opp og amme fleire gongar om natta. Det merka eg lite til, då eg kun trengde å flytte litt på arma for å gi ungen mat (mao. det vart gjort i søvne). Sov med han i armkroken (han likte godt å ligge på sida, med arma mi som "pute"). Om eg ville snu meg på natta, tok eg berre å holdt rundt han med andre arma og, for så å velte meg over. Vips låg han på same måten, men på motsatt side av meg.

Utruleg koseleg!:)

Var vel rundt 3mnd då han begynte å sove i si seng, for skulle han legge seg tidlegare enn vi (men flytta han som regel over i vår seng ved første måltid, så han vakna i vår seng).

Var litt uvant for han å skulle sove KUN i si seng, men gikk veldig greit (var jo vant med å sovne der frå 3mnd alder).

Han sov som ein engel, og gjer det fortsatt. Hugsar vi sov fram mot kl.12 første tida:P Hihi, mamma var litt overaska når ho kom på besøk og vi knapt hadde karra oss ut av senga;)

Fordelar:

- nærheit (knytte band)

- tryggheit (hudkontakt med mamma og pappa)

- kort veg til maten

- ingen må ut av dyna i løpet av natta.

Ulemper kan vere:

- dersom ein må på do om natta (ligger ungen trygt? osv)

- ubehageleg dersom ein ikkje føler at dette er noko ein vil (=dårleg søvn)

- kan bli mange småmåltid og vanskeleg å halde tellinga på måltid (men det brydde eg meg aldri om).

Skrevet

Vi samsover og hun er snart 4 mnd nå. Hun sover veldig godt om natta og vi skal fortsette med dette en god stund til. Og det må vel nevnes at jeg er alenemor og deler ikke seg med andre enn prinsessa mi.

Skrevet

Om jeg prøver å legge henne i egen seng sover hun dårlig eller ikke i det hele tatt.

Skrevet

Har selv god erfaring med samsoving, men så sov jeg også godt selv med dem i senga vedsiden av meg, brukte mykbaggen til vogna endel også i starten. Overgang til egen seng ble en naturlig og glidende prosess over tid, de har alle sovet godt i egne senger fra de var ferdig med nattpuppen ca halvåret gammel, men da i egen seng på vårt rom.

Har unger som stort sett alltid har vært lette å få i seng om kveldene :-)

Skrevet

Jeg har alltid lagt henne i sin egen seng enten når jeg legger henne for kvelden eller dersom hun får mat når jeg legger meg. Det er fordi jeg blir liggende helt urørlig (men sover godt) og våkner på morgene med stiv nakke og rygg... De 3-4 første mnd pleide hun alltid å ende opp i vår seng til første nattmåltidet. jeg sov mye bedre (om enn litt stiv på morgene. hehe) og etterhvert bare forsynte hun seg selv:-). Nå sover hun som oftest natta igjennom, men dersom hun våkner blir hun ofte liggende i senga. Hun er 5,5 mnd nå.

Jeg kommer til å gjøre det samme med alle barna mine etterhvert. Det er så utrolig deilig og kjærlig. Den bittelille varme kroppen som hele natta kryper nærmere og nærmere mammaen sin:-) Hun har helt siden hun var nyfødt ålt seg bort slik at hun blir liggende i armkroken min helt inntil puppen:-)

Skrevet

Samsov de første 5-6 mnd. Veldig praktisk, koselig...og skapte ingen problemer:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...