Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Dette er i tillegg til hus som vil betaler ca 7500,- Dette blir litt i underkant av halvparten vi har i mnd. Ville dere ha kjøpt bilen da??? Ps. det er en helt ny avensis Håper mange vil svare for trenger egentlig litt feedback på det!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Jeg ville kjøpt bilen;-) Må jo så klart regne på det, og finne ut om man kan unne seg det. Selv betaler vi drøyt 2000,- på billånet i mnd (Skoda octavia 2003-mod.), men har huslån på over 10000,- i mnd. Syns det holder for å si det sånn!
AO3 Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Det kommer helt an på inntekten deres og hvilke andre utgifter dere har. Forstår jeg deg riktig - at det dere betaler for bolig utgjør litt under halvparten av det dere har per måned til sammen etter skatt? Dvs at dere har ca 18000-20000 å leve for? Da synes jeg faktisk 4000/mnd i billån er ganske mye. Eller blir bil+hus til sammen litt under halvparten av det dere tjener per måned? Litt usikker på hva du mener, men det blir en helt annen situasjon - det kunne jeg kanskje vurdere. Husk bare at det er mange utgifter med å ha bil - forsikring, service, veiavgift, bensin, bompenger, evt verksted... Det blir ganske mange tusen i året. Sett opp et (realistisk) budsjett over utgiftene deres, og se hva dere sitter igjen med. Da blir det kanskje enklere.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Synes i utgangspunktet at det er tull å ta lån på bil. Det er kjempe dyrt i tillegg til at du bare taper på det. En bil synker fler tusen kr i verdi fra den dagen du kjører den hjem. Om du ikke har råd til å cashe ut bilen med det samme, burde du ikke ha kjøpt deg den bilen. Her må man være økonomisk fornuftig! Men det er massevis av brukte godbiter på finn.no som enhver kan ha råd til. Massevis av trygge gode biler! har kjøpt en der selv, og er storfornøyd, det er lommeboken og
miobell Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Det er sikkert ikke ideelt å ta lån på en bil, om man KAN betale cash for en bil med litt lavere standard... Men nå er det jo slik at ikke alle kan cashe ut ved bilkjøp uansett om det bare gjelder 80 000 kr. ... Og bil må man jo ha, så billån er ikke nødvendigvis tull for alle! Som oss foreks. Har ok økonomi nå etter å endelig begge to ha kommet oss ut i full jobb. Eier leilighet, han har firmabil, men vi må også få en bil til den lille kommer til oss... har ikke masse oppspart ennå, så må nok ta opp et billån, ser ikke det som tull for vår del, men helt nødvendig. bil taper man alltids på, det er en forbruksvare, men slikt må man da bare ta med i beregningen. Så til deg som skriver hovedinnlegget her : 4000mnd. er jo ganske dyrt, altså et høyt lån, men det kommer jo helt an på deres økonomi om dette er ok for dere eller ikke å håndtere. kommer jo an på resten av deres utgifter og deres inntekter.. Føler det også sånn at det er riktig å skaffe seg en trygg bil til babyen kommer, og er bil noe dere er villig å legge litt ekstra i, så er jo det helt greit :-)
sunshine08 Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Vi har betalt 6000 i billån da vi ikke hadde huslån en periode. Nå har vi kjøpt hus og angrer nok litt på den dyre bilen, men den har nok tapt seg så mye i verdi at vi like godt kan beholde den. Skal betale ca 12000 i måneden totalt på det nye lånet. Dette fungerer greit for oss, til tross for at vi ikke er høytlønnete. Nå har vi et stort hus, 2 biler og en grei båt, så det koster jo litt å eie ting. Ser ikke for oss noen flere investeringer den nærmeste tiden, oppussing får vi spare til etterhvert:)
Mamman til Ovedie Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Her er det så klart snakk om prioriteringer og hva dere legger i det begrepet.. Jeg og min samboer, som for øvrig sitter med både enebolig og leilighet samt studielån, har kjøpt oss en bil som vi betaler 5 000 pr måned for, og dette er en 2 seters varebil.. Dette er en splitter ny bil som er både meget komfortabel og sikker.. Nå som vi er gravide er det ikke noe tema for oss å bytte bil, derfor setter vi inn de 4 ekstra setene som hører til bilen, og for å gjøre dette må vi ut med kr 260 000 i bare avgifter til den norske stat.. Dvs at billånet vårt øker til kr 8000 i måneden. Men det er vi som prioriterer dette.. Kan for øvrig si at det er ingen av oss som har spesielt god inntekt egentlig. Ok, vi har begge lederstillinger.. Men vi har ikke mer enn til sammen 750000 i året.. Det viktigste er at dere likevel kan leve og ha det godt med det valget dere gjør.. For det er ikke økonomisk å ha bil i det hele tatt.. I det du setter nøklen i bilen og kjører ut fra forhandleren har bilen allerede tapt seg titusener i verdi..
Makko med to små gutter Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Når dere ikke tjener så mye ville jeg ikke valgt å kjøpe en så dyr bil... dere vil da være veldig sårbare om noe skulle skje. Kjøp heller en 2 år gammel bil... Avensisen vår ble ikke god å kjøre før vi hadde kjørt et år...
AO3 Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Enig i det, biler taper seg mest i verdi de første par årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå