våken_om_natta Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Får dere spesiell oppfølging i svangerskapet pga dette? Har en følelse av at dette varierer veldig etter hvor man bor i landet.
mama73 m/tre søte små Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Hei Ja, jeg ble konisert for 3 1/2 år siden. Har vært hos gynekolog som sier at det nesten ikke synes da de har fjernet så lite (med laser), men kjenner jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette nå som jeg er gravid. Har jo fått høre at når barnet vokser, så skal man passe på, men vet ikke heller om det gjelder meg da det som sagt er fjernet så lite. Er i min 18. uke idag, og skal på ultralyd om 1 1/2 uke, tenkte å høre med jordmor da. Blir du ekstra fulgt opp? Hvor langt er du på vei?
Chezka Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Jeg ble konisert for 3 år siden, og jeg har vært kjempebekymret pga dette. Leser på internett om for tidlig fødsel, senabort og vise versa. Var hos gynekolog for å ta den årlige celleprøven etter koniseringen, og fortalte om min bekymring. Han sa følgende: På sykehuset "mitt" koniserer de daglig mange kvinner som blir gravide etterpå. Det er MEGET sjelden dette fører til komplikasjoner. (nesten aldri iflg han) I de tilfeller livmorhalsen blir for kort er det som oftest tvillingsvangerskap, og de kan da sette inne en forsterkning av livmorhalsen. For å berolige meg målte han livmorhalsen med ultralyd, og sa at hvis den var ca 2,5 cm ville det mest sannsynlig holde ut svangerskapet. Heldigvis var mitt mål 6 - 7 cm, og han sa at han nesten kunne garantere at dette ikke kom til å skape noen problemer. Videre sa han at det var leit at gravide leste mer eller mindre useriøse fora på nettet som gjerne var fullspekket med feilaktig skremselspropaganda ang dette. Det at risikoen for tidlig fødsel nevnes når det gjelder konisering er bare på samme måte som man lister opp alle risikoer som KAN skje under en operasjon. Men i praksis skjer dette så godt som aldri. Jeg ble VELDIG beroliget etter denne timen, følte meg nesten litt småforelska i gynekologen :-) Jeg kunne få flere målinger, da rundt uke 27 - 28 hvis jeg var urolig. Men i og med at de anser dette som helt ufarlig har de ikke noen rutine på oppfølging av koniserte gravide på mitt sykehus.
våken_om_natta Skrevet 6. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2008 Takker for svar. Jeg har fått beskjed av gynekologen at det er en ørliten sjanse for å føde for tidlig. Ellers skal jeg i siste trimester være obs på følelsen av nedtrykk. Ellers var blødninger et dårlig tegn som skal følges opp. Dette har jeg hatt, men da var det ingenting i veien. Da jeg var på svangerskapskontroll ringte legen min til sykehuset etterpå for å høre om det var noe spesielt jeg skulle ta hensyn til. Hun fikk da beskjed om å henvise meg til dem, for de ville gjerne undersøke meg selv. Dette er sikkert bare positivt. Ved gjennom jobben min at de har et prosjekt gående på gravide, koniserte. Mulig de vil ha meg medpå det. Jeg kan jo nevne at jeg har vært til kontroll etter koniseringen og at det ble oppdaget nye celleforandringer etter bare 6 mnd. Derfor bestemte vi oss for å hoppe i det og få en til før de eventuelt må operere på nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå