Gå til innhold

Tilrettelegging på jobben..

Anbefalte innlegg

Skrevet

E det noen som jobber som kokk? E i uke 30 og kjenner det bynner å bli slitsomt med 12-14 timers vakter. Blir lite tid til å sette seg ned å ta spise pauser og slappe litt av. Har prøvd å si ifra på jobben at æ vil ha litt kortere vakter,men e for lite folk, så det blir vanskelig.Vet dem forventer at æ skal jobbe lengs mulig, men trur ikke æ greier det i samme tempo så mye lenger.Kor lenge har dokker jobba i tilsvarende arbeid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

alle arbeidsplasser har som oppgave\plikt å legge til rette for de som blir gravide. det fungerer ikke alltid like bra alle steder, likevel om det er krav om det. Snakk med arb giveren din angående, sier han\hun at dere er for lite folk, er ikke det ditt problem, du har deg selv, helsen og barnet å tenke på. Hvis ikke arb giver legger til rette for deg, så bestill en time hos legen og forklar problemet.

Skrevet

tilrettelegger de ikke så sykemeld deg! du har krav på tilrettelegging

Skrevet

Både legen og jordmoren din kan fylle ut et skjema, tilrettelegging av arbeid for gravide, der kan dere skrive ca. hva som helst, at du foreksempel kun vil gå 8 timers vakter på dag eller kveld, eller det som måtte passe deg best. Men du må jo selvsagt gå alle timene dine, bare flytte de slik at det blir gjennomførbart for deg.

Dette skjemaet skal din leder lese, så skal han signere for om dette kan gjennomføres, kan det det er jo saken grei. Sier han /hun nei, dette lar seg ikke gjøre får du fri de timene du ville ha flyttet og NAV betaler deg for de. Dette er noe du har rett på......

Skrevet

Arbeidsmiljøloven §10.4 sier jo klart at en vakt ikke skal overstige 9 timer pr 24 timer. Er det en spesiell grunn til at din arbeisgiver føler at det ikke er så viktig å ta hensyn til det?

Jeg er også kokk og jobbet frem til permisjon for 2 uker siden. Var riktignok 25 % sykemeldt og jobbet da to timer kortere dager, dvs jeg hadde i utgangspunktet 8 timer og jobbet da 6.

Forklar sjefen din at alternativ en er at det blir tillrettelagt (som du har KRAV på) eller at du kommer til å gå på en smell og ende opp med å sykemelde deg helt. Hva er mest fristene for ham/henne?

Jeg vet hva det er snakk om og det er ikke lett i et yrke der kun egen død blir godtatt som gyldig fravær....

Skrevet

Vil bare takke for alle svaran æ har fått. Får ta en til prat med sjefen, så får æ håpe det blir å ordne sæ. Sitt å håpe på at det skal bynne en ny kokk som kan ta over noen av kvelds vaktan mine. E jo de som e mest slitsom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...