Gå til innhold

ang bryllup - er helt blank på sånn

Anbefalte innlegg

Skrevet

har aldri vært i bryllup, men skal i bryllup i juli, og lurer på en del i den forbindelsen:

-hva kan man IKKE ha på seg?

-hva burde man ha på seg?

-kan jeg som dame ha på bukser?

-farger på klærne? Er svart ok?

-hvor dyr gave pleier man å kjøpe? Er min manns søster.

-tips til gave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjole kortere enn kneet, ikke rødt, sort eller hvitt (evt da annen tilsvarende farge bruden har på seg, feks eggeskall etc)

Man burde ha på seg en pen, men ikke for pen selskapskjole, man skal være flott men ta utgangspunkt i bruden slik at hun er den som er mest pyntet.

Ja, du kan egentlig det, selv om sikkert noen vil si nei. Kommer an på hvor pyntet det er og dersom antrekket er mørk dress eller stivere så synes jeg du skal ha på kjole, evt todelt sett med skjørt.

Svart er IKKE ok for dame. (selv om det blir mer og mer vanslig så du blir nok hverken skutt eller alene om å gå i sort)

Til din manns søster ville jeg lagt meg på 1000-1500 men litt avhengig av økonomi og vanlige priser på gaver i familien, spleis gjerne med noen.

Tips til gave aner jeg ikke, har de ønskeliste?!

Skrevet

- IKKE ha på deg hvit kjole med mindre du har snakket med bruden om det er greit (selv om hun synes det er greit vil nok en del godt voksne reagere.

- Du bør ha på deg finklær ;-) Ofte står det i innbydelsen hva slags antrekk som gjelder. (f.eks galla)

-Jeg mener ikke at damer bør gå i bukse i bryllup, men det er delte meninger om det.

-Svart kan du fint ha, men liv det gjerne opp med et sjal eller annet tilbehør med farger. (før var det ikke vanlig å bruke svart i bryllup...det skulle være gledens dag...ikke sorgens)

- Pris på gave varierer veldig med tanke på hva som er normalt å gi i den familien/vennekretsen det gjelder. Du skriver din manns søster, da er du vel gift selv? Hva fikk dere av dem? Gi noe tilbake i samme prisklasse.

- Spør brudeparet om og hvor de har ønskeliste, de fleste brudepar har ønskeliste i en butikk eller to.

Skrevet

- Hovedregelen er at du ikke skal ta fokuset fra bruden. Så når det gjelder antrekk, må du se hva som står i innbydelsen eller spørre hva bruden skal ha på seg. Hovedregelen er: Knærne skal være dekket, ikke bare skuldre i kirken (hvis du har kjoe med stropper, burde du ha et sjal over) ikke svart, rødt eller hvitt/veldig lyst.

- Ingen vil nok skyte deg dersom du går i bukser, men jeg ville ikke anbefalle deg det med mindre det er et veldig uformelt formiddagsbryllup.

- Ang gaver så kommer dte ann på hva som er valig prisklasse i familien, samt hvrdan økonomi dere har. Hva fikk dere av de?

jeg ville nok kanskje lagt meg på rundt 1000 kr.

Skrevet

Sier som de over - unngå hvitt i ulike nyanser, det er det kun bruden som skal bære. Rødt og sort har blitt veldig vanlig å ha etterhvert, men jeg ville livet opp en sort kjole med noe fargerikt, for bryllup er jo en gledens fest, ikke begravelse. Ikke ha en kjole som er veldig oppmerksomhetsvekkende, og ikke kle deg vulgært. (veeeldig dype utringinger, høye splitter eller gjennomsiktig passer ikke)

Bukser synes jeg ikke hører hjemme på en dame i et bryllup, med mindre det er et enkelt formiddagsbryllup og buksa er veldig "penbukse".

Snakk med slekt og venner om pris på gaver i slekta, det varierer nok en del fra familie til familie, men et sted mellom 1000-2000 ville jeg nok spandere på så nær familie.

Hvis du ikke har peil på hva de ønsker seg, og de ikke har ønskeliste, så kjøp noe dere tror de vil like, men som kan byttes. Mao, unngå ting med inngravert navn, spesialbestilite keramikkserviser ol med mindre dere vet at det er det de gjerne vil ha.

Skrevet

Jeg skal gifte meg senere i år, og jeg blir skuffet hvis noen kommer i hvite klær og hvis noen av damene stiller i bukse... forventer at de stiller i penkjole og ikke svart heller.. :)

Gave - spør om de har ønskeliste, bedre å kjøpe noe de ønsker seg enn å insistere på å gi rødvinsglass når de allerede har 20 stk i skapet.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...