Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Har en veldig stressende hverdag på jobb, med mye problemløsning. Dette sliter på meg, har mye hodepine og må stadig trekke pusten dypt for liksom å føle at jeg får nok luft. Bedriften jeg jobber i er i omstilling, og vi blir tillagt mange nye oppgaver vi hverken har tid eller forutsetning for å gjøre. Resultat er utskjelling av kunder og vanskelige arbeidsbetingelser. Er redd stressnivået mitt skader fosteret. Er 18 uker, men det er kanskje først senere i svangerskapet stress er skadelig? Føler meg skikkelig pysete som ikke takler stress bedre, men det er slik jeg er. Ikke så lett å forandre seg heller. Usikker på om jeg burde gjøre noe med situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Dette er litt stygt å si, men det høres jo ikke ut til at du er passende for jobben du har? Uansett... Jeg hadde ikke planer om å sykemelde meg, men hadde så høy (hvile)puls at legen mente det var uforsvarlig at jeg skulle fortsette i jobb. Det hører med til historien at det er mye som skjer rundt oss om dagen, at jeg ikke sover og har mye andre plager. Vel, legen mente i alle fall at pulsen min var et utvilsomt tegn på utilbørlig stress og pang 100 % sykemeldin på meg. Fra uke 33 : (
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Nei, jeg passer ikke for jobben jeg er i, men ikke så mye å gjøre med det nå. Kan jo ikke akkurat si opp i den situasjonen jeg er. Kommer nok ikke tilbake til jobben etter endt permisjon. En lærer stadig hva en er god på og ikke god på.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Herlighet, vi andre kan da ikke vurdere hvorvidt du passer i jobben. Ser du tar selvkritikk, men det er vel ikke tid for karriereplanlegging akkurat nå...? Det viktigste nå må være at du tar vare på babyen og deg selv. Kan du ikke ta en telefon til legen din og be om råd? "Helsevesenet" har mye fokus på at gravide ikke bør stresse, og ut fra beskrivelsen over bør vel tilrettelegging/sykemelding virkelig vurderes.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Har overhodet ikke bedt om vurdering i hvorvidt jeg passer til jobben. Det jeg har spurt om er hvorvidt en situasjon med mye stress er skadelig for babyen eller om dette kun er på et senere tidspunkt. Jeg prøvde bare å forklare hvordan arbeidsdagen min er.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Hei du! Jeg har full forståelse for situasjonen din. Og jeg tror det er det du trenger også! Jobbsituasjonen min er heller ikke lett og jeg vet nøyaktig hvordan en føler seg med å ikke takle et høyt stressniveau, føler at en kanskje ikke strekker til! Jeg jobber 50% om dagen og er i uke 27. Er kun 50% i jobb p.g.a bekkenløsning og andre plager. I tillegg har jeg det ikke lett hjemme / privat heller... + holder jeg på å flytte. Ikke akkurat det beste når en er gravid. Skulle gjerne ha ventet til etter fødselen, men det lar seg ikke gjøre. Jeg anbefaler deg å oppsøke legen din og forklare situasjonen din. Du trenger jo ikke å slutte å jobbe helt, men trappe litt ned. om det går an?!?! Vet at noen jobber er det vanskelig å trappe ned....for det er fullt kjør uansett. Da er det bedre med 100% for en periode ...men det må du og legen vurdere! Jeg håper du har en grei lege! Jordmor kan jo også hjelpe med å få en sykemelding gjennomført, skulle det bli vanskelig. Jeg ønsker deg masse lykke til!! Jeg tror at babyen blir påvirket av stress! ja! Du kan risikere å få et ADHD barn for eks. ...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Når en går gravid,så kan ofte det minste føre til stress og det du forteller om virker jo som om det virkelig er stress og da er det ikke rart at du reagere på dette.Konsentrasjonen kan også bli dårlgiere under en graviditet. Du må ikke kjøre deg fullstendig ut,der er ingen som kommer og takker deg i etterkant for det. Du bør snakke med legen din om hva han synes,det kan jo være at du kan få 50% sykemedlig,hvis du ønsker det fremfor 100%. Vil ønske deg masse lykke til og håper at hverdagen din kan bli roligere og jeg synes absolutt ikke du er pystete.
Raga2 Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Beklager, jeg uttalte meg visst veldig klossete i første svar. Det jeg mente, var at vi andre ikke har noe med å legge oss opp i hvorvidt du passer i jobben. Kritikken var altså IKKE ment for deg, men for den som antydet at du har feil jobb... Det var jo -som du skriver - ikke det som var tema i innlegget... Poenget mitt var derimot at jeg synes du bør vurdere sykemelding, og ha fokus på egen - og babyens - helse. Ellers: ifølge min lege påvirkes babyen lite av mors stressnivå helt i starten av svangerskapet, og altså mer etterhvert. Jeg vet ikke hva som defineres som tidlig... Er forøvrig selv halvt sykemeldt pga stress og kvalme, og takket være dette, fungerer jeg veldig mye bedre både på jobb og fritid. Er nå i uke 13/14.
Lille-My,75 Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Fant disse artiklene på nettet. Kanskje noen tips der: http://www.tu.no/nyheter/naturvitenskap/article56196.ece http://www.dinside.no/php/art.php?id=384440 Ellers har jeg lyst til å si en ting til deg. Du er ikke pysete!!! Vi har naturligvis alle forskjellige terskler for hvor sårbare vi er for kritikk og negativ tilbakemelding, men de aller færreste vil trives i et slikt miljø du beskriver over lang tid... Når man i tillegg er gravid og litt "hormon-forstyrret" blir man gjerne ekstra sårbar også. Jeg synes du skal snakke med sjefen din, og forklare situasjonen (hvis du ikke allerede har gjort det). Kanskje dere kan finne en løsning som gjør at du unngår de mest utsatte situasjonene? Hvis dere ikke klarer å finne en løsning som gjør det mulig å være på jobb for deg uten å sitte der med hjertet i halsen og høy puls, så ville jeg diskutert det med legen min. Kanskje dere kan se på en gradert sykmelding. Ønsker deg lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå