Gå til innhold

Arb.ledig, NAV, gravid, alene... Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Noen som vil ta seg tid til å lese, å (helst) svare meg? :)

Er gravid, er 22 uker på vei idag. Termin i august. 19 år. Er arb.ledig, og bor hjem til mor og far. Nå har jeg vært i kontakt med NAV/sosialkontoret mange ganger tidligere, og meldt meg arb.ledig, og har stått arb.ledig siden i januar/februar. Men synes ikke jeg har blitt behandlet på en fin måte av de. Føler jeg trenger å flytte ut, å finne meg en leilighet. Men, de på NAV/Sosialkontoret kunne nokk ikke hjelpe meg. De inviterte til et møte med meg, mor og far (faktisk). Hun saksbehandleren sa at jeg kunne få 3000,- i mnd, og betale mor/far 1000,- i husleie til dem. Men, det hjelper ikke akkurat MEG så veldig til å bli selvstendig og flytte ut akkurat. Hun på NAV/Sosialkontoret sa at jeg pent måtte vente til nedkomst med å flytte, for først da fikk jeg råd til å flytte ut. Hun nevnte også engangsstønaden som jeg kunne søke om, å få tidligst utbetalt i uke 26. Så sa jeg at da kunne jeg prøve å flytte ut med den da, da bare hånet hun meg og sa at hun skulle likt å sett meg flytte ut når jeg var "høygravid". HMF.

Har lest på NAV sine sider at man også _kan_ få overgangsstønaden par mnd før termin. Og 3 år utover.

4.mai - 26 uker på vei --> Engangsstønaden

13.juni - 2mnd før termin --> OS

Føler virkelig jeg _trenger_ å flytte ut, grunnet masse bråk hjem her. Vil virkelig komme meg ut, bli selvstendig og få alt klart til jeg blir mamma. Helst i god tid, vil virkelig ikke stresse med det rett før termin, å heller ikke etter fødsel.

33 584:

Av engansstønaden satt jeg opp et lite "budsjett" om div barneutstyr til babyen som jeg trenger, grovt regnet ut!

Babyutstyr : 15 000,-

Rest : 18 584

(Da har jeg regnet med det nødvendigse av utstyr som jeg trenger, og ikke skrevet opp masse "sløserier" som jeg heller kan ta litt etter litt, og skal prøve å satse på å få en del brukt, for å spare en del kroner der)

Så, hvis jeg får engangsstønaden i "rett tid" i starten av mai (svangerskaps uke 26 - 28) så er det vell en mulighet for at jeg kan prøve å finne meg noe leilighet i mai, å flytte ut?

...Når jeg kan få OS et oar mnd før fødsel, så har jeg den resten av engangsstønaden til husleie/depo for så å få OS neste mnd igjenn (13.juni)

Huff, føles ut som dette kommer til å bli veldig stramt til meg. Ikke har jeg noe hvitevarer, soffa/bord.. Ikke førerkort.. Hjelp :/

Hvordan skal jeg gjøre dette?? Noen som kan hjelpe meg litt her??

Klarer ikke å finne en bra løsning på dette jeg.. :(

Når skal jeg dra til NAV å søke om engangsstønaden/OS?

Tror dere jeg kan klare det økonomisk med å flytte ut i mai?

..Er det MULIGHETER for at jeg kan flytte ut i mai?

*sukk*

Setter virkelig pris på om noen vil svare meg!!!!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo funne ut mykje sjølv:) Og du kan berre søke no, fordi det er litt behandlingstid på søknadane:)

Du har jo rett på meir enn OS; barnetrygd for eit barn meir enn du har, og bidrag frå barnefar:) Men desse siste er ikkje før ungen er født.

Kjøp utstyr til heimen brukt, det er mykje på f eks finn.no eller i avisene. Det er jo dei som leiger ut møblert også:)

Lykke til:)

Skrevet

Kan også legg til at jeg _vet_ hvordan det er å bo for seg selv, da jeg har bodd for meg selv i 3 år da jeg gikk skole;) Hjemme bra, men hybel-livet best!

Skrevet

Men, hva hvis jeg begynner å lete etter leilighet NÅ da (ikke akkurat nå i natt da;) Så finner jeg en leilighet som er ledig fra 1.mai f.eks.. Hvordan skal jeg gjøre det da?? :/ Med tanke på at engangsstønaden garantert ikke har kommet inn på konto ennå da.

Skrevet

Du kan snakke med sosialkontoret, og høyre om du kan låne det du treng, fram til du får utbetalinga frå nav:) Det er nemlig rentefritt der:) Du avtaler at du betaler tilbake når du får pengane frå nav. Prøv det:)

Nei, i natt er det vel ikkje mange leiligheter å ringe på;) trur du kan vente til over helga, ja:)

Huskar det var eit slit å få det til å gå i hop. Eg var ca i samme situasjon som du, første gang eg var gravid. Berre litt eldre:) Ein snakkar med alle, og det virkar som om ingen veit noko skikkelig, eller så virkar det som om dei ikkje vil hjelpe. Og så er ein usikker på alt, for det er nytt når ein skal få eit barn å ta vare på i tillegg til seg sjølv.

Skrevet

Ok. Så jeg kan (egentli) bare prøve å finne meg en leilighet fra den 1.mai da? Det hadde iallefall hjelpet meg med en hvis stressfaktor som jeg går med, vil bare få ALT greit snart.

At jeg låner penger av sosialkontoret, til depositim/husleie fram til jeg får utbetalt engangsstønaden/OS, så jeg betaler de tilbaker? Må man betale ALT med engang, eller litt etter litt? Det hadde jo vært en løsning det. Bare jeg kan bli litt mer hjelpen, så blir jeg fornøyd.

Skulle ønske mamma og pappa var til en litt mer hjelp for meg, ikke med tanke på økonomsik / ting og tang / møbler, men med tanke på å oppmuntre meg og hjelpe meg psykisk. At de hadde vært en STØTTE for meg. Er jo såå usikker på ALT.

TUSEN TAKK for svar, det setter jeg STOR pris på!:)

Kjenner at det gjør meg glad, endelig noen som vil ta seg til til å lese å høre meg, liksom :) *sukk*

Skrevet

Eg har fått slike lån, av og til. Dei er stort sett smålån, men eg har kunna vore med å bestemme litt om korleis det skal tilbakebetalast:)

Så klart får du svar:) Det skulle berre mangle:) Andre som har vore i samme situasjon, forstår deg kanskje betre. Men eg syns det er litt dårlig at ikkje foreldrene dine er til litt støtte og hjelp.

Du skal forklare situasjonen din slik du har gjort her, til sosialen. Og seie at du ønsker økonomisk hjelp, også at du er villig til å låne det, slik at du kan komme i orden før du blir "for gravid" til å klare det. Det gjer ingenting om du viser at du er lei deg og fortvila, og er litt ydmyk overfor den du snakkar med på sosialen. Det kan hjelpe deg:) Sei at du har det litt vanskelig med å bu slik du gjere no, og at du er redd for korleis det blir etter barnet er født, om du ikkje får flytte ut heimanfrå.

Sett også opp eit budsjett(sånn ca) på kva du får inn kvar månad etter at barnet er født. (ca 13-15000,- + evt bustøtte), og kva du då kan ha råd til av buutgifter, faste rekningar og til mat:). Dette vil vise at du kan ta ansvar og har oversikt:)

Det du får inn er: 10300,- i OS, ca 1900,- i barnetrygd, og bidraget som blir rekna ut etter di og barnefaren si inntekt(minstebidraget er ca 1100,- trur eg, i forskott om du tar bidraget gjennom nav). Du kan også søke på bustøtte gjennom kommunen. Og har du berre OS som inntekt, er det lite truleg du treng å betale skatt av OS:)

Skaff deg time hos sosialen først, og når du veit om du får lån, så leitar du etter plass å bu:)

Skrevet

Første gangen jeg vart til NAN/sosialkontoret, var jeg VELDIG fortvilet og viste ikke mine arme råd, så da forklarte jeg ALT og klarte ikke å holde tilbake på tårene. Utrulig flaut, men også godt. Men, uansett hvor fortvilet jeg var da, så fikk jeg IKKE hjelp. Vil si de forskjellsbehandler folk. Har lest igjennom låv om sosialtjenester, lovens formål, og hvem kan få hjelp, lest om ulike rettigheter, hva man kan få hjelp av, forvaltningsloven osv osv. Og har faktisk funnet ut at jeg har rett til å få hjelp av de, da mine foreldre ikke har forsørgelses plikt for meg. Føler meg veldig urettferidig behandlet. Tror de så dne letteste løsningen (for dem) med at de fortsatt anbefalte meg å bo hjemmet. Grr.

Som du sier, komme i orden før jeg blir "for gravid" ja. Blir jo et evig stress dette. Får tro de kan hjelpe meg med et evt. lån, eller noe. Så jeg kan begynne å lete lielighet, å få ting på plass.

HI

Skrevet

må du huske på at engangsstønaden også skal holde en stund til livsopphold ol både før og etter fødsel. har hørt 3 uker før og 6 uker etter fødsel....altså at du ikke vil få OS i den tiden

Skrevet

Etter innkjøp av barneutstyr, så har jeg ca nokk til depositum og 1 mnd leie, og mat o.l. Å på NAV sine sider står det at man kan få OS par mnd før termin.

Men, hvis jeg ikke får OS par mnd før termin, så har jeg INGEN mulighet til å flytte ut FØR fødsel.

Åh, blir litt sint. Jeg vil jo virkelig ikke stresse med flytting etter jeg har født, å ikke når jeg blir "for gravid".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...