Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 min kjære har barn fra tidligere vi er nå begynnt på "kull" nr 2...har kjøpt hus (dyrt).... har ikke tenkt på dette med penger og dødsfall før noen nevnte det hinn dagen...skulle min mann dø,vil eg forsikre at våre små barn skal ha trygge rammer rundt seg,god økonomi og bu i huset de alltid har budd i osv...kan de voksne barna hans kreve å arve halve huset viss min mann skulle dø? kan ikke betale ut halve huset på min inntekt, da måtte vi ha flyttet...min mann er sprek og frisk,men når en har små barn,må en beskytte de mot alt tenkelig:) selvølgelig unner eg alle barna hans allt godt,er så glad i "ste barna" mine....tenkte kanskje det var noen med erfaring her? er gravid og da blir en jo bekymret for allt mulig rart:)
*-* Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 Dette tenkte jeg også mye på. Det er et reelt problem om man skulle være så uheldig å havne i den situasjonen, særkullsbarna hans har krav på sin del av arven den dagen de mister sin arv. (det er muligens mulig at du sitter i uskiftet bo hvis særkulssbarnas mor har skrevet under på dette på forhånd, men dette er jeg usikker på). Din manns barn, sær- og felles, vil arve 2/3 etter ham. Resten kan han testamentere til deg. Er dere ikke gift eller har skrevet testamente så arver barna alt. Det greieste er å tegne en forsikring på din mann som kommer deg til gode, altså den må stå i ditt navn. Dere bør så klart betjene utgiftene til forsikringen sammen, det er til familiens beste, men du må stå som forsikrer for at du skal få utbetalt pengene. Forsikringsutbetalingen bør være så høy at du kan betale ut stebarna dine hvis du skulle miste din mann. Hvis dere eier huset sammen så arver barna 2/3 av hans halvpart, delt på hvor mange barn han har. Regn etter hvor stor sum stebarna skal ha og forsikre mannen din for denne summen! Det er fort gjort og du slipper å ligge søvnløs og gruble
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 himmel og hav,2 /3 deler av hans halvpart....huset koster 4mill...tenker bare på våre små barn,miste pappaen sin og så misste huset...barn trenger faste rammer,unner virkelig hans barn penger,men når det går utover små barn sin oppvekst er det jo dummt....vi må lage den forsikringen fort,men det er vel dyrt å forsikrt 2 mill:) huff,er bare gravid,da blir eg alltid så bekymret for ungene mine:) tusen takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 vi er gift,så da trenger han ikke lage testamente? da arver eg 1/3 uansett...vi eier også huset sammen...
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Har tenkt på det samme selv, vi er gift og han har en fra før av..Der vet jeg at jeg ikke får sitte i uskifta bo for sønnen hans, og i alle fall ikke hvis mannen min skulle falle fra før han er myndig- da er det mora som bestemmer..Så jeg fikk råd fra en advokat; Vi setter huset kun i mitt navn. Så lager vi ektepakt oss i mellom. På den måten er jeg og våre felles barn sikra slik at vi kan fortsette å bo i hjemmet vårt, jeg vil jo ikke ha mulighet til å betale ut særkullsbarnet. Og uansett har jeg arverett på 1/4 før han uansett..Og vi har avtale om det skulle bli en skilsmisse, slik at mannnen min er sikret sine verdier da. Mannen min vil ikke at ungen skal arve høyst mer enn nødvendig, så den frie råderetten lager han testamente over, og prioriterer våre felles barn til den. Mannen din har lov til å gjøre særkullsbarn arveløse, hvis det er snakk om kriminalitet eller om barna/ungdommene er dømt for vold mot familien, bare så du vet det..
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 http://www.kvinnesiden.no/2006/12/14/ektefelle-har-alltid-krav-pa-arv/ Her står det greit forklart.
junijente fikk julijente Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Vi har også tenkt litt på dette. Pratet med en forsikringsagent om livsforsikring osv, og søkte om dette. Mannen min får en del fratrekk pga sykdom, så foreløpig har vi lagt dette litt på is likevel. Det var vel i hovedsak uføreforsikringen det gjaldt, men akkurat nå ble det da ingen forsikring. Om mannen min skulle dø før hans eldste sønn er myndig er jeg også redd jeg vil få en runde med eksen hans, men er ganske sikker på at overformynderiet kobles inn da (gjelder ikke det verdier over 75.000?), så jeg bekymrer meg ikke så alt for mye for dette. Og barna arver jo ikke bare formuen, men også gjelda, så det er ikke snakk om at den som sitter igjen må overta hele gjelda alene, og så kjøpe ut særkullsbarna i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 skrive huset kunn i mitt navn,skulle han dø,har jo ungene hans ingenting å arve,det blir jo ikke rettferdig for dem...huff,dette er virkelig ikke lett,vil gjøre det som er best for alle ungene hans...men skulle vi lage denne livsforsikringen blir det jo ganske dyrt også,har liksom mangen utgifter for tida...
januarsurprise Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Jeg skjønner ikke hvordan man tør å ikke ha livsforsikring. Jeg hadde måttet flytte fra huset vårt hadde mannen min dødd. Ikke bare mister man den man elsker, man må flytte fra hjemmet sitt og slite økonomisk i tillegg. Det koster helt klart kroner, men det er kanskje noe annet man kan prioritere bort?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 snakket med min mann og han lurte på hvorfor vi måtte ha livs forsikring...lurte på om eg ville tjene penger på at han døde????? håper han tulla...kvidde meg til å prate penger med han..han tjener 90 prosent av felles økonomien....han hadde aldri hatt livs forsikring....rart,han pleier jo være den som er flinkest av oss med penger....etter eg forklarte litt mente han at gjelds forsikring var best...turde ikke fortelle det om 2/3 deler som går til barna..får ta det litt gradvis...vi ikke bli missforstått...er absolutt ikke ute etter pengene hans og unner barna hans alt det de ha rett på...ikke lett dette...
januarsurprise Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Det som er med livsforsikring er at da kan enken/enkemannen bruke pengene på det som måtte trengs, man MÅ ikke bruke det på gjelden. Dersom man f.eks ikke har mye gjeld igjen er jo det praktisk Det var veldig rart å få papirene i posten husker jeg, hvor det sto svart på hvitt: "Ved *navn*s død tilgodeses... osv Uff, det var litt ekkelt, men samtidig er dette en nødvendighet for oss for å sikre oppveksten til barna. Skjønner det kan være vanskelig dersom dette er noe han ikke har tenkt på før, men det er jo absolutt noe det er lurt å snakke om. Kan jo la han tenke på det litt, også kan jo du sette deg litt inn i de forskjellige tilbudene som finnes der ute i mens Det går an å få time hos forsikringsrådgiver som kan råde dere til hva dere skal gjøre slik at dere sammen kan komme frem til en løsning begge er komfortable med
myren83 Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 ja dette er virkelig ikke lett, har nettopp vært oppi et arve oppgjør etter min mor. å lærte masse av det!! så no har jeg og min samboer forsikret hverandre, det får kun den gjennlevende av oss. og er man gift kan man sitte i uskiftet bo til du dør for så og betale ut barn,kan kansje hende du må betale ut særkullsbarna sin del,litt usikker dær,men er dere bare samboere arver du ingenting med mindre det finnes et tinglyst testament,en vanlig samboerkontrakt duger ikke når det er barn i bilde. de har sine krav. men med testament kan han gi deg 1/3 og resten deles på hans barn. så ender opp med at du må betale ut de. er vannvittig urettferdig. og spesielt om de ikke er myndige, hadde de vært myndige kan de si at de kan arve senere slik at dere kan beholde evt hus og hytte.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Jeg vet at dette er et ømtålig tema, med fare for og tråkke mange på tærne.Men hvordan kan du "Myren83" mene at det er vannvittig urettferdig at særkullsbarn skal ha rett på arven sin når en av foreldrene dør?Jeg står selv i denne problemstillingen NÅ, og jeg er dette særkullsbarnet som faktisk må se på at min fars nye kone og hennes barn ender opp med ikke bare min fars arv, men også etter min mor som døde først! Det er lett å sette sine egne behov først, og det er utrolig hva mennesker er villig til å gjøre når det er penger inne i bildet! Min mor var så dum at hun satt det lille hun hadde inn i huset som står bare på min far, tingene skulle jeg få etter hans død. Det som nå blir er at etter at de giftet seg, ville han forsikre nykonen og jeg ender opp med INGENTING! Hun bor nå i mitt barndomshjem og bruker møbler og ting som egentlig hørte min mor til! Jeg har selv barn fra tidligere forhold, og jeg har skrevet forsikring på min mann som han skal bruke til og betale ut dette barnet om jeg blir borte først.LITT rettferdighet skal det være i hvertfall!
vimsan Skrevet 7. april 2008 #14 Skrevet 7. april 2008 Min mor og stefar har kun særkullsbarn og de er gift. De har via advokat skrevet en avtale om at de kan sitte i uskiftet bo i 5 år etter den første dør. Etter dette kan vi barna kreve vår del av arven (hans to 1/2 og hennes tre 1/2) Vi 5 barna har alle signert på dette. Har lest en del om dette og fant ut at selv om man er gift kan man ikke sitte i uskiftet bo til man selv går bort dersom det ikke foreligger avtale om det, der alle parter er enige i dette. Så etter hva jeg forstår er det slik at selv om du er gift kan særkullsbarna kreve sin del av arven rett etter fars død dersom det ikke er avtalt noe annet. Dersom barna ikke er myndige er det biomor som må, sammen med barna, kreve denne arven.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #15 Skrevet 7. april 2008 så det beste er livsforsikring, da blir allt rettferdig...hans barn får pengene sine og våre felles barn slipper å flytte på toppen av alt...bare så dummt at min mann er over 50..da blir livsforsikring dyrt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå