Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på rett rundt 7 mnd sliter VELDIG med hard mage. Har fått beskjed av legen om å gi henne lactulose, men synes ikke det har gitt noen effekt. Jeg lurer på om det rett og slett er væskemangel. Men det er der problemet ligger. Hun nekter å drikke. Har prøvd vann og saft, både fra tåteflaske, drikkekopp og rett fra kopp. Men ikke noe fungerer. Hun spytter det rett og slett bare ut igjen. Gir henne mye fruktmos, og dette er det jo mye væske i. Men jeg skulle så gjerne hatt henne til å drikke. Noen som har hatt samme problemet, og har funnet en løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er inntaket av mm/mme?

Dersom det er mulig kan du jo forsøke å øke dette i stedet?

Skrevet

Høyr med legen om du kan gje ho flytande rensa parafin:) Det skadar ikkje tarmen, men virkar direkte på avføringa. Det beste vi fant, i alle fall:)

Ellers så er pære(dessert/saft/skrape sjølv) og eplejuice god hjelp til å holde avføring mjuk. Ikkje gje banan og blåbær.

Skrevet

Takk for gode råd. Hun får mme, men har gått ned på det, da hun tydelig reagerer på melk. Og soyamelk er ikke et alternativ, da jeg leste at de fort utvikler soyaallergi.

Har prøvd malt (i hver flaske), svisker, pære..etc etc.. ender med at jeg til tider må ta i bruk q-tips og babyolje. Men det er jo ikke bra i lengden det heller.

Flytende, renset parafin? Den har jeg ikke hørt. Skal sjekke det. For dette er ikke holdbart for snuppa. Først 4 mnd med kollikk, etterfulgt av hard mage. Stakkars lille barn.

Skrevet

Nei, det er heilt forferdelig for både unge og mor. Kanskje det kan vere ein ide å gje microlax i starten, for å tømme tarmen for hard avføring. Vi brukte faktisk oljeklyster heime(fekk opplæring på sjukehuset) i ein periode.

Det blir ein vond sirkel fort. ungen veit det er vondt, og held igjen. Resultatet blir endå verre hard mage. Det er dette mønsteret som er viktig å bryte.

parafin kan du gje i stor dose i starten, til ungen ikkje har hard avføring lenger, men meir diare/laus mage. Så kan du trappe ned til vedlikehaldsdose. Og så kan du prøve å trappe ned til å slutte. men det må gå over veker, for ellers er det rett tilbake i problem igjen.

Vi har gitt 10 ml x 2 daglig som den startdosa, til det harde var vekke, så trappa vi gradvis ned til 5 ml x 2 dagl. som vedlikehaldsdose. Det fungerer:) Men det kan hende du må prøve deg fram for å finne dosa som er rett for di jente.

Dette kan du få legen til å søke om å få på den "andre frikort grensa", kor du får dekt 90% av det du betaler over 1750(?) på eit år. Den er ikkje så dyrt, men det kan vere andre ting du også får på dette, slik at summen kan bli over?

Skrevet

vesla her har det også sånn, tar i så hun kaster opp av og til...

men vi gir litt linfrø i yoghurt til kvelds, og syns det har hjulpet mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...