Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Alt vi får fra svigerfar lukter vondt etter at det har vært i huset hans/bilen hans. Gjelder gaver, ting han har kjøpt for oss, gamle ting han vil gi oss, tom. penger hvis det har vært i lommeboka hans. Det lukter gammelt, uvasket, røyk og mugg. Dette gjør det vanskelig å ta imot noe fra han med en glad mine. Vil helst ikke ha noe derfra. Lukten går vanligvis ikke bort. Noen ganger har vi luftet tingene vi har fått, hatt de ute eller i garasjen over lang tid og vasket det nøye, og da har lukten gått bort. Hvordan kan jeg si ifra på en pen måte uten å fornærme han grovt når han kommer med gamle bøker o.l som han vil bli kvitt? Vi vil ikke ha det. Han vil gjerne kvitte seg med ting og er glad for å gi bort ting han har fra før. Skal vi f.eks kjøpe noe nytt, så sier han alltid at det trenger vi ikke for han har det og det, og vil gi det til oss. Jeg informerer nødig om eventuelle anskaffelser lenger, for jeg vil ikke ha ting fra han som stinker. I tillegg har han en absurd interesse for hva vi handler inn, selv matvarer legger han seg opp i- Hvor vi handler, hva vi handler. Dette synes jeg ikke at han har noe med. Her om dagen hadde jeg kjøpt bind og tamponger, og han begynte å mase om hva jeg hadde kjøpt da han så at jeg kom inn i huset med en bærepose fra butikken... Det er ganske slitsomt med en slik innblanding på dagligdagse detaljer. Men det verste er lukten. Han lukter vondt selv og, og jeg lufter alltid etter at han har vært på besøk. Hans egne barn har prøvd å ta det opp med han at det lukter vondt i huset hans, men de får ikke gjennomslag, selv om han til en viss grad har erkjent at han har problemer med muggsopp i huset, så er han ikke villig til å gjøre noe med problemet.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Problemet er nok at han ikke merker lukten selv fordi han er vant til det. Svigermor røyker masse, og alt vi får derfra stinker av røyk, så mye at mine venner blir "sjokkert" over at barna får pakke opp gaver derfra før de blir luftet godt. Vi har hintet til svigerfar (som er en fornuftig person!), som selv ikke røyker, men han er jo vant til lukten, så han sier selv at han ikke kan merke noen lukt. Jeg tror det er vanskelig å gjøre noe med det, og jeg ror eneste løsningen er å redusere kontakten hvis lukten er et stort problem. Hva du handler er forøvrig ikke hans business, og det må det være greit å si til ham, først på en diskret måte. "...Det er bare kjedelige husholdningsting, ikke noe å snakke om på en så deilig dag. Har du vært ute på tur i det fine været?" og så får du enten vente med å pakke ut posen, eller holde ham opptatt med en annen samtale mens du holder på og ignorere spørsmål om hva som er i posen. Fungerer det ikke får du bare eller mannen din si det til ham direkte, for det har han ikke noe med, og plager det dere er det verdt å forsøke å gjøre noe med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå