Gå til innhold

Orker ikke mer... noen med råd eller erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 1,5 år.... alltid bli å glad=) går i barnehage å trives der, sover et par timer mellom ni og tolv. legger seg med et smil om munnen kl 7

MEN står opp mellom halv 5 og fem,,, uansett når han legger seg, å det gjorde han før vi stilite klokka også...

begynner å bli utrolig sliten nå

noen med råd eller erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det natt, så er det natt. Du bestemmer når dere skal stå op. La ham ligge i senga til du bestemmer det er morgen. Gjør det så veldig tydelig at nå står vi opp!

Skrevet

ja men dan hyler å skriker så fryktelig, skal han skrike frem til kl 6 da? syntes det er vanskelig jeg,

om han sovner igjen må jeg jo vekke han rett etter på da.

Skrevet

har hørt rådet om at du skal "markere at det ennå er natt".... Ikke for å være frekk, men tror ikke de som gir sånne råd har med sånne barn å gjøre. Vi har en som har slitt med søvn siden dag 1, nå er han snart 2 år. Han våkner som regel halv 7, men har en periode vært tidligere. Dessuten våkner han i løpet av natten. Skjønner akkurat hvordan din gutt er når han våkner,,,, er ikke sjans til å sovne igjen:( Har ikke så mye råd dessverre, men du er hvertfall ikke alene....

Eneste jeg kan tenke meg er at du kan prøve å korte inn på luren på dagen, et par timer kan kanskje bli mye?

Skrevet

Skjønner at du synes det er vanskelig, for det er vanskelig. Men han er stor nok til å skjønne at det er du som gir signalet om når dagen begynner. Fortell at nå er det natt, når det blir dag drar mamma fra gardinen, f. eks. Da gir du tydelig signal om at nå skal vi stå opp.

Skrevet

Jo takk, med fire barn, så har jeg hatt "med sånne barn" å gjøre :-)

Skrevet

vi har også sliti siden dag 1 med det. men nå våkner han ikke om natta men veeldig tidlig, han sovner ikke igjen. tror ikke det er mulig å korte inn luren for han er jo oppe så tidlig å, trnger den søvnen, jeg vet ikke jeg. skal til samtale med helsesøster på mandag. er helt fra meg jeg....

Skrevet

Jeg har også vært på helsestasjon et par ganger og spurt om råd, men har ikke fått noe hjelp. Vil gjerne høre hva du får til råd:) Jeg fikk en gang råd om å bruke ferber (ikke aktuelt), og så råd om at faren må ta han på morgenen. Det hjalp oss ikke, han våknet likevel. Den som ikke står opp får selvsagt sovet litt lengre, men poenget var jo å få han til å sove lengre. (dette var en periode han våknet halv 6).

Hilsen anonym over i tråden:)

LondonCalling, med 4 barn er du sikkert mer effektiv enn oss;) no offense;)

Skrevet

Er enig med anonym som sier at de som sier at man skal markere at det enda er natt,ikke har hatt sånne barn selv...Eldste gutten vår sto opp litt over 5 hver dag en sommer. Vi var da i Nord-Norge, og da kunne man ikke akkurat vise at det var mørkt heller. Han var rett og slett lys våken, ingen mulighet for at han skulle sovne igjen. Var flere som sa til oss at vi ikke skulle ta han opp, og noen som sa at de lot de ikke stå opp før da og da. Det går sikkert an med store barn som man kan forklare det til,men ikke en 1-åring. Jeg skjønner veldig godt problemet ditt,og vet en del som har det sånn. Tror ikke det er så veldig mye å gjøre jeg, noen erbare morgenfugler. Funket dårlig å endre med sovetidene. La vi han senere,i håp om at han skulle stå opp senere, så hadde det heller motsatt effekt. Han sov veldig korte blunder på dagen,så gikk ikke å kutte ned på det heller. Håper det endrer seg for dere snart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...