Gå til innhold

Blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig disse tallene på blodtrykk? Sist hadde jeg 122/50, og noen ganger har jeg 110/90, Begge er like greit, hva er for mye/ for lite?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodtrykket skal ligge på 100 pluss alder (overtrykket), det er lissom en regel man går etter.

Undertrykket skal ligge på mellom 60-80. Man skal vel ikke overstige 130-140 i overtrykk når man er gravid. Er ikke helt sikker på akkurat det da. I tilfelle fare for svangerskapforgfning.

Skrevet

Normal verdien for blodtrykket ligger rundt 120/80. Blodtrykket er høyt når det kommer oppi 140/90 (uansett alder). Lavt trykk under 110/70.

Skrevet

når du spør om tall så er kan jeg forklare at det første tallet er : hjerteslag ut fra hjerte / hjerteslag inn til hjerte

jeg har antagelig naturlig lavt blod trykk for jeg merker ikke noen symptomer som svimmelhet ol. men noen ganger kan jeg se stjerner og få blod trykksfall men det er når jeg slapper av og er rolig :)

jeg har 110/65 men da er jeg lett kavet siden jeg har med meg en 2 åring til legen - er hjemme værende på fulltid og har ikke barnepass.. hehe så ja prinsen må bli med til legen og han sitter ikke alltid i ro..

svangerskapet før dette så hadde jeg jevt et blod trykk på 95/55 - 60 det var så lavt at legen ikke forsto hvorfor jeg ikke svimte av...

Skrevet

Vi er tre søsken med lavtblodtrykk. Min søster og jeg ligger jevnt på 90/50 og lillebror på 90/60. I svangerskapet har overtrykket mitt steget til hele 110(!) i perioder, men nå har jeg sånne ekle blodtrykksfall. Kan ligge på 40 i undertrykk. Da går man i bakken. Enkelt og greit.

Skrevet

Dette er veldig individuelt, og det er vanskelig å gi noe riktig svar. Ideelt sett etter bøkene skal man ligge på rundt 120/80. Den "regelen" med 100 + alder er man totalt gått bort ifra, hvertfall på sykepleierutdanningen som jeg går nå, så ikke bry deg om den. Siden det normale blodtrykket kan variere veldig fra person til person, vil også lavt blodtrykk og høyt blodtrykk variere like mye. For meg var 140/80 normalt og ble konstatert på første svangerskapskontroll. Da jeg var nede i 120/70 besvimte jeg flere ganger for dagen. 120/70 er jo ikke lavt i forhold til bøkene, men dette var altså lavt for meg. Det eneste som er viktig å huske på er at det er undertrykket man skal passe på, altså tallet etter / når man snakker om svangerskapsforgiftning. Når legen vurderer om du har høyt blodtrykk og frykter f.eks sv.forgiftning så vil h*n gå utifra ditt normale blodtrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...