Gå til innhold

Phenergan -kvalmestillende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk kvalmestillende hos legen min i går, siden prostafen ikke fungerer og jeg er så utrolig dårlig at jeg ikke orker noen ting pga kvalmen..

Noen som har erfaring med phenergan, eller andre kvalmestillende medikamenter?

Vil jo helst la vær å ta noe, men er nødt nå siden jeg ikke får i meg noenting og bare ligger på sofan og kaster opp alt jeg spiser og drikker...

Videoannonse
Annonse
Gjest Maja:)
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med noen sånne ting, men må bare spørre deg om slike kvalmestillende ting kommer i tabelettform? Jeg mener, hvis man er forferdelig kvalm og bare spyr, vil jo det komme opp igjen. Eller får man noe som skal inn i rektum, (endetarmen)?

Skrevet

Phenergan, er ett antihistamin.

jeg kjenner kun til afipran (som er antiemetikum) dette er også trygt å bruke under svangerskap.

det har hjulpet meg, ikke noe særlig å være superkvalm og dårlig. syns ikke du skal ligge å ha det dårlig, må jo få i deg litt næring og. du må jo passe på at du ikke blir dehydrert.

Skrevet

afipran finnes som stikkpille;)

Skrevet

Er tabeletter jeg har fått, kaster jeg opp etter jeg tar den, må jeg ta en ny. Går som regel bra å drikke litt og litt. Om man ikke får i seg noenting, blir man jo dehydrert og må innlegges for å få veske og næring.

Skrevet

det finnes endel medikamenter i mixtur form og som smeltetablett da. litt lettere å få i seg. syns du skal snakke med legen din på nytt, viktig at du faktisk får i deg medisinene dine.

Skrevet

Jeg har tatt phenergan i perioder, da jeg var innlagt på sykehus samt i en periode etterpå, fra slutten av desember til slutten av januar ca. Jeg ble veldig slått ut av disse, sov mye, men spydde i alle fall ikke. Det var en lettelse å endelig få hjelp mot spyinga, håper du vil få en god effekt du også og at du slipper kvalmen etterhvert:)

Skrevet

Jeg brukte Phenergan i mitt første svangerskap.. Fikk det ikke pga kvalme, men for at jeg skulle få sove om natta.. ( mange som blir veldig trøtte av det) Men måtte bare kutte det ut, ble helt i koma dagen etterpå..

Skrevet

Jeg tok Phenergan i forrige svangerskap. syntes det hjalp men ble veldig trøtt av de. Dette svangerskapet tar jeg Afipran- de hjelper også, Og jeg blir ikke trøtt så synes afipran er bedre.

Skrevet

jeg har tatt de de værste dagene i dette svangerskapet, men har sjelden vært verdt det da jeg blir så trøtt at jeg bare må legge meg. Og i tillegg er supergroggy dagen etter og dermed enda kvalmere. Siden jeg har en toåring kan jeg ikke sove dagen lang, og det har derfor vært mer praktsisk for meg å være kvalm og spy....

tabletten er veldig liten så jeg klarte å ta den uten å brekke meg hvertfall

Skrevet

Som flere sier her, så blir de fleste veldig trøtte av phenergan. Jeg har ikke brukt det selv, men vi bruker det som sovemedisin der jeg jobber (avrusning). Som er sagt over så er dette en antihistamin (allergimedisin), men brukes som oftest pga bivirkningene som følger med (trøtthet). Jeg personlig, har ikke hørt om at det brukes mot kvalme. Men får håpe det fungerer for deg :) Forferdelig å være såå kvalm hele tiden :(

Skrevet

Tror jeg skal be om afipran neste gang jeg er hos legen. Tok en halv tabelett i går, og søvnet etter en time. Var fælt, ble skikkelig svimmel og rar. Og den ene foten min ble kjempe urolig, måtte slå på foten for at det skulle bli bedre. Var nesten sånn krampe aktig, bare at det ikke var like vondt. Var mer bare ekkelt. Våknet flere ganger i natt pga den foten.. Blir nok ikke å ta mer av de tabelettene, når jeg ble så rar av å bare ta en halv. I morges greide jeg ikke stå opp når ungen våkna, så heldigvis var pappan så snill og ta han i dag også enda det var hans tur til å sove et par timer lengre.

Skrevet

Huff... *lyserosa* du har hatt bivirkninger som er helt vanlige. Mange som får veldig "hangover" dagen etterpå. Mange som får mareritt også, bra du slapp det da.

Hør med legen om å få afipran du, så slipper du disse bivirkningen. Trodde egentlig ikke gravide skulle ha afipran, jeg fikk det ikke, men ser flere har fått det av legene sine.

Skrevet

Afipran er ikke farlig for gravide, men man skal være mer forsiktig med Zofran. dette fordi det ikke finnes like mange studier som har avdekket eventuelle skader ved bruk av Zofran.

og er man super kvalm og takler ikke tabletter, så finnes som nevnt tidligere afipran som stikkpille og mixtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...