Gå til innhold

Er 145/85 høyt blodtrykk? (Mtp svangerskapsforgiftning..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har følt meg litt dårlig og kvalm i dag, og hadde på sist sjekk hos jordmor +1 i protein i urinen. Har sånn digital blodtrykksmåler her hjemme, så tenkte jeg skulle måle blodtrykket sånn for morro skyld..

Så nå lurer jeg på hva som er høyt blodtrykk (mtp. svangerskapsforgiftning)?

Har tidligere ligget på 130/60...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt forhøyet er det jo, men ikke farlig høyt. Sikkert lurt å følge med det fremover. Og skulle du bli dårligere så ikke nøl med å skaffe hjelp.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Ikke høyt dette ifølge min jordmor og lege :-)

Skrevet

Det er helt på grensen men ikke superdrastisk, spørs vel kanskje litt hvor brått endringen har kommet også.

Høyere enn 140/90 regnes som lett svangerskapsforgiftning hvis man i tillegg har proteiner i urinen (og/eller ødem) i følge lommelegen.

Du får se an utviklingen og ikke nøle med å kontakte føden hvis det blir verre.

Vær ekstra på utkikk etter hodepine og synsforstyrrelser.

Men så er det jo sånn at hvis man er stressa f.eks., så går blodtrykket opp.

Kan være flere grunner til det.

Man skal altså ha ødemer og proteiner i tillegg for at det skal være sv.skapsforgiftning

Skrevet

Det er ikke et for høyt blodtrykk.

1+ på proteiner er ikke tegn på svangerskapsforgiftning, men kan komme av forurensning av prøven eller utflod. Ved svangerskapsforgiftninger blir proteinnivået 3+ eller 4+.

Vær obs på symptomer på svangerskapsforgiftning, for de kan komme fort. Er du usikker ta kontakt med lege, jordmor eller sykehuset.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Et normalt blodtrykk skal ligge på 100+alderen din/80. Det betyr at jeg som 26'åring skal ha et blodtrykk på ca 126/80. Legen min sier at dersom blodtrykket stiger til 140/100 eller mer, og jeg i tillegg har proteiner i urinen og ødemer i kroppen - da har jeg svangerskapsforgiftning.

Det er helt normalt at blodtrykket stiger litt hos den gravide når hun nærmer seg slutten. Tidligere i svangerskapet har jeg ligget på ca 120/80, men ved de to siste kontrollene har blodtrykket mitt vært på 130/85. Fullstendig normalt. Ift det med proteinen i urinen din, kan det komme av at urinprøven din var forurenset av utflod også.. Skjønner at du blir litt bekymret, men antakeligvis er alt i skjønneste orden =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...