MrsL1 Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Fikk netopp høre fra ei venninde at parmesan er fyfy, ganske dumt, siden jeg har spist det nesten hver dag i 4 mnd, er kjeme glad i italiensk mat, og da er liksom parmesanen et must.... har også spist det på vannmelonen (jada, vet det er sært men jeg liker det!) bare raspet litt over toppen liksom... men er det farlig å spise?
Gjest Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 Nei, det er ikke farlig. Parmesan er ikke en mykost, så listeria trives ikke i den.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 5. april 2008 #3 Skrevet 5. april 2008 jeg har fått beskjed av jordmor å ikke spise parmesan. det er en vel lagret ost å er utrygg
Trulte troll Skrevet 5. april 2008 #4 Skrevet 5. april 2008 I følge Matportalen (http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter): "Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide."
L@boline Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Takk for info :-) Jeg trodde og at parmesan ikke var bra, men da kan vel det trygt spises. Er jo veldig godt da :-)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Grunnen til at det er usikkerhet knyttet til parmesan er at denne osten ikke er pasteurisert, og at vi gravide ikke skal spise upasteuriserte melkeprodukter...
juli-prins:) Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Jeg fikk et stort nei av jordmor da jeg spurte om jeg kunne spise permesan. Den inne holder ikke pastorisert melkeprodukter. Men det er jo meninger omkring alt og alle her inne, så gjør det du føler for selv:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå