BergensMamma18 Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Heisann:-) Idag har min kjære malt barnerommet. (vannbasert maling) Noen som vet hvor lenge man må lufte før man kan begynne å innrede det å slikt, gardiner osv.... Gasser fra malingen kan vel fort sette seg i gardinen?? Takk for svar:-)
Bebis120408+150511 Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 jeg ville ha ventet ihvertfall 1 uke før jeg hadde begynt å innrede..+ hatt et vindu litt på lufting i den tiden:)
Gjest Skrevet 5. april 2008 #3 Skrevet 5. april 2008 Vannbasert maling avgir gasser mye lengre enn oljebasert, så man sier vel egentlig en måneds tid. La et vindu stå på gløtt der hele tiden en uke eller to, samt luft med så åpent vindu som mulig når du kan. Etter to-tre uker hadde jeg begynt å innrede.
Gjest Skrevet 5. april 2008 #4 Skrevet 5. april 2008 For å korte ned herdetiden til malingen vil jeg anbefale å ha høy temperatur i rommet, og kanskje heller sjokklufte et par ganger om dagen. Hvis du kan ha 25-30 grader (les på spannet) vil prosessen skje hurtigere enn om du bare har vanlig romtemeratur eller har det kjølig fordi du lufter hele tiden. Jeg vil derfor anbefale at du venter litt med gardinene og heller setter inn en ovn Du kan selvfølgelig lufte så mye du vil, men du vil da fyre en del til kråka. Når det gjelder hvor lang tid du trenger mhp type maling vil jeg anbefale deg å ta kontakt med de som solgte deg malingen, eller produsent for å være på den sikre siden. Det kan være litt forskjell på vannbaserte malinger, noen trenger lenger tid enn andre. Lykke til
nussie Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Begynte å innrede barnerommet tre dager etter ferdig malt vi,vi luftet ut hele tiden pluss hadde på ovn der når vi ikke luftet.Var ikke lukt igjen da,men mulig gasser da.da har sikkert vi innredet for tidlig vi da..men jeg har da aldri hørt noen gang i alle de årene jeg har malt forskjellige rom at det skal gå en mnd før man kan innrede.. Vi har ikke hengt opp gardiner enda,men ting som vogn,seng osv er satt inn der.ikke ferdige i forhold til kommode,pynteting osv,men det var så godt å få alle tingene inn på rommet det skal være(unntatt vogn da selvsagt..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå