Gå til innhold

Noen her som har opplevd feberkramper på gullungene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff.. eg har ikke opplevd det og håper inderlig at jeg slipper oppleve det.. det er en av mine største skrekker...

håper det går bra med ditt lille gull

Skrevet

Takk for det. Selv om det er ufarlig så er det desidert det jævligste jeg har opplevd og jeg har aldri vært så redd i hele mitt liv. Håper ingen av dere får oppleve det.

Skrevet

opplevde det når jeg passa niesa mi+ at det var ti dgr før min termin..

Værste opplevelse ever!!

ALLE SOM IKKE VET HVA DET ER: LES OM DET!!!

for det kan være greit å vite, så man slipper å få sjokk hvis man opplever det..

Lizzy. hvos lenge varte det? dro dere på sykehus?

Skrevet

Vår lille snuppe har hatt feberkramper 2 ganger, første gang var ho 18 mnd. Jeg hadde feberkramper selv som liten, og vet at dette til en viss grad kan være arvelig. Og heldigvis stort sett ikke farlig, bare veldig skummelt!

Første gang satt vi på legevakta og ventet, ganske bra timing for første anfall, midt i det hele :) alle var veldig flinke med både oss og ungen, stakkars turnuslege hadde aldri sett det før, anfallet varte kanskje 5 minutter, men hun fikk stesolid og paracett veldig fort.

Andre anfallet kom hjemme ved middagsbordet 2 mnd seinere, og varte ca like lenge, men var ikke like dramatisk som første gang. Vi var kjappe å rive av ho klærna. Ringte likevel 113, veldig trygt å ha noen rolige å prate med. Kledde av og ga paracett. Vi dro på legevakta etterpå for sikkerhets skyld.

Det ekle er at de slutter å puste, skummer om munnen, er ikke kontaktbare, blir blå på leppene. Forferdelig å føle at man mister kontrollen, og helt sikkert for de små også!Hvis man aldri har sett et krampeanfall før er det i hvert fall skummelt!

Når jenta er syk med feber nå, er jeg ganske liberal med paracetten, Ønsker meg ikke flere anfall, men vet risikoen er stor. Så jeg prøver være mentalt forberedt og alltid med paracett for hånden i stellebag ol. Og vi har fått stesolid vi kan gi hvis krampene skulle vare utover 5-10 minutter.

Råd: kle av ungen, åpne vinduer, kjøl ned! Gi paracett rektalt så fort det går. Vær gjerne på telefon med 113 mens det pågår for sikkerhets skyld. Vi har i hvert fall fått beskjed om at vi bare skal ringe.

Skrevet

Uff, altså! Det høres så sinnsykt skummelt ut! Snuppa vår har en tendens til å få veldig høy feber, når hun først får det. Gjerne over 40 og da er jeg skikkelig redd for at hun skal få disse krampene. Men vi har heldigvis sluppet unna hittil... Jeg har lest mye om det, for å være forberedt, men får nok likevel sjokk om det plutselig skulle skje!

Men jeg tenker -hva om klumpen får feberkramper mens hun sover!? Vi har jo babycall og alt og titter innom med jevne mellomrom, men det kan jo likevel skje uten at vi oppdager det!

De gangene hun har hatt så høy feber, har vi selvsagt gitt paracet/ibux, men noen ganger går den ikke ned likevel og vi har dratt til legen som heller ikke har kunnet gjort noe.

Velvel, hun er rimelig frisk nå da (hatt diarè) en uke, men heldigvis lite feber.

Men tilbake til spørsmålet; hva om barnet får feberkramper når det sover!?

Skrevet

Var på middag igår hos svigermor, og på vei hjem så fikk Natty kramper i bilen. Heldigvis kjørte vi forbi legevakta når vi oppdaget krampene, så vi fikk snudd og grisekjør inn der igjen. Kom rett inn til legen og de fikk av hun klærne og gitt hun Stesolid som stoppet krampene. Legen ringte ned til sykehuset og siden pleide å legge inn de som hadde feberkramper for første gang og når vi i tillegg gjerne ville at de skulle kikke på hun, så ble natta tilbragt på sykehuset. Nathalie synes det var veldig kjedelig å hele tiden bli vekket for å ta enten tempen eller blodprøver. Men nå har vi hvertfall kommet oss hjem igjen, og har fått instruks på hva vi skal gjøre hvis det oppstår igjen (bank i bordet). Heldigvis er det helt ufarlig. Men var dritekkelt å se hun hadde kramper og vi visste jo ikke hva det var med en gang.

Krampene varte vel i ca 2- 3 minutter siden det tok litt tid før vi oppdaget krampene og så måtte vi snu bilen og kjøre tilbake til legevakta. Jeg er blitt bekymra for kramper om natta, men legene sa at krampene er jo ikke farlig, og de går jo over av seg selv som regel. Men en god regel er å ta tempen på ungen før dere legger dere hvis gullungen er syk eller har hatt feber før på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...