Chezka Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Jeg leste innlegget lenger ned ang passiv røyking, og ble litt betenkt.... Jeg har selv aldri røkt, og mannen min sluttet da vil ble sammen. Hjemme hos oss er det selvsagt ikke lov å røyke inne. Hos hans familie er det få som røyker, og de som røyker går alltid ut for å ta en blås. Så der er det intet problem. Men så min familie da.... Jeg har stor familie, og alle mine søsken m/partnere (foruten én) røyker - og alle røyker inne. Ofte reiser vi på helgebesøk til min gamle mor (som ikke røyker), men mine søsken m/ partnere røyker inne der også. Det kommer ikke på tale å få noen av disse til å endre denne uvanen dessverre. (Har prøvd opp gjennom årene, også da min datter var liten for 20 år siden). Jeg er nå 19 + 4, og har gjennom svangerskapet vært på besøk ganske mange ganger, både hos mine søsken og hos min mor. Alle gangene har jeg blitt utsatt for konstant passiv røyking. Som jeg nevnte lenger opp er det ikke mulig å få disse til å slutte å røyke inne, verken hos dem selv eller hos min mor, uansett hvilket argument eller faktaskriv jeg måtte komme med. De avviser blankt slikt "tøv". Hvordan i huleste skal jeg forholde meg til dette? Skal jeg altså slutte å besøke hele min slekt frem til lillegutt er så stor at han ikke vil være med lenger?? Barnevakt for et par timers besøk er jo ikke aktuelt. Hvordan skal jeg løse dette i praksis?
lille oscar + bebis Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 hei! har litt av det samme problemet.. bare det gjelder hans familie. "heldigvis" bor de litt langt unna, så det blir ikke så ofte vi sitter i passiv røyk, men når vi er der så bor vi hos dem (påsken f.eks) så det var ganske så irriterende! Typen min gav beskjed nå i påsken og sa at vi satt pris på om de ikke røyket inne når vi var her, siden jeg er gravid.. Moren hørte på, men faren hans bare fortsatte å røyke.. Vet ikke hvorfor, litt gammaldags "mitt hus mine regler" holdning? Men vi har blitt enig om at når babyen kommer så gir vi beskjed før vi kommer på besøk at vi vil gjerne komme i et røykfritt hus, hvis ikke så kan de ikke forvente at vi kommer.. håper at de tar det bra, og at de lytter øre.. Heldigvis tør typen min å gi beskjed om dette til sine foreldre.. hadde ikke jeg tørt...
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 5. april 2008 #3 Skrevet 5. april 2008 Ja, jeg ville sluttet å besøke de...For da tenker de seg gjerne litt om.. men mange røykere er utrolig egoistiske og tenker ikke på hva de utsetter andre for (sier ikke at aller er slik, men det virker som de i din familie er av denne typen) Inviter de heller hjem til deg.. Der forstår de at det er du som lager reglene... Da jeg var gravid med førstemann ga vi beskjed til mine foreldre at det var uaktuelt å komme på uanmeldt besøk så lenge de røykte inne, for greit at jeg og mannen min kan velge å utsette oss for røyk, men lillegutt kunne ikke valgt selv.... De har ikke røykt inne siden 2004 og trives nå mye bedre med å gå ut å røyke... Tror nok at familien din vil forstå etterhver at det blir galt at deres dårlige uvaner skal hindre familien fra å samles.... SÅ egoistiske kan de ikke være...
lille oscar + bebis Skrevet 5. april 2008 #4 Skrevet 5. april 2008 men det innlegget lenger nede om passiv røyking.. hva heter det i overskriften? finner det ikke..
Chezka Skrevet 5. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2008 Dessverre - SÅ egoistiske er de nok :-) Her blir ikke røykingen sett på som "deres dårlige uvane", men som at jeg er hysterisk og fanatisk. Hadde mange harde kamper da min datter var liten, uten å vinne. Når lillegutt blir født har jeg allerede bestemt at jeg kommer til å gi beskjed om at vi ikke kommer på besøk til noen som røyker inne, men er litt stusselig å ikke kunne dra på besøk til noen av mine før fødselen heller. Har veldig tett kontakt med mine søsken. Slik som det er i dag er det allerede to av mine søsken som ikke kommer på besøk til meg pga at de ikke får røyke inne, og de andre syns det er "tungvint" å måtte gå ut. Ikke enkelt dette....
Miss Misantrop Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Skjønner heller ikke dette med mitt hus, mine regler. Får jeg en vegitarianer på besøk strekker jeg meg kjempelangt for å lage riktig mat, får jeg en allergiker på besøk kjøper jeg nye dyner så hun skal holde seg frisk. Man strekker seg jo langt for at gjester skal ha det bra. Og når det gjelder ens egen familie, barn og barnebarn skulle man tro man gikk enda lengre. Det er det samme med bilkjøring. Når noen sier i fra i min bil at de er redde for å kjøre bil kjører jeg sakte, jeg kjører ikke forbi andre biler. Holder god avstand. Det er å ta hensyn. Mange menn gjør akkurat det de alltid har gjort. Det går ikke fort, argumenterer de. Det spiller ingen rolle syntes jeg. Det som spiller en rolle er at folk ikke er glade rundt meg. Jeg tror at hvis dere slutter å komme på grunn av far som røyker, vil mor trå til og få far til å slutte å røyke inne. Og selvfølgelig tar jeg problemer opp med min familie også tar han opp problemer med sin familie.
Chezka Skrevet 5. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2008 Det heter "dårlig samvittighet" av -vilvil-
Chezka Skrevet 5. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. april 2008 Ja, Miss Misantrop, SÅ enkelt og logisk er det for meg og deg, men det er som om røyking er en slags kjepphest for mine søsken og partnere. Den minste lille antydning om at det er mye røyk inne (når f.eks 6 stk sitter å røyker hele tiden) blir slått hardt ned på. Da er jeg hysterisk, fanatisk og "kan jo bare gå meg en tur ut". Skjønner? Min mor "blander seg ikke" i noe som helst, og sier ingenting til de som røyker - ikke engang om det er barnebarnet det gjelder. Hun er i tillegg så lite belest - eller hva skal jeg kalle det for - at hun ikke har hørt at passiv røyking er farlig. Hvis jeg forsøker å forklare henne dette, sier hun i en nedlatende tone at " det er nå ikke måte på hvor klok du er". Hun er ekstrem altså.... Tror jaggu jeg skal begynne å boikotte besøkene hos familien min :-)
Miss Misantrop Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Jeg sympatiserer. Har også en mor med dr. grad i såper. Veldig slitsomt fra tid til annen.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Dere er litt "heldigere" enn meg vil jeg tørre å påstå... i mitt tilfelle er det litt verre... Her er det kjæresten min som er synderen, han nekter å slutte å røyke. Det er nå så. Han røyker heldigvis ikke inne, da det ikke er lov der vi bor, men orker ikke dra på trappa å røyke, og røyker derfor ut vinduet. Dette gjelder også i bilen, røyker konstant og mesteparten kommer jo bare inn igjen, og enda jeg sitter der å hoster og alt bryr han seg ikke. Han forklart han 100 ganger hvor skadelig dette kan være, men mener at det er bare bull shit, og at folk overdriver hele tiden osv... at man MÅ ha litt sånne "usunne" ting for å ikke bli syk når man først opplever det. Men herregud da, må da være måte på. Må da være mulig å ta LITT hensyn, eller er jeg helt på villrede??? Synes i det minste han kan dra på trappa å røyke. Sitter på soverommet å røyker ut ruta, fordi han ikke gidder. Savner virkelig å ha en kjæreste hvor man kan snakke med problemer, men han begynner bare å kjefte og smelle så har nesten gitt opp. I tillegg er han en gris, roter og skitner til alt hjemme. Vasker ALDRI hendene sine etter han har vært på do osv... hvordan skal dette gå når ungen kommer? Han kan jo bli alvolig syk av dette?? Hvordan skal jeg klare å "endre" han??
Miss Misantrop Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Tror folk er vanskelige å endre. Dette med håndvask har jeg ei venninne som flere ganger har prøvd å diskutere med sin partner. Han sier at snurrebassen ikke er mere uren en hendene sin og derfor trenger han ikke håndvask. Og når han gjør andre ting bruker han jo papir. Man kan jo bare ikke argumentere mot folk som absolutt ikke har fulgt med på undersøkelser som er blitt laget de siste 100 årene. Dra frem artikkeler, kanskje..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 5. april 2008 #12 Skrevet 5. april 2008 Dette er en vanskelig situasjon du er kommet i HI,men jeg hadde aldri utsatt mitt ufødte barn for passiv røyking,mer enn jeg utsetter min fødte unge. Jeg hadde ikke reist på besøk til noen som røyker inne. Dette hadde jeg sagt i fra om,men jeg hadde ikke anklaget dem for å røyke inne,for hva de gjør i sitt hjem er deres sak,men sagt klart i fra at du tar dine valg ut fra hva dem gjør. Jeg hadde også sagt at de er hjertelig velkommen til å besøke meg,når det måtte passe. Til anonym som har en samboer som røyker,vel,det er jo en ting en burde ha snakket om før en kom så langt som å planlegge barn,hvis det var planlagt da.Synes det er veldig egoistik jeg at t.o.m faren til barnet ikke vil ta hensyn engang. Bryr han seg ikke om deg og barnet? Det at han ikke vasket hendene etter toalett besøk,er en ting som hadde gjort at jeg ikke hadde vært samboer eller kjæreste til den mannen.Hos meg er renslighet veldig viktig. Der er så masse basilukser ute og går at håndvask,det er veldig veldig viktig. Enig også med de som sier at en gjør vel det en kan for å gjøre gjestene fornøyde. Får jeg en gjest på besøk som f.eks ikke tåler melk,lager jeg ikke mat som det er melk i ,da kjøper jeg inn soyamelk og lager av dette. Synes det er vanlig folkeskikk jeg å legge ting til rette for den enn har på besøk,men som sagt,enn har jo ikke noe enn skulle ha sagt om hvordan folk oppfører seg i sitt eget hjem,men vi kan ta valg ut fra det.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #13 Skrevet 5. april 2008 Ja, vi snakket om det før jeg ble gravid... og da sa han bestemt at han skulle slutte dagen vi fant ut at jeg var gravid. Dette gjorde han altså ikke, mener han skal slutte til jeg føder da, men har allerede gått 4mnd hvor han har lovet å slutte. Kan overleve med det at han røyker, men synes bare han kan vise hensyn, og røyke på trappa, la være å røyke i bilen osv... men men... Tror nok han bryr seg, bare det han tror selv at det ikke tar no skade, og mener folk og vitenskapsfolk overdriver hele tiden. Så vet ikke hva jeg skal si eller gjøre for å overbevise han... Han mener det er sunt med bakterier, og akkurat som typen til vennina til du lengere her oppe:) Mener han at det er mye mere bakterier andre steder som på mobil osv... enn når han er borti snoppen! Off, ikke lett det der... greier jo ikke dra fra han eller, elsker han jo over alt på jord, vi har det jo ellers veldig fint.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #15 Skrevet 5. april 2008 Hihi, litt gøy å se hvordan en liten skrivefeil kan endre betydningen i setningen totalt anonym 20:55 Men skjønte hva du mente!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #16 Skrevet 5. april 2008 Oi, trodde du skrev besøkT istedet for besøkE. Ergo: du hadde sluttet (å røyke) og besøkt dem (dratt til dem)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå