kavli Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Gutten min på snart 7 mnd har det med å kaste opp i tide og utide. Og det er STORE mengder, gjerne alt han har spist de siste timene. Med unntak av noen episoder med oppkast da han var nyfødt og et par ganger senere (spiste fortsatt bare morsmelk), så har dette begynt etter at han fikk annen mat enn morsmelk. Han kaster opp alt, potet/gulrot, morsmelk, grøt. Det skjer ikke hver gang han spiser, men det forekommer oftere og oftere. Jeg husker ikke helt, men tror dette begynte først etter at vi begynte med havregrøt. Mener han ikke hadde dette problemet da vi begynte med maisgrøt først.
It's all about me Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 Ekspert og ekspert fru kavli, men jeg kan mye om det iallfall. Det første jeg kan si er at det var slik lillegutt begynte. Kastet opp daglig. Spruten kunne stå ut og treffe veggen. Legene sa det var magevirus, men etter litt over to uker tok vi han selv med på sykehuset. Bare oppkast på denne måten er ingen typsik symptom så han fikk det som var av undersøkelser i flere dager og tilslutt gastroskopi som påviste cøliaki. Da hadde han nesten ikke holdt på noe mat på 4 uker og var bare skinn og bein. Den vanligste symptomen på cøliaki er diare og dårlig vektoppgang, men det finnes mange andre å se etter også. Man kan ha alle eller ingen. Dette kan være: - oppblåst "afrika"-mage - sover mye - vektnedgang - generell utilfredshet - slapphet - utslett - dårlig matlyst I ettertid gikk det opp et lys for meg at lillegutt hadde i tilegg spist dårlig, hatt problemer med klumper og den store magen hans hadde jeg regart på flere ganger. Han var 13 mnd da dette begynte foresten og levde da på litt grøt, menfor det meste velling, yoghurt og fruktmos. Jeg synes dette ligner for mye på lillegutt og har all grunn til å være obs. Fortsetter det så ta han med til legen. Dessverre kan få fastleger lite om cøliaki og mange må faktisk læres opp nesten. Bor du i Bergensområdet anbefaler jeg heller å dra rett på drop in på barneklinikken på Haukeland. Det var først der vi fikk hjelp. Til å begynne med tar de en blodprøve for så sjekke. Den kan vise s om det er stor sjanse for cøliaki, men kan også være negativ selv om en er rammet. Hos lillegutt slo den aldri ut. Derfor er det viktig å fortsette med gastroskopi selv om blodprøven sier noe annet. Blodprøven er bare en pekfinger, ingen endelig test en skal stole på. Lillegutt fikk sin diagnose så sent og hadde kastet opp så lenge at han sluttet å prøve å spise og kroppen regarete på næring generelt. Han måtte legges inn for sondenæring og lære kroppen å holde på mat igjen. Men nå er han frisk som en fisk heldigvis. Så lykke til, og bare spør mer hvis det er noe du lurer på. Siden detet ble så langt har jeg unnvært den kjedelige teorien og hva gluten gjør med kroppen, he he
kavli Skrevet 5. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. april 2008 Hei, og tusen takk for svar! Det gjør ingenting at det er langt, jeg er ganske kjapp til å lese;-) Og dessuten vil man jo vite alt! Vi bor ikke i nærheten av Haukeland, dessverre. Bor i Oslo-området. Men heldigvis ser det ikke ut til å være så kritisk som for gutten din. Så langt har han heldigvis klart å fylle på med melk etter å ha kastet opp. Han er jo så liten ennå at morsmelk fortsatt er bra nok. Gutten vår hadde lagt på seg da vi veide han denne uka, men ikke så mye som jeg forventet. Det er jo først de siste to ukene dette har blitt ille for alvor. Og avføringen har til tider til og med vært klumpete, men nå blir den mer og mer løs. Men ingen diaré, heldigvis. Han har ikke virket spesielt trøtt heller (har generelt godt sovehjerte og sov mye også før vi begynte med grøt), men i dag virket han faktisk helt utslitt, stakkar:-( Likevel må jeg si at jeg kjenner meg igjen i veldig mye av både det du og flere andre her beskriver (dessverre). Med klumper - mener du klumper i maten? For gutten vår brekker seg og kaster opp med en gang det er klumper i maten. Han kaster som sagt opp av alt, men jeg tror jeg kan forbinde det spesielt med grøt. Men det er kanskje ikke uvanlig å kaste opp av alt når tarmen har blitt irritert av gluten? Etter at han kastet opp av grøt i formiddag, har han bare fått morsmelk. Og det virker for meg som at det går bedre allerede. Så vi får se hvordan det utvikler seg. Men igjen - tusen takk for svar!
kavli Skrevet 5. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. april 2008 Og jeg glemte å si at at han har begynt å få små rødlige utslett forskjellige steder på kroppen og.
It's all about me Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Tar det siste først jeg. Små rødlig utslett som ser ut som litt tørre flekker? Høres kjent ut. Det tar tid for gluten ødelegger tynntarmen skikkelig, og det er ikka alle som har det i like hard grad. Så ting kan komme etterhvert også, bare så det er sakt. Bra at dere får i han litt mat, men ellers så får jeg en dårligere og dårligere følese når jeg leser det du skriver. Ikke la det drøye lenge hvis det ikke bedrer seg av seg selv snart. Med klumper mente jeg klumper i maten ja. Det ville han ikke ha siden det trigget oppkastet enda mer. Ville ikke ha det før han begynte å kaste opp heller, var vel fordi han før det hele vistes på han var veldig kvalm og uvell. Når tarmene til lillegutt først var øedelgt av gluten kastet han opp av mat uten gluten i også, men ikke like eksplosivt. Det kunne komme mer forsiktig da, og vi så det som regel like før. En ting er iallfall sikkert. En blir flink til å redde møbler, vaske oppkast og skifte på sengen når dette holder på, he he.
kavli Skrevet 6. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2008 Små rødlige utslett som ser ut som tørre flekker, ja. Om man blir flink til å redde møbler, ja! Småen er jo så liten ennå at jeg gjerne har han på armen når det skjer. Men han styrer jo huet sitt selv, så det hender det treffer meg. Men jeg er da gjerne nesten uten klær, og tøfler etc. er sparket vekk. Så det går mest i å tørke opp fra gulvet nå. Men senger og sofaer både hjemme og hos besteforeldre har fått gjennomgå... Men nå har han bare fått morsmelk siden i går, og bortsett fra at han virker sulten og vil ha ofte, så er han i mye bedre form, og det har ikke vært oppkast på nesten et døgn! Jeg skal ta kontakt med helsestasjon eller lege i morgen. Vet jeg burde fortsette å gi gluten for å fremprovosere i tillfelle test, men orker ikke mer akkurat nå. Har nesten vært alenemor i flere uker nå. Mannen min skal snart ha ferie, og da tar vi det sammen. Takk for hjelp, og jeg skal holde deg oppdatert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå