Gå til innhold

8 mnd, kan han sitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

babyen på 8 mnd sitter stødig som bare det om jeg prøver å sette han på gulvet, kan da sitte å leke litt! men er dette farlig? har bare prøvd et par ganger da! han klarer nemlig ikke sette seg opp fra liggende stilling selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann...

Vi har d akkurat likens som deg, vår datter klarer heller ikke å komme seg opp i sittende stilling selv, men sitter stødig og godt på gulvet. Vi lar henne i allefall sitte og heller legge noen puter i rundt, i tilfelle hun skulle tippe over ende (noe hun har gjort noen få ganger).... Tror ikke det er nå glat med å la de få lov til d nå... Krabber din?

Vår kan dytte seg bakover, men liker veldig lite å ligge på gulvet generellt...

MVH

Skrevet

nei, krabber ikke! liker dårlig å ligge på gulvet han også!blir av og til illsint når jeg legger han ned på ryggen! går jeg ut av rommet er det krise, må helst være rett ved siden av! men å sitte, det er gøy:-)

Skrevet

Jeg har ei lita jente med en ganske alvorlig fødselskade i skulder/arm, så vi er til fysioterapeut to ganger i uka. Vesla har nedsatt funksjon i armen, og har ikke styrke i den til å noengang kunne krabbe eller lene seg på den...

Siden hun bare har en velfungerende arm klarer hun selvfølgelig ikke å sette seg opp selv. Så da hun passerte 6 mnd begynte vi å øve på å sitte, først på fanget og godt støttet opp i en høystol ved bordet, og etterhvert på gulvet. Hun satt helt stødig og fint da hun var 7-8 mnd gammel, uten å være i nærheten av å kunne reise seg selv. Nå skal vi gjennom en lignende prosess for å lære henne å stå og å gå. Unger kan fort bli både to og tre år før de klarer reise seg opp på to og finne balansen uten å ha to armer til å dra seg opp, og støtte seg med. Vi kan ikke vente så lenge...

Det er sikkert en grei regel å ikke belaste ryggen så mye før de har trent opp styrken til å sette seg opp selv, men vi blir fulgt opp av en spesialfysioterapeut på sykehuset og ifølge han er det helt greit at vi utfordrer henne litt og trener med henne. Så jeg kan aldri tenke meg du skader gutten din ved å la han sitte å leke en stund, bare kos dere videre på gulvet dere :-)

Skrevet

Min er også 8 mnd og det jeg har lest her og i bøker, et at hoftene ikke har godt av det før de kan sette seg opp selv. fordi at de ikke er sterke nok enda. + at korsryggen blir hardt belastet.

I tillegg så når de har sett fordelene av å sitte å leke, så vil de ikke ligge etterpå. Alt er bedre i høyden :)

Så vi venter med høystol + sitting på gulvet til han klarer å sette seg opp selv :)

(men når det er sagt så er min fornøyd med å ligge på gulvet han da)

Skrevet

Her er lillegutt akkurat passert 8 mnd og kan ikke sitte selv. Vet ikke om han sitter stødig om jeg setter ham ned på gulvet heller, for det har jeg ikke prøvd. Syns han skal få utforske og få til dette selv, men det er jo bare min mening;) Har også fått med meg at om de ikke klarer å sette seg opp selv er de ikke sterke nok til det og de kan få feil belastning på rygge, hofter osv... Ser ikke helt hva stresset er jeg, da? Kan ikke baby få lov til å lære å mestre ting selv? Er jo det som er moro:)

Skrevet

Det er skikkelig spennende for en liten kar å få prøve å sitte litt!

De tar ingen skade av å sitte når de er 8 mndr. Her fikk lillegutt lov til å sitte på gulvet når han var 6 mndr, fordi han var så stødig.

Han har ikke tatt noen skade av det, verken fysisk eller utviklingsmessig.

Det er vel ikkeno stress om en unge på 8 mndr får lov til å sitte og leke?

Skrevet

hadde jo ikke latt han prøve om han ikke satt stødig i det hele tatt, men det gjør han, og blir i sååå godt humør:-)hadde han vært alt for svak, hadde han vel veltet hele tiden, må jo ha litt styrke for å klare å holde seg oppe!

Skrevet

Jenta mi på snart 8 måneder, klarer ikke å sitte helt stødig alene, men hun klarer å sette seg selv opp i en slags halvveis sittende stilling, - du vet slik som når man sitter og støtter seg med den ene arma strak. Men setter jeg henne selv om i vanlig sittende stilling og hun mister balansen, ja - da faller hun rett ned uten å klare å ta seg for. Men hun har til gjengjeld lært seg å komme opp i stående siden hun var litt over 7 måneder, og har krabbet før fylte 7 måneder. Men som sagt nå er det mest stas å reise seg på to overalt hvor hun kommer, så stresser ikke med det at hun skal sitte alene. Det kommer når det kommer. Men setter jo henne opp litt i barnestol når hun skal mates da, men det er ikke lange stunden.

Tror ikke det er farlig om du setter han opp i korte perioder, slik som hvis du skal ut å trille og han er våken og godt støttet opp. Det har vi måttet gjøre med jenta vår en god stund, ellers blir hun illsint - nysgjerrig som hun nå er. Men ellers ser jeg ikke helt hensikten med å gjøre det, hvis han selv ikke gir uttrykk for det. La han heller bestemme utviklingstempoet selv, tenker jeg i allfall.

Skrevet

er jo nettopp det han gir uttrykk for, han vill opp!! stresser som bare det, prøver å kåmme seg opp, men får det ikke til!

Skrevet

Vi begynte sette han opp for tidlig. 6 mndr var han. Han satt selv, men satte seg ikke opp selv ennå.

Men han er blitt rompehopper. Hører at det kan være arsaåken, at vi har satt han opp for tidlig. Han nekter krabbe.

Han lå bare på magen og ble sinna og skrek, og mammahjerte klarte ikke la han ligge sånn hele dagen, selv om vi tøyde grensene hans lenge. Han sto LENGE på alle 3 og gynget, men før han lærte krabbe, satte han seg opp, og ble rompehopper.

Han plages ikke av å hoppe på rompa, men har hørt at det kan bli ryggproblmere senere i oppveksten. Så gud veit....

Lest om mange som ikke har fått problemer og, så hva som er riktig og galt her, det vet jeg ikke.

Nå er gullet i ferd med lære gå:)

Skrevet

på alle 4 skulle det stå da....øhh...

Skrevet

hehe, jeg så for meg at rompa var 1 og hendene 2 og 3, altså på alle 3:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...