mamman til 2 godjenter:) Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Har hatt litt høyt blodtrykk fra uke 20, det har ligget på 145/95, urinen har vært helt fin, hatt en gang det var 1+ på protein (kan ha vært en forurensning), ikke noe ødemer, mye vondt i hodet (panna) og nå har jeg hatt vondt en stund på høyre siden av magen høyt opp. Sa det til jordmor i går når jeg var der (tenkte kanskje at det var babyen som presset et eller annet opp der) og hun sa at jeg skulle følge med på det i helgen og ta kontakt igjen på mandag så hun eventuelt skal ringe sykehuset...hvis det skulle vise seg at jeg har begynnende sv.forgiftning, hva gjør man da? ble litt langt det her, men takknemmelig for svar:)
Bobine Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 Nå har ikke jeg dette, men kan prøve å svare likevel :-) Hvis man mistenker at det er forverring i situasjonen, blir man sendt til grundig undersøkelse på sykehus, hvor de tar blodtrykk og sjekker urin, + ultralyd for å sjekke om ungen har det bra og får den næringen den trenger (morkake/navlestreng-funksjon) Hvis ungen har det bra, blir du nøye fulgt opp med oftere kontroller. Svangerskapsforgiftning kan plutselig bli verre, derfor kontrolleres du oftere sånn for å være på den sikre siden. Derfor er det også kjempeviktig at du sier fra med en gang du kjenner at det forverrer seg. Hvis ungen ikke har det bra, blir fødselen satt i gang. Dette gjøres når man ser at risikoen for mor og/eller barn er for høy ved å fortsette svangerskapet.
Gollegompen Skrevet 5. april 2008 #3 Skrevet 5. april 2008 Hvis man blir innlagt tar man gjerne en CTG, UL, blodprøver og sjekker BT og urin med jevne mellomrom. Hvis BT er stabilt blir man sendt hjem igjen. Hvis det øker, og man får utslag på blodprøvene, tar de gjerne en sjekk på gjennomstrømningen i morkaken for å se om den gjør jobben sin. Hvis den ikke gjør det er det mulig de setter fødselen i gang. Siden du har så høyt BT ville eg ha fått time hos jordmor evt lege igjen på mandag, om ikke før. Sliter selv med høyt BT (170/95) og mye vann i kroppen( har 3 på ødemer) og det eg har fått beskjed om er at terskelen er svært lav for at eg skal ringe. Har heller ikke hatt utslag på proteiner utenom to ganger, da det mest sannsynlig var forurensing. Har fått grei beskjed om å ringe for den minste ting eg føler meg usikker på, eller hvis eg føler meg litt dårlig, være seg kvalme, svimmelhet, hodepine.
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 5. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. april 2008 Takk for svar:) Har vært en gang inne på sykehuset, der tok de bare en ultralyd og alt var bra da:) det var i uke 26 og nå er jeg i uke 32+1. Som jeg skrev så skulle jeg følge med i helgen og ta kontakt igjen på mandag, får bare håpe at det ikke er noe da:) Noen som veit hvorfor man får vondt sånn høyt oppe ved magen? glemte å spørre om det hos jordmor..hehe..litt glemsk for tiden kan man si:)
Bobine Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Det vet jeg ikke, kan ha noe med blodstrømmen mellom de ulike organene å gjøre. Jeg så på jordmødrene at det var en dame der som hadde det som tegn på at situasjonen forverret seg, og derfor ble satt igang. Ut fra de tallene du skrev over her, ser det ut som du har lett svangerskapsforgiftning, hvis du holder det opp mot lommelegen etc http://www.helsenytt.no/artikler/svangerskapsforgiftning.htm http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321187 Så det som er viktig, er at hvis du får mye høyere blodtrykk, og/eller mye vann i korppen plutselig, evt hodepine, synsforstyrrelser, kvalme, så må du ta kontakt med føden så de kan vurdere hvor alvorlig situasjonen er for deg og ungen. Hvis jordmor hadde vært bekymret for situasjonen din, hadde du nok blitt sendt videre til undersøkelse med en gang i går. Hvis du bekymrer deg over situasjonen din, er det lurt at du tar kontakt med de så fort som mulig. Lykke til :-)
Simbasa Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Jeg snakket litt med jordmor/lege om dette da jeg hadde spor av protein i urinen og vondt høyt oppe på høyre side. Hos meg var de sikre på at det ikke var svangerskapsforgiftning siden jeg hadde normalt blodtrykk, ingen ødemer eller andre symptomer. Jordmora sa at det sannsynligvis var babyen som laget smertene høyt opp på høyre side. Hadde jeg vært plaget av halsbrann kunne det også vært det. Hvis det hadde vært svangerskapsforgiftning, ville smertene trolig ha noe med leveren og dens funksjon å gjøre.
Gollegompen Skrevet 5. april 2008 #7 Skrevet 5. april 2008 Grunnen til at man skal være obs på smerter oppe på høyre side av magen, er fordi leveren svikter eller noe i den dur. Mener at jordmor sa at det var grunnen til at man skilte ut protein, at det var ett av de tidlige tegnene på at leveren begynte å bli påvirket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå